رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر:

شهرداری اراک به جوانگرایی نیاز دارد

۱۳۹۷/۰۷/۰۹ - ۱۶:۱۱:۳۱
کد خبر: ۷۵۹۲۳۲
شهرداری اراک به جوانگرایی نیاز دارد
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر در نطق پیش از دستورخود گفت: اگر واقعا حق شهروندی و عدالت و برابری در دسترسی برای همه اقشار شعار ماست باید برنامه ویژه برای آماده سازی فضاهای شهری برای تسهیل زندگی این عزیزان در شهرها داشته باشیم که متاسفانه اقدامات علمی موثری حداقل در شهر اراک دراین زمینه صورت نپذیرفته است.

به گزارش برنا از اراک، طوفانمحمدی ادامه داد: سوالات متعدد و اظهارنظرهای تامل برانگیزی در خصوص پیشبرد برنامه های گردشگری منطقه گردو مطرح شده که به عنوان یکی از اعضای شورا و مسئول کمیسیون خدمات شهری توضیحاتی را در این زمینه لازم میدانم: 1_ منطقه گردشگری گردو دارای یک طرح مصوب بسیار قدیمی است، این طرح مذکور مشکلات محتوایی و حقوقی دارد، بدون طرح مشخص، روزآمد و بدون لحاظ کردن مسائل زیست محیطی و خطراتی که بارگذاری فعالیتی ممکن است به اکوسیستم دره گردو و کل شهر اراک وارد نماید نمی توان خودسرانه اقدامات عمرانی انجام داد. هیچ طرح و برنامه مشخص، دارای زمانبندی دقیق با بررسی اثرات اکولوژیکی بارگذاری بر بافت مجاور و اکوسیستم طبیعی خود این منطقه، از طرف شهرداری به شورا ارائه نشده است.

2_ ما به عنوان اعضای شورا و منتخبین مردم مسوول هستیم که منافع فرزندان و نسل آینده ی این شهر را حفظ کنیم، بنابراین بجای کار تبلیغاتی متعهد به کار علمی هستیم. دوران مدیریت شهری سنتی و مبتنی بر تصمیمات شخصی گذشته است، امروز دوران علم محوری و تخصص محوری است، مدیریت سنتی گذشته شهر اراک را در شرایط کنونی قرار داده است و نمونه آن همان اژدهای رو و زیر زمین است، اینبار پای اکوسیستم طبیعی شهر در میان است پس بجای شانه خالی کردن از مسئولیت بهتر است یک برنامه منسجم، مبتنی بر ظرفیت اکولوژیکی منطقه، از حیث حقوقی مبتنی بر قانون به شورا ارائه شود تا هرچه زودتر مطالبه منطقی شهروندان برای توسعه ی پایدار دره گردو محقق شود.

3_ شکی نیست شهرداری اراک به جوانگرایی نیاز دارد، این جوان گرایی باید با تخصص گرایی و تعهد گرایی همراه باشد و تمام سطوح شهرداری از پایین ترین تا بالاترین را دربرگیرد. مجلس محترم نیز بدین نتیجه رسید که آفت اصلی مدیریتی ما غلبه نگرشهای سنتی مدیریتی و بسته شدن تمامی مسیرها برای تخصص گرایی و اظهار نظر شخصی مدیران در مدیریت سازمانها است لذا مصوبه ی اخیر در خصوص منع بکارگیری بازنشستگان را تصویب کرد. همین نگاه سنتی بجای برنامه محوری، عدم اعتقاد به ارای برنامه و بودجه برنامه محور سبب میشود پروژه های نیمه کاره شهری روز به روز بیشتر و بیشتر شود شاید بجای شعارهای بزرگ نیاز به اقدامات کوچک و موثر داشته باشیم. شاید بجای مشاورانی از جنس اقوام، نیاز به مشاوره با متخصصان و همچنین عمل به نظر متخصصان و نه تاکید بر نظرهای شخصی خود داشته باشیم. قطعا راه برون رفت از شرایط کنونی چیزی جز جوان گرایی و تخصص گرایی نخواهد بود.

وی افزود: در  ادامه باید عرض کنم طی هفته های  اخیر تعداد زیادی از شهروندان برای ساخت و سازهای غیر مجاز به من مراجعه کرده اند که سبب شد بازدیدهای میدانی داشته باشم و گوشه ای از این تخلفات را خدمتتان جهت استحضار ارائه دهم.

محمدی در پایان نطق پیش از دستور خود گفت: تفویض اختیار به مناطق خوب است ولی نیاز به ساختار دارد، اگر تفویض اختیار به ناکارآمدی یک سیستم منجر شود غیرمنطقی و غیرقابل دفاع است و هم مدیریت اجراییات و مدیران مناطق باید پاسخگو باشند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر در بخش دیگری از سخنان طی صحن علنی شورای شهر اظهار کرد: شورای پنجم و به نمایندگی از آن کمیسیون خدمات شهری از همان روزهای آغازین فعالیت در خصوص مساله  افزایش دریافتی اتش نشانان و پرداخت به موقع حقوق پیگیر بوده است و این حق شما غیور مردان است و امیدوارم تلاش ها به نتیجه منتهی شود. دومین مساله تامین ایمنی کافی و تجهیزات حفاظتی است که بارها و بارها بنده این مورد رو درصحن شورا تذکر دادم و امیدوارم قبل از رخداد یک فاجعه شهردار محترم در خصوص تهیه تجهیزات کافی و ایمن شخصی برای اتش نشانان اقدام نمایند و مورد اخر هم تهیه نردبان است که ضمن تسهیل عملیات امداد برای ساختمان های بلندمرتبه، در حفاظت از جان اتش نشانان و حتی حادثه دیدگان نقش کلیدی دارد.

طوفان محمدی، عضو شورای اسلامی شهر اراک در ادامه این جلسه گفت: شهرداری اراک در مورد خرید لوازم آتش نشانی تعلل زیادی داشته و این تعلل از مهرماه سال گذشته تاکنون انجام شده است، در واقع با ارز آن زمان با مبلغ 7 میلیارد تومان خرید نردبان آتش نشانی ممکن بود ولی در اثر تعلل صورت گرفته مجبور هستیم این نردبان را امروز با قیمت بالای 15 میلیارد  خریداری کنیم.

محمدی ادامه داد: دو شرکت تاکنون توانسته اند مستندات خود را برای فروش نردبان ارائه دهند ولی همچنان برای خرید نردبان توسط شهرداری اراک تعلل شده است، در حالیکه  در تهران 4 نردبان آتش نشانی از محل ارز دولتی تخصیص یافته به سازمان شهرداری ها خریداری شده است. در زمان تخصیص ارز دولتی به سازمان شهرداری ها برای خرید نردبان آتش نشانی توسط شهرداری های شهرهای کشور، اعلام شد که مهلت تخصیص این ارز کوتاه مدت است و چنانچه مهلت تمام شود، دیگر ارز دولتی برای خرید نردبان تخصیص نمی یابد.

وی افزود: در جذب و خرید این نردبان برای شهر اراک باید سریع اقدام کرد، تا کنون دو بار توسط شورای شهر اراک شرکت ها برای ارائه مستندات دعوت شدند و بررسی های فنی لازم با حضور نمایندگان آتش نشانی برای خرید نردبان صورت گرفت، ولی متاسفانه هنوز شهرداری اراک همچون موضوع خرید دستگاه زباله سوز در این خصوص نیز تعلل می کند.

وی ادامه داد: دعوت از شرکت ها و بررسی فنی برای خرید نردبان آتش نشانی شهر اراک به معنای دخالت و ورود غیر قانونی در حوزه عملکرد شهرداری نیست، بلکه هدف تسریع امور بوده است، شهردار اراک باید به مردم پاسخ دهد که علت این تعللی که نسبت به خرید این دستگاه داشته چه بوده است؟ آیا شهردار می خواهد این اختلاف قیمت که در اثر افزایش قیمت ارز برای خرید دستگاه آتش نشانی بوجود آمده است را از جیب خود پرداخت کند؟ این تعلل ظلم به مردم و حقوق آنهاست.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز