مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان خراسان رضوی؛

طرح آمارگیری از ویژگی های مسکن روستایی از ۲۰ مهر در خراسان رضوی آغاز می شود

۱۳۹۷/۰۶/۳۱ - ۱۴:۱۶:۳۲
کد خبر: ۷۵۵۵۹۱
طرح آمارگیری از ویژگی های مسکن روستایی از ۲۰ مهر در خراسان رضوی آغاز می شود
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه اجرای طرح آمارگیری از ویژگی های مسکن روستایی گامی مهم در جهت بهبود وضعیت مسکن روستائیان است، گفت: این طرح از ۲۰ مهر تا ۲۰ آبان امسال اجرا می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، سید رضا موسوی نیا در جمع خبرنگاران گفت: چهارمین دوره طرح آمارگیری از ویژگی های مسکن روستائی در سطح روستاهای این استان اجرا می شود.

 وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح گامی مهم در جهت پیشبرد طرح جامع بهسازی و سازماندهی مساکن روستایی، ساماندهی و ایجاد امکانات رفاهی و اجرای سایر طرح های عمرانی است، گفت: طرح مذکور بهبود وضعیت مسکن روستائیان را به همراه خواهد داشت.

 این مقام مسوول با یادآوری اینکه طرح آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستایی ۲۰ مهر لغایت ۲۰ آبان ماه سالجاری همزمان با سراسر کشور در استان خراسان رضوی هم اجرا می شود، خاطرنشان کرد: این طرح توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور و با همکاری مرکز آمار ایران برگزار خواهد شد.

 به گفته موسوی نیا، جمع‌آوری اطلاعات دقیق در زمینه امکانات عمومی، امکانات عمرانی، ویژگی های سکونتی و بهداشتی، برنامه‌ریزی جهت پیشبرد طرح جامع بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، بهبود و ساماندهی امکانات رفاهی و معیشت روستانشینان، برنامه ریزی دقیق دستگاه های اجرایی جهت توسعه و عمران مناطق روستایی و ... از اهداف این طرح است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه در این طرح 423 روستای استان مورد آمارگیری و مطالعه قرار خواهند گرفت، اضافه کرد: با مشارکت روستائیان و  جمع آوری اطلاعات دقیق و صحیح در این طرح می توان در تهیه و اجرای طرحهای جامع بهسازی مسکن، توسعه اصولی و پایدار روستاها و برنامه ریزی ها هدفمند و موثر عمل نمود.

به گفته وی، اصحاب رسانه نقش مهمی در راستای اطلاع رسانی این موضوع و جذب حداکثری اهالی روستا در اجرای این طرح دارند و می توانند با تعامل بیشتر با این نهاد ، قدم های موثری در اجرای هر چه بهتر این طرح در سطح استان داشته باشند.

موسوی نیا با بیان اینکه این روستا‌ها براساس آمارگیری نفوس و مسکن سال ۹۵ انتخاب شده اند اضافه کرد: روستاهای شهرستان های بردسکن، تایباد، باخرز، تربت جام ، تربت حیدریه، جغتای، جوین، چناران، خواف، درگز، رشتخوار، زاوه، سبزوار، خوشاب، سرخس، بجستان، طرقبه، شاندیز، فریمان، قوچان، کاشمر، خلیل آباد، کلات، گناباد، مشهد، مه ولات و نیشابور مورد ارزیابی و آمارگیری قرار خواهند گرفت.

وی هدف دیگر این طرح را شناسایی تغییرات ایجاد شده در واحد‌های مسکونی بهسازی شده و شناخت عمومی روستا و واحد‌های مسکونی روستایی بیان کرد.

وی با اشاره به مشارکت مهندسین عضو نظام فنی مهندسی روستایی در اجرای این طرح اظهار داشت: این نیروها با مراجعه به روستاهای هدف در تمامی شهرستان های این استان نسبت به جمع آوری اطلاعات و تکمیل فرمهای مخصوص اقدام می کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی افزود: در قالب این طرح اطلاعات مالکانه و فنی واحدهای مسکونی نظیر مساحت، عمر ساختمان، تعداد طبقات، نوع مصالح ساختمانی، جهت ساختمان و ... جمع آوری می شود.

وی جمع آوری این اطلاعات را برای برنامه ریزی های آینده بنیاد مسکن در مورد مسکن روستایی موثر و کاربردی دانست.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان خراسان رضوی از روستاییانی که آمارگیران به آنها برای اجرای این آمارگیری مراجعه می کنند خواست نهایت همکاری با مجریان این طرح داشته باشند.

 موسوی نیا اظهار کرد: شناخت واقعیت های موجود مسکن و روند تحولات آن در طی زمان، توسعه سیستم جامع اطلاعات مسکن روستایی، تعیین سری های زمانی و قابلیت مقایسه اطلاعات در فواصل زمانی پنج ساله، تهیه و تدوین شاخص های مسکن روستایی، سنجش و ارزیابی داده های کمی وکیفی مسکن روستایی و ارزیابی وضعیت مسکن روستایی دراجرای این طرح دیده شده است.

 

وی با بیان اینکه در این رابطه جلسات هماهنگی با فرمانداران، بخشداران، دهیاران، ائمه جمعه شهرستان‌ها و خانه‌های بهداشت در سطح شهرستان‌ها جهت اطلاع ‌سانی و هماهنگی با روستاییان برگزار می‌شود، افزود: مشارکت نهادهای مردمی در اجرای این طرح و همراهی مردم و ساکنان مناطق روستایی بر دقت در اجرای طرح می‌افزاید.

مدیرکل بنیاد مسکن استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این طرح از سال 82 هر 5 سال یکبار توسط بنیاد مسکن و با همکاری مرکز آمار ایران اجرا می‌شود و از ویژگی‌های منازل مسکونی روستایی در روستاهای منتخب آمارهای لازم اخذ می‌شود.

 

 

نظر شما