۱۳۰ هزار تن چغندرقند از مزارع اشنویه برداشت می شود

۱۳۹۷/۰۷/۰۱ - ۱۵:۲۸:۲۹
کد خبر: ۷۵۶۱۶۷
۱۳۰ هزار تن چغندرقند از مزارع اشنویه برداشت می شود
مدیر جهاد کشاورزی اشنویه گفت: برداشت چغندرقند از یک هزار و 850 هکتار از مزارع این شهرستان آغاز شده و پیش بینی می شود بیش از 130 هزار تن محصول از این مزارع برداشت شود.

به گزارش برنا آذربایجان غربی، سید انور حسینی افزود: قیمت خرید تضمینی محصول چغندرقند برای سال جاری حدود 312 تومان با عیار 16 درصد تعیین شده و محصول چغندرقند پس از برداشت تحویل کارخانه های قند نقده، ارومیه، خوی و پیرانشهر می شود.

وی اضافه کرد: میزان تولید چغندرقند در این شهرستان حدود 69 تن در هر هکتار است و برداشت چغندرقند سه ماه به طول می انجامد که برای بیش از پنج هزار و 550 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: استفاده از سیستم های آبیاری تحت فشار، انجام آزمون خاک، آب و تغذیه کود، رعایت اصول صحیح کشت، داشت و برداشت و حمل به موقع به کارخانه های قند تاثیر بسزایی در افزایش کمیت و کیفیت و عیار قند تولیدی دارد.

حسینی گفت: به منظور کاهش مصرف آب در راستای سیاست های ستاد احیای دریاچه ارومیه برای اولین‌بار در مزارع چغندرقند از روش آبیاری به صورت نوار تیپ استفاده شده که در صورت آموزش کشاورزان و رعایت اصول فنی، بسیار موثر است.

وی ادامه داد: مهمترین مشکل چغندرکاران شهرستان، پرداخت نشدن به موقع مطالبات توسط کارخانه قند نقده است که مراتب به سازمان جهادکشاورزی و فرمانداری منعکس شده و هماهنگی لازم در این خصوص صورت گرفته است.

چغندرقند گیاهی است از تیره اسفناج که به صورت گیاهی یک ساله کشت می‌شود، این محصول در آب ‌و هوای کوهستانی از رشد و کیفیت خوبی برخوردار است و سازگاری وسیعی به شرایط محیط متنوع دارد، به سرما و گرما نسبتا مقاوم است تحمل خشکی را دارد و به شوری خاک نیز مقاوم است.

شهرستان اشنویه دارای ۳۴ هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی است که از این مقدار حدود ۲۳هزار هکتار به کشت محصولات زراعی اختصاص می یابد.

 

نظر شما