معاون استاندار مرکزی:

تا وقتی قاچاق ریشه کن نشود، واحدهای تولیدی نمی توانند رقابت کنند

۱۳۹۷/۰۸/۱۴ - ۱۶:۱۶:۰۶
کد خبر: ۷۵۷۷۵۳
تا وقتی قاچاق ریشه کن نشود، واحدهای تولیدی نمی توانند رقابت کنند
معاون سیاسی، امنیتی استاندار مرکزی گفت: اصل کار مبارزه با قاچاق این است که کالای قاچاق در کشور ریشه کن شود، در غیر این صورت صنایع و واحدهای تولیدی ما نمی توانند به رقابت بپردازند و توسعه ای در صنعت رخ نمی دهد .

به گزارش برنا از اراک، فتح الله حقیقی در جلسه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان مرکزی افزود: دیروز دنیا شاهد دو گفتمان در سازمان ملل بود، یکی گفتمان اضطراب، کینه توزی، تهدید و دروغ بود و دیگری گفتمان صلح، تدبیر، امید، تعامل، قانون مداری و شجاعت که توسط نماینده عالی ملت ما صورت گرفت .

وی گفت: با توجه به وجود ۵۸۹ پرونده کمتر از ۱۰ میلیون تومان، ۶۶ پرونده از ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان و ۴۹پرونده بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان در استان، کیفیت در صدور حکم نکته مهمی است که باید به آن توجه شود و اولویت به پرونده های بالای ۱۰۰ میلیون اختصاص داشته باشد .

معاون سیاسی امنیتی استانداری مرکزی اشاره ای نیز سامانه جامع انبارها کرد و گفت: یکی از کارهای بسیار بزرگ وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص شفاف سازی حوزه اقتصاد همین کار است. چرا که این کار باعث می شود همه چیز در حوزه توزیع کالا، بازرگانی و اقتصاد در این سامانه ثبت شود که باعث ایجاد شفافیت می شود. وقتی چنین کاری صورت می گیرد، به این معناست که وزارت صنعت، معدن و تجارت ما به معنای واقعی با قاچاق کالا مبارزه کرده است .

وی افزود: اصل کار این است که کالای قاچاق در کشور ریشه کن شود، در غیر این صورت صنایع و واحدهای تولیدی ما نمی توانند به رقابت بپردازند و توسعه ای در صنعت رخ نمی دهد .

معاون سیاسی امنیتی استاندار گریزی نیز به بحث قاچاق دام زد و گفت: در حوزه قاچاق دام باید در استان هوشیار باشیم. به طور کلی بیشتر بحث قاچاق دام به مرزها برمی گردد ولی در درون استان هم علی رغم پیچیدگی های موجود باید هوشیاری خود را حفظ کنیم .

حقیقی در بخش دیگری از سخنانش به موتورهای تملیکی 250 سی سی نیز اشاره ای کرد و گفت: استاندار توجه ویژه ای به بحث جوانان دارند ولی همانطور که می دانید موتورهای بالای 250 سی سی شرایط ویژه ای دارند و کسی حق استفاده عمومی از این موتورها را ندارد. ما ضمن این که دوست داریم از این موتورها در جایگاه ها و پیست های موتور سواری استفاده شود، ولی باید تعهدهایی را برای استفاده کنندگان در همان مکان ها نیز تهیه کنیم. از آنجاکه این مسئله بار امنیتی نیز دارد باید در شورای تامین استان هم مطرح و مصوب شود .

وی با اشاره به گزارش مدیر کل گمرک استان مرکزی پیرامون سیستم هوشمندسازی گمرک ها خاطرنشان کرد: سیستم هوشمندسازی گمرک کار بسیار برجسته ای است که از سال ۹۲ آغاز شده و رفته رفته شدت پیدا کرده است. این اقدام به منظور کنترل و جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور بوده است که با تشکیل یک گروه کارشناسی می توان این سیستم هوشمند را در استان مرکزی هم طراحی و اجرا کرد .

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این جلسه از آغاز پروسه شناسنامه دار کردن انبارها از دی ماه 1395 خبر داد و گفت: شناسنامه دار کردن انبارها، سیلوها، سردخانه‌ها و مراکز نگهداری کالا در سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا در این استان از دی ماه سال 1395 آغاز شده که این اقدام با هدف صدور مجوز برای فعالان اقتصادی، نظارت بر جریان گردش کالا و دسترسی به آمار و میزان موجودی کالا در انبارها، جلوگیری از قاچاق کالا، تحکیم جایگاه بخش بازرگانی در دریافت تصمیمات اقتصادی و راه اندازی سامانه پنجره واحد تجاری کشور انجام شده است .

وی افزود: تکمیل لیست بازرسی، ابلاغ کتبی سامانه جامع انبارها و مراکز ذخیره کالا به مالکین انبارها و فهرست بندی لیست انبارهای مبدا و مقصد ثبت شده و ثبت نشده در سامانه انبارها از طریق سامانه داشبورد مدیریتی از مهمترین اقدامات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در ساماندهی انبارهای کالا است .

محمد رضا حاجی پور خاطر نشان کرد: اعلام ماهانه لیست مراکز نگهداری کالا که همکاری لازم را در این خصوص انجام نمی دهند و همچنین تکمیل صورتجلسه‌های بازدید از انبارها، انجام بازرسی‌های دوره ای از موجودی کالا در انبارها و ابلاغ کتبی اجرای طرح به انبارهای استان از مهمترین وظایف دستگاه های مختلف است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز