استاندار خراسان رضوی:

راهبرد دشمنان در اختلاف افکنی، پرداختن به موضوعات اقتصادی است

۱۳۹۷/۰۷/۰۵ - ۰۸:۴۹:۲۱
کد خبر: ۷۵۷۷۰۸
راهبرد دشمنان در اختلاف افکنی، پرداختن به موضوعات اقتصادی است
رئیس اتحادیه اتاق های بازرگانی عراق و رئیس اتاق بازرگانی بغداد در راس هیاتی به مشهد سفر و با استاندار خراسان رضوی دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، علی رضا رشیدیان در این دیدار با اشاره به شرایط حساس و خاص دو کشور ایران و عراق، گفت: ریشه اتفاقات تلخ بصره و برخی شهرهای عراق را در راهبرد دشمن مبنی بر ایجاد نارضایتی در مردم و اختلاف در مسئولان دانست.

وی با بیان این که دشمنان از موضوعات اقتصادی به عنوان حربه ای برای اختلاف افکنی استفاده می کنند؛ افزود: در چنین شرایطی وظیفه مسئولان دولتی ظرفیت سازی برای حضور موثر بخش خصوصی و به فعلیت رساندن توانمندی های بالقوه توسط این بخش است. 

استاندار خراسان رضوی، عراق را شریک دیرینه جمهوری اسلامی ایران در حوزه ی تجارت خارجی دانست و با اشاره به اشتراکات فراوان دو کشور در زمینه های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی خواهان برنامه ریزی جهت توسعه ی این مناسبات شد.

رشیدیان گفت: ظرفیت های بسیار خوبی در دو طرف وجود دارد که با تقویت بخش خصوصی می توان از آن ها برای افزایش سطح مبادلات استفاده کرد.

وی افزایش تعرفه گمرکی از سوی کشور عراق را یکی از چالش های صادرکنندگان استان برای صدور کالا دانست و تصریح کرد: علی رغم پیگیری برای کاهش آن و توافقات صورت گرفته در گذشته، هنوز این امر محقق نشده است.

استاندار خراسان رضوی به توانمندی های استان در زمینه ی صدور خدمات فنی و مهندسی اشاره و خاطر نشان کرد: ظرفیت اجرا و مشاور در این حوزه، وجود دارد. 

رشیدیان، موقعیت خراسان رضوی و مشهد مقدس را به عنوان دروازه ورود به آسیای میانه منحصر به فرد دانست و گفت: آماده صادرات کالاهای عراقی از استان هستیم.

وی همچنین از آمادگی استان برای تولید محصول مشترک صنعتی، تولیدی و ... با کشور عراق شد و افزود: تولید کنندگان خراسانی اماده همکاری با سرمایه گذاران عراقی هستند.

رشیدیان خواستار تشکیل کمیته ای مشترک بین عراق و ایران با محوریت خراسان رضوی به منظور بررسی راهکارهای اجرایی توسعه مناسبات شد.

استاندار خراسان رضوی برگزاری نمایشگاه های توانمندی های دو طرف و تبادل هیات های تجاری و اقتصادی بین عراق و ایران را از جمله راهکارهای ارتقا مناسبات تجاری دانست.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جو سازی رسانه ای دشمن و شایعه پراکنی علیه زائران ایرانی و عراقی، گفت: این توطئه ها در راستای اختلاف افکنی و ایجاد تفرقه بین دو ملت بزرگ ایران و عراق است که باید از سوی دو طرف مدیریت و پاسخ مناسب داده شود.

رشیدیان یکی از نمادهای وحدت ملت ایران و عراق را راهپیمایی بزرگ اربعین دانست و تاکید کرد: حضور پر شور و شعور مردم در این همایش دینی، توطئه های دشمنان را خنثی می کند.

رئیس اتحادیه اتاق های بازرگانی عراق نیز در این دیدار، پیام حضور این هیات عراقی در ایران را " نَه به تحریم های آمریکا " اعلام کرد و افزود: کشورش در این خصوص آمریکا را همراهی نخواهد کرد.

جعفر الحمدانی بر اهتمام کشور عراق بر توسعه مناسبات با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و گفت: کمیسیون مشترک اتاق های بازرگانی ایران و عراق در تهران تشکیل و راهکارهای ارتقا سطح مبادلات اقتصادی بررسی شد.

وی با بیان این که سال گذشته حجم مبادلات تجاری ایران و عراق پنج میلیارد و 250 میلیون دلار بوده؛ تصریح کرد: این رقم در 6 ماهه نخست امسال به هفت میلیارد دلار رسیده که نشان از اراده دو طرف بر افزایش تعاملات اقتصادی است.

رئیس اتاق بازرگانی بغداد با بیان این که عراق تحت تاثیر تحریم های آمریکا و دولت های غربی قرار نگرفته است، خاطر نشان کرد: موضوع تسهیل صادرات کالاهای ایرانی به عراق را دنبال می کند.

جعفر الحمدانی گفت: جمهوری اسلامی ایران می تواند از عراق به عنوان دریچه ای برای صدور کالاهای خود به سایر کشورها استفاده کند کما این که این ظرفیت برای صادرات تولیداتمان به آسیای میانه از طریق خراسان رضوی فراهم می شود.

رئیس اتحادیه اتاق های بازرگانی عراق، ملت ایران و عراق را ملت واحد توصیف و از حمایت های کشورمان در نابودی داعش قدر دانی کرد.

شایان ذکر است: روسای اتاق های بازرگانی دیوانیه و کربلا نیز در این دیدار ضمن بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود، آمادگی خود را برای پذیرش سرمایه گذاران و تولید کنندگان خراسانی اعلام کردند.

 

 

 

 

نظر شما