جذب دو هزار اسکناس، سکه و اقلام پستی در موزۀ آستان‌ قدس

۱۳۹۷/۰۷/۱۱ - ۱۳:۴۱:۳۹
کد خبر: ۷۶۰۱۴۹
جذب دو هزار اسکناس، سکه و اقلام پستی در موزۀ آستان‌ قدس
از ابتدای سال تاکنون، بالغ بر دو هزار مورد اسکناس، سکه و اقلام پستی جذب گنجینۀ تمبر، سکه و اسکناس آستان‌قدس‌رضوی شده است که با این تعداد، موجودی این گنجینه، در حال حاضر به بیش از 980 هزار شیء رسیده است.

 به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، رئیس گنجینۀ تمبر، اسکناس و سکۀ این سازمان، اعلام کرد: در حال حاضر، بیش از 980 هزار اسکناس، سکه و اقلام پستی در گنجینۀ تمبر، سکه و اسکناس آستان‌قدس‌رضوی نگهداری می‌شود که از این میان، بیش از دو هزار شیء، تنها در شش ماه نخست سال 97، از طریق خریداری و اهدایی ارادتمندان علی‌بن موسی‌الرضا(ع)، به این مجموعه افزوده شده است.

محمدحسین یزدی‌نژاد توضیح داد: از ابتدای سال تاکنون، بیش از 700 قطعه سکه شامل 33 قطعه سکه طلا، 312 قطعه سکه نقره، 111 قطعه سکه مس نیکل، 141 قطعه سکه مسی، 7 قطعه سکه برنز و 87 قطعه سکه مفرغ به گنجینه اهدا و افزون بر 222 قطعه سکه نقره خریداری شده و در حال حاضر، بالغ بر 65 هزار قطعه سکه در این گنجینه نگهداری می‌شود.

وی ادامه داد: جنس سکه‌های این مجموعه، از طلا، نقره، مس، مس- نیکل، استیل و برنز است که متعلق به دوره‌های تاریخی مختلف همچون ساسانیان، الیماییان، دوره‌های اسلامی، تیموریان، ایلخانان مغول، صفویه، قاجاریه و زندیه است

یزدی‌نژاد افزود: همچنین بیش از 500 برگ اسکناس از ابتدای سال به مجموعه اضافه شده که یکصد برگ اسکناس از طریق خریداری بوده و 400 برگ اسکناس ایرانی و خارجی توسط گنجینه‌داران و ارادتمندان به حضرت رضا(ع) اهدا شده است که با این تعداد، در حال حاضر بیش از 24 هزار برگ اسکناس در این گنجینه موجود است.

رئیس گنجینۀ تمبر، اسکناس و سکۀ آستان‌قدس‌رضوی به اقلام پستی اشاره و تصریح کرد: در شش ماه نخست سال 97، حدود 600 قطعه تمبر و یکصد طغری پاکت نامه تمبردار و بدون تمبر دوره قاجار و پهلوی اول، تلگراف، پاکت مهرروز و کارت پستال به این گنجینه اهدا شده و در حال حاضر، تعداد کل تمبرها و دیگر اقلام پستی این گنجینه، به مرز 890 هزار قطعه رسیده است.

یزدی‌نژاد در این میان به برخی موارد شاخص اشاره کرد و گفت: سکه‌های دوران ولایت‌عهدی امام‌رضا(ع)، سکه‌های دوره ساسانی و الیمایی «تترادراخمی» با سکه‌های درشت 4 درهمی‌، سکۀ طلای شریف‌حسین امیر مکه پیش از روی کارآمدن آل سعود، اسکناس از ایران و ده‌ها کشور خارجی و سکه‌های طلای دورۀ قاجار، بخشی از اشیاء ارزشمند این مجموعه است.

گفتنی است گنجینۀ تمبر، اسکناس و سکۀ موزۀ آستان قدس رضوی با اشیایی از 240 کشور و مستعمرۀ سابق جهان، به عنوان آئینۀ تمام‌نمای تاریخ، فرهنگ، هنر و تمدن ملل مختلف، روزانه پذیرای بسیاری از محققان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به آثار تاریخی و فرهنگی است.

 

نظر شما