مدیرکل بهزیستی لرستان :

برخورد قهری با کودکان کار جواب نمی دهد / لزوم اقدامات اساسی وریشه ایی برای برون رفت از سیکل معیوب کودکان کار

۱۳۹۷/۰۷/۰۹ - ۱۱:۰۵:۱۷
کد خبر: ۷۵۹۱۰۳
برخورد قهری  با کودکان  کار جواب  نمی دهد / لزوم اقدامات اساسی وریشه ایی برای برون رفت از سیکل معیوب  کودکان کار
فاطمه زهراتوکلی گفت: در بحث کودکان کار باید اقدامات اساسی وریشه ایی انجام داد.

به گزارش خبرگزاری برناازلرستان ؛توکلی در ستادساماندهی جوانان لرستان با بیان این مطلب ،اظهار کرد: تا پایان سال ۹۵ حدود۶۰۰ کودک کار درسه شهرستان بروجرد وخرم آباد ودرود شناسایی شد.

او با اشاره به  راه اندازی اورژانس های اجتماعی دربروجرد وسایرشهرستانهای استان طی امسال ،افزود:  درشش ماهه اول سال  توانستیم  ۸۳ کودک خیابانی جدید را درشهرستانهای پلدختر، الیگودرزو نورآباد شناسایی کنیم .

توکلی با بیان این نکته که این کودکان عملا کودکان کار هستند ونه خیابانی ،تصریح کرد: کودکان کار خانواده دارند وبه خاطر اشتغال وارد بازار کارمی شوند.

مدیرکل بهزیستی لرستان دررابطه با اقدامات انجام گرفته  برای کودکان کار ،گفت: درسال گذشته یک مرکز کودکان کار درسطح شهرستان خرم آباد به بهره برداری رسید  که  ۲۱۰پرونده درآنجا تشکیل شد.

 به گفته توکلی با توجه به افزایش آمارکودکان کار  وضرورت حمایت از این مراکز تحت عنوان  مراکز آموزشی کودک وخانواده درسه ماهه دوم سال توانستیم دومین مرکز را درخرم آباد وسومین مرکز را نیز دربروجرد  افتتاح  کنیم .

  او با بیان اینکه در بحث توانمندساری کودکان کار  وخانواده های آنان برخورد قهری جواب نمی دهد ،یادآورشد: باید به صورت ریشه ایی به این آسیب نگاه کرده وآن را حل کنیم .

مدیرکل بهزیستی لرستان  ادامه داد:  پدیده ایی که اخیرا  موردتوجه شهروندان  ورسانه ها قرارگرفته بود  حضور گسترده کودکان کاربه ویژه  در دو منطقه  چهارراه فرهنگ وبیمارستان عشایرخرم آباد به عنوان  محل تمرکز  این بچه ها بود ومردم نسبت به این معضل  شاکی بودند و توجه رسانه ها نیزبه آن  جلب شده بود.

توکلی با بیان اینکه در این زمینه طی نشست با دادستان مرکز استان اقداماتی برای حل این معضل انجام دادیم ،گفت: همچنین یک تشکل غیردولتی را وارد کارکردیم و۳۶ کودک کاردر این مناطق  شناسایی شد ومشخصاتشان را پس از  شناسایی به دادستانی ارائه کردیم که منتظر نتایج بررسی موضوع هستیم  .

 مدیرکل بهزیستی لرستان با تاکید براینکه برخورد قهری با این کودکان کارساز نیست،عنوان کرد: حل این آسیب یک کار جمعی می طلبد وبهزیستی استان آمادگی دارد که در کنار نماینده شهرداری  ونیروی انتظامی در قالب یک کار کارشناسی  وارد پاتوق این کودکان کار  شده و خانواده ها ی آنها را به مراکز تحت پوشش بهزیستی برای دریافت خدمات سوق دهیم ولی  منوط به اینکه  این کودکان دیگر درخیابان مشاهده نشوند

او خاطر نشان کرد:اگر مشکل اقتصادی خانواده های این کودکان  حل نشود باز دوباره این آسیب تکرار خواهدشد.

توکلی به دریافت مدرک فنی حرفه ایی توسط 30 نفر از مادران خانواده های کودکان کاردر راستای اقدامات بهزیستی استان  اشاره کرد وگفت: این مادران آماده به کار هستندکه  اگر کارفرمایان  آنان را مشغول به کار کنند  می توان برای حل این معضل  وپیشگیری از تکرار سیکل حضور این کودکان کار درخیابان ها جلوگیری کرد.

او با اشاره به بحث اعتبارات تخصیص داده شده به حل آسیب کودکان کاردر استان  ،افزود: از اول سال جاری  تاکنون ۸۰ میلیون اعتبار ملی یعنی دستگاهی برای حل معضل کودکان  تخصیص داده شده بود همچنین  دربرخی از شهرستان ها فاقد مراکز توانمندسازی هستیم وامکان توسعه مراکز را هم نداریم  ولی اگر طبق پروتکل ،شهرداری فضایی را آماده کند وسایر دستگاه ها نیز  خدمات رایگان به این فضا ارائه دهندبهزیستی استان می تواند  ازامکانات  اورژانس اجتماعی به عنوان سطح اول مداخله اجتماعی ،کودکان کاررا ساماندهی کند تا مجوزهای لازم را بگیرد.

توکلی تاکید کرد: برخورد قهری جوابگو نیست  واگر نتوانیم‌نیازهای معیشتی درمانی  مسکن و آموزشی کودکان کاررا حل کنیم این سیکل معیوب همچنان ادامه خواهدشد لذا سازمانهای مختلف باید پای کار بیایندتا این آسیب را کنترل کرده  وکودکان  کاررا از این سیکل معیوب بیرون بیاوریم.

 

نظر شما