مدیر آب و خاک جهاد کشاوررزی اعلام کرد:

صرفه‌جویی ۶۰ درصدی آب با ممنوعیت کشت برنج در استان

۱۳۹۷/۰۷/۰۹ - ۱۵:۲۶:۱۸
کد خبر: ۷۵۶۶۳۵
صرفه‌جویی ۶۰ درصدی آب با ممنوعیت کشت برنج در استان
مدیر آب، خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاوررزی چهارمحال و بختیاری گفت: با ممنوعیت کاشت برنج و کاهش 60 درصدی کشت این محصول در سال جاری نسبت به سال گذشته، 60 درصد در مصرف آب صرفه جویی شد.

 به گزارش خبرگزاری برنا؛ سیدطاهر نوربخش گفت : با ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی کشت برنج با توجه به شرایط خشکسالی موجود در تمام استان‌ها به جز سه استان شمالی کشور ممنوع شده است.

وی افزود: در چهارمحال و بختیاری نیز کشت برنج در حوزه زاینده‌رود بسیار محدود و در حدود چهار هکتار برنج‌کاری انجام شده است و در حوزه کارون نیز کشت برنج در منطقه لردگان و اردل است که با توجه به روند خشکسالی به شدت کاهش یافته است.

نوربخش با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی از برنج کاری حمایت نمی‌کند، ادامه داد: در برنج کاری هیچ نهاده کشاورزی و کمک فنی اعتباری داده نمی‌شود و امروز با شرایط کم‌آبی این امر عقلانی نیست و باید کشت برنج حذف شود.

وی تصریح کرد: به جای برنج، کشت جایگزین داشتیم و سعی شد تا الگوی کشت دیگری همانند ذرت علوفه‌ای کم‌آب‌بر و گیاهان دارویی تعریف شود.

نوربخش با اشاره به اینکه برای یک هکتار کشت برنج حدود 12 هزار مترمکعب آب نیاز است، اضافه کرد: کشت برنج در خشکسالی موجود، نباید صورت گیرد.

وی گفت: متاسفانه در برخی استان‌ها همانند اصفهان علاوه بر تاکیدات وزارت جهاد کشاورزی هنوز هم برنج‌کاری در سطح بسیار وسیع در حوزه زاینده‌رود انجام می‌شود که این امر برای کشاورزان چهارمحال و بختیاری یک دوگانگی ایجاد می‌کند که چرا با وجود اینکه منبع آبی یکی است، یک استان کشت برنج دارد و یکی نباید کشت کند که این مهم در اجرا و پیاده کردن سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی مشکل ایجاد می‌کند در صورتی که همه باید به شکل یکسان سیاست‌های وزارتخانه را اجرا کنند.

نوربخش تاکید کرد: مصوبات وزارت جهاد کشاورزی، شورای امنیت وزارت کشور، کارگروه سازگاری با کم‌آبی، شورای حفاظت منابع آب استان‌های جهارمحال و بختیاری و اصفهان، شورای هماهنگی زاینده‌رود را مکلف کردند که در حوزه زاینده‌رود کشت برنج ممنوع شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا جهاد کشاورزی استان در صورت مشاهده برنج کاری با متخلفان برخورد می‌کند؟ گفت: این برخورد صورت می‌گیرد و اکنون هیچ برنج‌کاری پیدا نمی‌کنید که کود شیمیایی، نهاد و کمک فنی اعتباری از جهاد کشاورزی استان دریافت کرده باشد.

نوربخش خاطرنشان کرد: با ممنوعیت کاشت برنج و کاهش 60 درصدی کشت این محصول در سال جاری نسبت به سال گذشته در استان، 60 درصد در مصرف آب صرفه جویی شد.

مدیر آب، خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاوررزی استان بیان کرد: برای لای روبی و مرمت جوی آب، احداث و بهسازی کانال نیز به برنج‌کاری کمکی نمی‌کنیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز