در آستانه سال تحصیلی جدید:

آموزش و پرورش با کمبود ساوه ۸۰۰ مواجه است

۱۳۹۷/۰۶/۲۷ - ۱۴:۱۵:۰۱
کد خبر: ۷۵۴۶۳۴
آموزش و پرورش با کمبود ساوه ۸۰۰ مواجه است
مدیر آموزش و پرورش شهرستان ساوه گفت: سال تحصیلی جدید با حضور بیش از 54 هزار دانش‌آموز در سه مقطع تحصیلی و پیش‌دبستانی این شهرستان آغاز می‌شود.

به گزارش برنا از اراک، ابراهیم فراشیانی در نشست خبری با خبرنگاران، با اشاره به تقارن ماه محرم و آغاز سال تحصیلی جدید، شعار آموزش و پرورش را تعلیم و تربیت با مهر حسینی بیان کرد و گفت: سال تحصیلی جدید در 310 مدرسه شامل 233 مدرسه شهری و 77 مدرسه روستایی با فعالیت 2 هزار و 225 پرسنل شاغل شامل معلم و کادرآموزشی و با سه هزار و 905 دانش‌آموز کلاس اولی آغاز می‌شود. 

وی بیان کرد: از لحاظ رتبه آماری، تعداد دانش‌آموز، تعداد کادر آموزشی و فضای آموزشی شهرستان ساوه رتبه دوم استانی را به خود اختصاص داده است، اما از لحاظ رتبه علمی همچون مسابقات علمی، المپیادها، رتبه‌های فرهنگی، ورزشی و خیرین رتبه اول را داراست. 

فراشیانی با اشاره به افزایش آمار مدارس شهرستان از احداث 15 مدرسه با پیشرفت فیزیکی مطلوب اظهار کرد: از این تعداد 6 مدرسه با پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد آماده بهره‌برداری در سال تحصیلی جدید خواهد شد. همچنین باتوجه به افزایش تعداد دانش‌آموزان، در ابتدای مهر چهار مدرسه شامل 2 هنرستان دخترانه و پسرانه و 2 مدرسه در مقطع متوسطه اول به تعداد مدارس شهرستان افزوده شده است. 

وی در ادامه با اشاره به کمبود فضای آموزشی در شهرستان اظهار کرد: در سال تحصیلی جدید نسبت به مدت مشابه سال قبل کمبود فضای آموزشی در ساوه وجود ندارد، اما در مجموع این شهرستان با کمبود فضای آموزشی مواجه است و برخی مدارس به صورت 2 شیفت فعالیت می‌کنند. 

او با اشاره به کمبود 25 درصدی معلم معادل 800 نفر در سال تحصیلی جدید عنوان کرد: خلا کمبود این میزان معلم از طریق جذب معلمان حق‌التدریس و شیفت دوم جبران می‌شود، البته حدود 150 نفر در سال جاری از طریق معلمان تربیت معلم و نیز ماده 28 تامین شده است و 370 نفر دیگر نیز از طریق شرکت آزمون در سال تحصیلی آینده جذب خواهند شد که با احتساب این تعداد معلم بالغ بر 50 درصد کمبود معلم در سال آینده برطرف خواهد شد. 

مدیر آموزش و پرورش ساوه در ادامه از کسب موفقیت دانش‌آموزان ساوجی در کنکور سراسری سال جاری خبر داد و گفت: در سال جاری بالغ بر 40 دانش‌آموز در این شهرستان رتبه کمتر از هزار کسب کردند و نتایج خوبی پس از انتخاب رشته کسب شده است به گونه‌ای که بالغ بر 15 دانش‌آموز در رشته پزشکی پذیرفته شدند، پژوهش‌سرای شهید اسماعیل اسدی نیز به عنوان پژوهش‌سرای برتر کشوری برگزیده شد و یکی از برندهای این مجموعه علمی و پژوهشی هوش خلاق ریاضی است که چندین سال در ساوه اجرا شده و از امسال به صورت استانی اجرا خواهد شد. 

وی به توازن رشته‌ای در قالب هدایت تحصیلی که در مقطع تحصیلی متوسطه دوم اجرا می‌شود اشاره کرد و گفت: هدف توازن رشته‌ای براساس سند تحولات بنیادین این است که 60 درصد هدایت دانش‌آموزان به سمت فراگیری آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کار و دانش انجام شود و 40 درصد به سمت رشته‌های نظری است که شهرستان ساوه در این حوزه نسبت به آمار استانی پیشرو است. 

فراشیانی به موضوع برگشت دانش‌آموزان به روستاها و جلوگیری از تحصیل دانش‌آموزان روستایی در شهر به دلیل صرفه‌جویی در هزینه، زمان و ارتقای کیفیت آموزشی اشاره کرد و گفت: این طرح از سال گذشته در 2 روستای نورعلی‌بیک و سقانلیق از توابع بخش مرکزی ساوه با حدود 15 دانش‌آموز آغاز شد و امسال با ترمیم و بازسازی و نیز تجهیز مدارس آمار دانش‌آموزان در این مدرسه به 106 نفر افزایش یافته است و روستاهای قره‌چای، یل‌آباد و طرازناهید نیز امسال مشمول این طرح شدند و با کمک روستائیان، دهیاران و خیرین با تجهیز و مرمت روستاها طرح برگشت دانش‌آموزان به روستاها اجرایی می‌شود. 

وی با تقدیر از مشارکت خیرین در احداث فضاهای آموزشی به کسب رتبه برتر کشوری خیرین مدرسه‌ساز ساوجی اشاره کرد و افزود: اگر مشارکت خیرین مدرسه‌ساز در این شهرستان نبود قطعا آموزش و پرورش در حوزه تامین فضای آموزشی و تجهیز مدارس با چالش جدی مواجه بود. 

فراشیانی به مشارکت 10 میلیارد تومانی خیرین مدرسه‌ساز در سال گذشته برای احداث و تجهیز مدارس ساوه اشاره کرد و گفت: امیدواریم میزان تعهد خیرین در سال تحصیلی به میزان قابل توجهی افزایش یابد. 

مدیر آموزش و پرورش ساوه در ادامه به اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با استقرار پایه دوازدهم اشاره کرد و افزود: در اجرای سند تحول به دلیل سه ساله شدن هنرستان‌ها علاوه بر کمبود فضای آموزشی بنا بر اعلام وزارت آموزش و پرورش به جذب 22 هزار معلم در سراسر کشور نیاز است. 

وی تک شیفت کردن مدارس شهرستان ساوه را از اولویت‌های آموزش و پرورش بیان کرد و گفت: تک شیفت شدن مدارس موجب ارتقای کیفیت آموزشی خواهد شد و با نوسازی بالغ بر 75 درصد مدارس درصدد هستیم 25 درصد مابقی را تخریب و بازسازی کرده و سرانه فضای آموزشی را ارتقا دهیم تا به کاهش افت تحصیلی دانش‌آموزان که نتیجه دو شیفته بودن مدارس است، کمک کنیم. 

وی تاکید کرد: یکی از دلایل مهمی که دانش‌آموزان ساوجی به خوبی در عرصه‌های علمی رتبه‌های ممتاز را کسب نمی‌کنند دوشیفته بودن مدارس است چرا که مدارس دوشیفته کارآیی مناسب آموزشی را ندارند و برای معلمان نیز فعالیت دو شیفته خسته‌کننده است. 

فراشیانی به موضوع استانداردسازی مدارس نیز اشاره کرد و گفت: تبدیل بخاری‌های گازسوز به شوفاژ مدارس در اکثر مدارس به منظور استانداردسازی و مصرف بهینه سوخت در دست اجراست و امیدواریم بتوانیم با شرایط مالی تا سال آینده کلیه مدارس به شوفاژ مجهز شوند که در کاهش مصرف سوخت بسیار موثر است. 

وی به چالش‌های موجود در آموزش و پرورش ساوه علاوه بر کمبود فضای آموزشی و معلم اشاره کرد و افزود: بهره‌گیری از نیروی غیربومی برای جبران خلاء کمبود معلم چالش بزرگی است چرا که نیروی غیربومی پس از اشتغال به آموزش در این شهرستان و کسب تجربه لازم برای ادامه خدمت به شهر محل سکونت و یا زادگاه خود منتقل می‌شود و نتیجه جذب معلمان غیربومی، خروج نیروهای باسابقه از شهرستان است. 

وی تصریح کرد: تمهیدات دولت جذب نیروهای آموزش و پرورش از طریق ماده 28 است که موضوع بومی‌سازی را تقویت می‌کند و امیدواریم روزی برسد که اکثر نیروهای ‌شده بومی و ماندگار باشند. 

مدیر آموزش و پرورش در ادامه به برنامه‌های آغاز سال تحصیلی در قالب مهر و مقاومت اشاره کرد و گفت: سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه، برگزاری جشن غنچه‌ها و شکوفه‌ها، نواختن زنگ مهر و مقاومت و جشن جوانه‌ها، افتتاح مدارس، برگزاری صبحگاه مشترک، بازدید مسئولین از مدارس نوسازی و تجهیز شده شهرستان، یادواره شهدای فرهنگی و گلباران گلزار شهدا از جمله برنامه‌های مهم آغاز سال تحصیلی است. 

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر نحوه ساماندهی سرویس مدارس از طریق مدیران آموزشگاه‌ها، گفت: آموزش و پرورش هیچ مسئولیتی در خصوص سرویس مدارس ندارد. تعیین نرخ قیمت و تعداد سرنشین با کمیسیون ماده 18 شهرداری است و به مدارس ابلاغ می‌شود و کنترل شرایط راننده نیز با پلیس راهور است، اما به مدیران مدارس توصیه شده است که به عنوان همکار پلیس راهور نظارت لازم را بعمل آورند. 

فراشیانی در خصوص روپوش مدارس نیز گفت: رنگ و فرم روپوش مدارس توسط آموزش و پرورش اعلام می‌شود، اما قیمت و نوع پارچه با اداره صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه صنفی است و تلاش بر این شده است که رنگ و فرم به صورت واحد در سال‌های متوالی در هر مقطعی ثابت باشد تا اگر دانش‌آموزی خواست یک روپوش را در دو سال متوالی استفاده کند، مشکلی نداشته باشد. 

وی در خصوص تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجه در ساوه نیز گفت: یک سری از دانش‌آموزان اتباع خارجه که در اردوگاه افاغنه این شهرستان ساکن هستند در همان محل سکونت در 2 مقطع ابتدایی و راهنمایی دختران و پسران تحصیل می‌کنند و دانش‌آموزان اتباع ساکن در شهر نیز در مدارس مختلف در کنار دانش‌آموزان ایرانی اشتغال به تحصیل خواهند داشت. 

فراشیانی گفت: بخشی از کمبود فضای آموزشی در سطح شهر به دلیل تحصیل اتباع خارجی و افاغنه در مدارس شهرستان است و به دلیل افزایش مهاجرت بخشی از تراکم جمعیت دانش‌آموزی مدارس شهرستان را به خود اختصاص داده‌اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز