رئیس اتاق اصناف استان مرکزی:

اتاق اصناف با هرگونه گرانفروشی در استان مرکزی قاطعانه برخورد می‌کند

۱۳۹۷/۰۷/۱۶ - ۱۵:۴۹:۳۴
کد خبر: ۷۶۲۰۸۶
اتاق اصناف با هرگونه گرانفروشی در استان مرکزی قاطعانه برخورد می‌کند
رئیس اتاق اصناف استان مرکزی با بیان اینکه بیش از ۱۶ هزار مورد بازرسی و نظارت بر اصناف استان مرکزی انجام شد گفت: کمبودی در تامین کالاهای اساسی در استان مرکزی وجود ندارد و اتاق اصناف با هرگونه گرانفروشی در استان مرکزی قاطعانه و قانونی برخورد می‌کند.

به گزارش برنا از اراک، جمشید زند در چهارمین نشست شورای اطلاع‌رسانی با اشاره به نقش و وظیفه اصناف اظهار داشت: اصناف به عنوان بازوان انقلاب و به عنوان رابط بین دولت و ملت از زمان قبل و بعد انقلاب، در دوران جنگ  و مشکلات اقتصادی در کنار باشند و باید اصناف را به عنوان سفره چینان مردم و ویترین دولت در نظر گرفت، زیرا اصناف به هر دلیلی بسته باشند ویترین شهر بسته است.

وی افزود: کسبه امین مردم هستند، در استان مرکزی به عنوان یک استان صنعتی 52 هزار و 500 واحد صنفی وجود دارد که 23 هزار و 638 واحد آن در شهر اراک هستند، واحد‌های صنفی به چهار بخش تولیدی، توزیعی، خدماتی و فنی تقسیم می‌شوند، که در همین راستا در استان 10هزار واحد تولیدی، 10هزار واحد خدماتی، 25هزار واحد توزیعی و 8 هزار و 500 واحد خدماتی وجود دارد.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان مرکزی تصریح کرد: باتوجه به تعداد شهرستان‌های استان، 12 اتاق اصناف و 182 اتحادیه فعال در استان وجود دارد، در شهرستان اراک هم  40 واحد آن اتحادیه صنفی، 4 هزارو 238 واحد تولیدی، 4هزارو  262 واحد خدمات فنی،  10هزارو 930 واحد توزیعی و 4هزارو 208 واحد خدماتی وجود دارد که به مردم ارائه خدمات می‌کنند.

زند بیان کرد: در آمار جهانی به ازای هر 350 نفر یک واحد صنفی وجود دارد، اما در کشور و استان باتوجه به مشکلات کنونی به ازای هر 23 نفر یک واحد صنفی در استان  وجود دارد که از میانگین جهانی بسیار بالاتر است، اما از میانگین کشوری در یک سطح است.

وی با اشاره به وظایف اتاق اصناف گفت: یکی از وظایف اتاق اصناف نظارت بر اتحادیه‌ها و اصناف، تدوین برنامه‌های اصناف، هدایت و حمایت اصناف است، در سال 97 باتوجه به مشکلات و تاکید صنعت و معدن با عنوان رئیس عالی نظارت استان، سه ماه تمام توان خود را در اختیار سازمان صنعت و معدن قرار دادیم، از ابتدای مهرماه تمام بازرسان به مجموعه بازگشتند و سعی کردیم فعالیت را در اتاق انجام دهیم.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان مرکزی عنوان کرد: نظارت 6 ماهه اتاق اصناف 16هزار و 890 مورد بازرسی در واحدهای صنفی انجام شده است، 10 درصد تخلف‌یابی شده است، یک هزار و 504 مورد پرونده تشکیل شده، یک هزار و 762 مورد تخلف شناسایی شده است، ارزش ریالی آن 5 میلیاردو 331 میلیون‌و 357 هزارو 439 ریال بوده است، در این مدت 5هزارو 302 پروانه صادر شده است.

زند اضافه کرد: همچنین یک هزارو 800 پروانه هم باطل شده است، در استان 450 واحد متخلف به سبب نداشتن پروانه کسب یا تخلفات دیگر پلمپ شده است، علاوه‌بر سامانه اعلام شکایات 124 در استان سامانه 3820 برای دریافت شکایات و تشویقات واحدهای صنفی برای انتخاب واحدهای برتر وجود دارد، همچنین به عنوان تنها استان در کشور یک واحد رسیدگی به شکایات در مرکز شهر(میدان شهدا) وجود دارد.

وی  ادامه داد: در همین راستا 404 مورد شکایات در سطح استان، 943 مورد هم در کل استان در این سامانه ثبت شده است،که 409 مورد آن در همان جا برطرف شد، در مجموع بیش از 20 پرونده تشکیل و به تعزیرات ارجاع داده شده است.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان مرکزی تصریح کرد: وقتی گرانی اتفاق می‌افتد اصناف و واحدهای صنفی مقصر نیستند، زیرا توزیع کننده هستند، بیشترین تخلف اصناف عدم درج قیمت بوده است، سه موضوع بسیار مهم است که مردم باید به آن دقت کنند، در صورت مراجعه به واحدهای صنفی به داشتن پروانه کسب واحد دقت کنند، در صورت دریافت خدمات، فاکتور را دریافت و شرایط معامله را درج کنند.

زند بیان کرد: همچنین به درج قیمت بر روی کالا دقت کنند، در سال آینده مجموع واحدهای صنفی و اتحادیه‌ها در یک مجموع 10هزار متری تا ابتدای فروردین مستقر می‌شوند، همچنین با همکاری مسئولان یک تخفیف 50درصدی عوارض کسب برای اصناف در نظر گرفته شد، اصناف شرایط را درک می‌کنند نمونه بارز آن در مشکلات اخیر بود که یک فرد صنفی در بازداشتی‌ها وجود نداشت.

وی با اشاره به گرانی برخی از کالاها گفت: مشکل گرانی داریم اما کمبودی در کالاهای اساسی و دغدغه‌ای برای تامین کالا نداریم، مشکلات کنونی به سبب فرهنگ‌سازی نادرست است، مردم با خرید نامتعارف به خود ضرر می‌رسانند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز