آداب و رسوم و مراسم محرم در برغان و کلاک

۱۳۹۸/۰۶/۱۱ - ۱۲:۵۹:۱۲
کد خبر: ۷۵۴۸۱۳
آداب و رسوم و مراسم محرم در برغان و کلاک
برگزاری مراسم حجره‌داران در اشتهارد، اعطای شال عزا به مداحان، برپایی مراسم تعزیه در روستا بَرغان و نخل گردانی یزدی‌ها در کرج ازجمله آداب‌ورسوم البرزی‌ها در ایام محرم است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ منطقه جغرافیایی البرز به بخش‌های شرقی، غربی و مرکزی تقسیم‌شده، استان البرز در بخش مرکزی و جنوبی این منطقه جغرافیایی واقع‌شده است به همین دلیل و به‌طور تقریبی آداب‌ورسوم بین ما و دیگر استان‌های واقع در این منطقه مشترک است.

 تاکنون شش اثر ناملموس مربوط به آئین‌های عاشورایی در البرز به فهرست آثار ملی اضافه‌شده است، گفت: مراسم تعزیه روستای برغان، مراسم آماده‌سازی حسینیه اعظم برغان برای محرم، مراسم نذر ریشه در روستای برغان، مراسم عاشورای قدیم در روستای مهران، مراسم سینه‌زنی «شیلنگه» روستای گلینک طالقان و مراسم آش حلیم ۲۸ صفر شهر کرج در سال‌های گذشته به ثبت آثار ملی رسیده است.

 در روزهای ماه محرم، آئین تعزیه در سراسر ایران اجرا می‌شود، در شب اول محرم مردم در تکیه‌ها، حسینیه‌ها یا خانه بزرگان محله، گرد هم جمع می‌شدند و کدورت‌ها را کنار می‌گذاشتند، آن‌ها همچنین اولین شب سال قمری تعزیه برگزار می‌کردند.

زمانی که ایرانی‌ها دین شیعه را پذیرفتند برای زنده نگه‌داشتن آداب‌ورسوم و برای مقابله با تحریکات عثمانی‌ها، برگزاری مراسمی با اسم‌هایی شبیه‌خوانی، پرده‌خوانی و محله خوانی آغازشده است.

در استان البرز دو پایگاه تعزیه یکی در برغان و دیگری در کلاک وجود دارد، موزه تعزیه تکیه اعظم کلاک ۴۰۰ نوع  لباس و تجهیزات تعزیه دارد که در ایران بی‌نظیر است و البته شهرستان طالقان هم در رشد تعزیه نقش بسزایی داشته است.

یکی از آیین‌هایی که از اهمیت معنوی بالایی در بین مردم استان البرز ازجمله آذری‌زبان ها برخوردار است، مراسم تشت گذاری استرئیس بنیاد البرزشناسی البرز گفت: مراسم سیاه پوشان و اهدای شال عزای حسینی به مداحان، پیر غلامان و هیئت‌های مذهبی هم یکی از مراسم‌های ویژه است که در ایام محرم در استان البرز برگزار می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز