مدیرکل ورزش استان مرکزی:

فعالیت باشگاه شهرداری در گرو اراده مدیریت شهری

۱۳۹۷/۰۷/۱۷ - ۱۱:۳۴:۱۲
کد خبر: ۷۶۲۴۱۶
فعالیت باشگاه شهرداری در گرو اراده مدیریت شهری
مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی گفت: اگر شهرداری اراک اراده‌ای برای باشگاه داری داشته باشد، مشکلی درخصوص فعالیت این باشگاه وجود ندارد.

به گزارش برنا از اراک، مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی، درخصوص چالش‌های پیش روی یک مدیر جوان در استان و کشور گفت: بخشی از این چالش‌ها ناشی از دیدگاه‌های سنتی است که در بسیاری از مدیران ما وجود دارد. برای ایجاد باور و اعتقاد واقعی نسبت به مدیران جوان در سطوح مختلف باید هزینه کرد. 

حقدادی در ادامه با تاکید بر لزوم پرهیز از شعار و گفتاردرمانی و اقدامات عملکردی و جایگزینی آنها با اقدامات عملیاتی اظهار کرد: یکی از ابعاد فعالیتی و اقدامات ورزش و جوانان کمک به از بین بردن روحیه یاس و افزایش نشاط اجتماعی است بویژه اینکه در حال حاضر جامعه ما به افزایش نشاط نیاز دارد. 

وی با بیان اینکه افزایش نشاط اجتماعی نیازمند برنامه‌های هدفمند، مدبرانه و برخوردار از ایده هایی مبتنی بر تفکر است، افزود: در همین راستا چند شاخص برای اینکار تعریف کرده‌ایم. برای مثال تلاش می کنیم در حوزه ورزش همگانی در شهرها  و روستاها برنامه‌های جدیدی را در راستای شادی و نشاط خانواده‌ها برگزار کنیم. 

وی با اشاره به برگزاری همایش‌های پیاده روی با عنوان صبح و نشاط در استان گفت: این برنامه‌ها هر دو سال یکبار برگزار می‌شد، اما امسال 5 برنامه صبح و نشاط در استان پیش بینی شده که دو برنامه از این تعداد تاکنون در خمین و تفرش برگزار شده است و با استقبال قابل توجه مردم مواجه شدند.     

وی دیگر برنامه ورزش و جوانان استان در این حوزه را برگزاری جشنواره‌های روستایی در قالب برنامه فرهنگی- ورزشی و ترویج آنها با تکیه بر توانمندی‌های روستا، سوغات و صنایع دستی آن، عنوان کرد. 

وی در ادامه با بیان اینکه استان مرکزی رشد مثبت و غیرقابل انکاری را در ورزش قهرمانی تجربه کرده است، افزود: تلاش کردیم که توسعه ورزش قهرمانی در استان را با برگزاری مسابقات مختلف کیفیت بخشی کنیم و در همین راستا برگزاری 4 رویداد بین المللی و میزبانی و برگزاری 40 رویداد ملی طی سال جاری در استان برنامه ریزی شد. 

وی با اشاره به برگزاری مسابقات کشوری در رشته‌های ژیمناستیک، کاراته ناشنوایان، تنیس روی میز پسران و دختران، کبدی بانوان و تنیس خاکی و همچنین دو رویداد بین‌المللی شطرنج و کشتی در استان که اخیرا برگزار شده اند افزود: شهرستان های استان پتانسیل هایی دارند که می توان از آنها برای برگزاری و میزبانی مسابقات مختلف بهره گرفت. 

وی با اشاره به تحرک و پویایی که برگزاری مسابقات در سطوح ملی و بین المللی در شهرستان ها ایجاد می کند افزود: تلاش می کنیم با برگزاری رویدادهای بزرگ ملی و بین المللی در استان، هم کیفیت کار قهرمانی را در رشته‌هایی که پتانسیل آن را داریم بالا ببریم و هم با چنین رویدادهایی زمینه نشاط و سرزندگی را در نقاط مختلف استان فراهم کنیم. 

وی با بیان اینکه ارتقای سطوح برگزاری مسابقات نیازمند پیگیری های بیشتر برای جذب منابع مورد نیاز است افزود: تاکید اداره کل ورزش و جوانان بر توزیع برگزاری این رویدادها در تمامی شهرستانهاست که البته پیگیری اینگونه اقدامات به بدنه اداری ما فشار وارد می کند، اما علیرغم کمبود نیروی انسانی سعی کرده‌ایم با وقت گذاشتن بیشتر این خلاء را جبران کنیم. 

وی با اشاره به پیگیری های انجام شده درخصوص برگزاری مسابقات مختلف در سطوح ملی و بین المللی به میزبانی استان مرکزی اظهار کرد: مسابقات بین المللی شطرنج یکی از این مسابقات که برگزاری آن ابتدا با مقاومت ها و مخالفت هایی همراه بود سال گذشته با حضور 110 ورزشکار از 10 کشور و امسال با حضور 200 ورزشکار از 12 کشور در بیت تاریخی امام راحل برگزار شد.   

وی در خصوص مسابقات جام یادگار امام نیز گفت: این مسابقات پس از کسب موافقت فدراسیون با کیفیت مطلوب در اراک برگزار شد و در ادامه نیز جهت میزبانی جام تختی در رده بزرگسالان یا میزبانی مسابقات جام جهانی کشتی اعلام آمادگی کرده ایم که در صورت موافقت فدراسیون و جلب برخی حمایت ها قادر به برگزاری آن هستیم.  

وی در خصوص ظرفیت‌های مورد نیاز برای برگزاری جام جهانی کشتی در استان نیز گفت: ظرفیت اسکان و هتلینگ بسیار خوبی در استان وجود دارد و از زیرساخت‌ها و نیروی انسانی مورد نیاز نیز بهره مند هستیم. 

وی با اشاره به ابراز رضایت علی سیوان نماینده اتحادیه جهانی کشتی از نحوه و کیفیت برگزاری مسابقات بین المللی کشتی جام یادگار امام که در اراک برگزار شد، اظهار کرد: مسابقات جهانی و تورنمنت‌های بین المللی که این مسابقات نیز یکی از آنها بود، از پروتکل های خاصی برخوردارند که به گفته نماینده فیلا این پروتکل ها در مسابقات یاد شده رعایت شده بود و در واقع استان مرکزی توانست یک تورنمنت بین المللی را در سطح مسابقات جام جهانی برگزار کند، پس این ظرفیت در استان مرکزی وجود دارد که میزبان جام جهانی کشتی باشد هرچند قطعا برگزاری چنین رویدادی پیگیری و جذب منابع می‌خواهد و باید وقت بیشتری بگذاریم. 

مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی در خصوص پروژه‌های نیمه کاره ورزش استان نیز گفت: دولت دوازدهم در حوزه ورزش هیچ پروژه‌ای را تعریف نکرده است. در حال حاضر در استان مرکزی 111 پروژه ورزشی وجود دارد که 36 پروژه از این تعداد اولویت‌دار هستند که تعدادی از آنها افتتاح شد. از طرفی در ادوار گذشته در استان مرکزی پروژه‌هایی تعریف شدند که توجیه فنی، اقتصادی و اجتماعی ندارند، بنابراین اولویت اجرا هم ندارند. 

وی با بیان اینکه در دوران بحران آب، ساخت یک زمین چمن در هر شهر که در دولت های نهم و دهم به مردم وعده داده شد، هیچگونه توجیه منطقی ندارد، اظهار کرد: بر این اساس تمامی این زمین ها را به زمین چمن مصنوعی تبدیل کرده‌ایم. 

وی با اشاره به افتتاح پروژه گوار که از سال 88 آغاز شده بود و تکمیل سالن بانوان خنداب که از سال 89 شروع شده بود، گفت: این دو پروژه در هفته دولت افتتاح شدند و در هفته تربیت بدنی و ورزش هم سه پروژه دیگر را افتتاح می‌کنیم. 

حقدادی درخصوص پیست تارتان مجموعه ورزشی پنجم مرداد نیز گفت: در این خصوص با مشکلاتی مواجه شده‌ایم چراکه تارتان کاملا وارداتی است و در شرایط حاضر برای تامین آن مشکلاتی وجود دارد. ولی با اینهمه پیمانکار در حال حاضر در حال انجام زیرسازی پروژه است و تنها بخش باقیمانده پروژه، خرید و نصب تارتان است. این پیست به صورت فول احداث خواهد شد و اگر این کار صورت بگیرد، این مجموعه بعد از ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد، دومین پیست استاندارد ایران خواهد بود. 

وی با بیان اینکه مسئولیت ساخت پیست اسکیت ورزشگاه امام خمینی(ره) اراک با سازمان توسعه و تجهیز اماکن ورزشی است گفت: پیست تارتان و پیست اسکیت از تعهدات شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی است و ما بهره بردار هستیم. چند جلسه‌ای هم در این خصوص با مدیرعامل این شرکت و استاندار مرکزی برگزار شد. 

وی با بیان اینکه کسی در مناقصات این شرکت در این خصوص شرکت نکرده است، افزود: دلیل عدم حضور پیمانکاران در مناقصات، نقص فنی این پروژه از نظر زیرسازی است و هیچ پیمانکاری نمی‌تواند این نقص را رفع کند. برای تارتان کردن این پیست ابتدا باید زیرسازی آن اصلاح شود که قرار شده مشاور این سازمان از پیست بازدید کند. 

حقدادی پیرامون عدم جذب اسپانسر توسط این اداره کل در بحث ورزش و حضور بعضی از ورزشکاران استان در تیم‌های استان‌های دیگر نیز گفت: بعضی استان‌ها در تعداد محدودی از رشته‌ها فعال هستند و در یک سطح کار می‌کنند و شاید بر همین اساس می توانند حمایت مالی زیادی از هیات های ورزشی داشته باشند، ولی ما در استان مرکزی نمی‌توانیم این کار را انجام بدهیم چراکه 30 هیئت ورزشی در این استان فعال است و حداقل در 30 رشته ورزشی ملی پوش داریم. 

وی ادامه داد: شاید اگر استان مرکزی نیز در 5 رشته ورزشی فعال بود، نبود اسپانسر هم چندان اثری در حمایت مالی از هیات ها و ورزشکاران نداشت. ولی از آنجاکه ما در رشته‌های زیادی فعال هستیم شرایط به گونه دیگری است. در بحث اسپانسرینگ برای رویدادهای مختلف از جمله مسابقات جام یادگار امام بسیار تلاش کردیم ولی این بحث هم تابعی از شرایط اقتصادی کشور است. 

مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی در خصوص باشگاه شهرداری اراک و حواشی پیرامون آن نیز گفت: اگر شهرداری اراده‌ای برای باشگاه داری داشته باشد، مشکلی درخصوص فعالیت این باشگاه وجود ندارد. نمایندگان اراک در مجلس شورای اسلامی و استاندار در جریان کامل مسائل مربوط به این باشگاه هستند و این موضوع در حال پیگیری نیز می‌باشد.

وی در خصوص عدم حضور تیم‌های والیبال و بسکتبال شهرداری اراک در سوپرلیگ و از دست رفتن امتیاز این تیم‌ها نیز گفت: در حال حاضر به جز دسته یک و لیگ برتر فوتبال کشور هیچ لیگی در کشور ما به امتیاز نیاز ندارد. البته امسال در لیگ برتر بسکتبال حضور پیدا خواهیم کرد، البته نه در قالب باشگاه شهرداری، بلکه در قالب یک تیم دیگر در این لیگ شرکت خواهیم کرد. 

حقدادی در ادامه با بیان اینکه امسال صد در صد ماده 53 را محقق می‌کنیم گفت: در قانون آمده است که دستگاه‌های دولتی می‌توانند یک درصد از بودجه خود را صرف ورزش کنند که استاندار هم با توجه به دیدگاه و اهمیت حوزه ورزش این موضوع را به دستگاه‌های استان تاکید کرد. امسال این مهم را پیگیری می‌کنیم تا صد در صد ماده 53 محقق شود. در این حوزه عدد مشخص شده و دو جلسه هم با سازمان برنامه ریزی برگزار کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: این موضوع با مسئولیت معاون سیاسی امنیتی استانداری پیگیری می شود. 

حقدادی در خصوص نسبت تقسیم بودجه ورزش همگانی به ورزش قهرمانی در استان نیز گفت: ماهیت ورزش همگانی و تعریفی که از وجود دارد با آنچیزی که در اذهان وجود دارد، شاید متفاوت باشد. شخصی که در کلاس‌های ورزشی ثبت نام می‌کند و به فعالیت می‌پردازد در زمره ورزش همگانی به حساب می‌آید. مدارس فوتبال از نوع ورزش‌های همگانی هستند و در واقع براساس تعریف، هر کسی که سه جلسه در هفته به مدت 40 تا 90 دقیقه فعالیت ورزشی انجام بدهد، فعالیت ورزشی او در زمره ورزش همگانی قرار می گیرد.

وی افزود:کمک‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که هیئت‌های ورزشی استان در این قالب انجام می‌دهند در حوزه ورزش همگانی محسوب می‌شود و حضور یک ورزشکار در مسابقات و رویدادها و تیم‌های منتخب در زمره ورزش قهرمانی تعریف می شود. ورزش قهرمانی پر طمطراق است و سروصدا و کف و سوت دارد، به این دلیل است که به نظر می رسد در ورزش قهرمانی سرمایه گذاری بیشتری شده است.

حقدادی با بیان اینکه به صورت تقریبی هزینه کرد بودجه 60 به چهل به نفع ورزش همگانی است، اظهار کرد: توسعه ورزش همگانی قطعا از اولویت‌های اصلی ما و راهبردهای اصلی وزارت ورزش و جوانان است. 

برخی اساتید دانشگاه معتقدند که اداره کل ورزش و جوانان فقط شعار تعامل با دانشگاه‌ها را می‌دهد، حقدادی در اینباره گفت: ما دو شورا داریم که اساتید دانشگاه در آن عضو هستند، یکی شورای راهبردی و دیگری شورای پژوهشی است. برنامه‌ عمل ما که زیر مجموعه‌ای از برنامه‌های اجرایی برنامه ششم توسعه است با همکاری این افراد نوشته شده و این مصداقی از تعامل است. 

حقدادی در خصوص استفاده از ابزار سیاست در ورزش و نیز سیاست‌زدگی در ورزش و فشار بر فدراسیون های ورزشی درخصوص عضویت بازیکنان استان در تیم‌های ملی، خاطرنشان کرد: سیاست زدگی ورزش نامطلوب است. مهم این است که شما با هر تفکر سیاسی که دارید، نه در ورزش بلکه در هر جا که کار می‌کنید بتوانید از همه‌ نیروهایی که فکر می کنید بتوانند کمکی کنند استفاده کنید؛ غیر از این عمل کنید، جفا کرده اید. 

وی افزود: اما در حوزه بازی‌های آسیایی، در فدراسیون کبدی به ناحق دو  ورزشکار ما را خط زدند. فدراسیون می‌تواست یک مقدار فنی‌تر با این قضیه برخورد کند. من نمی‌گویم فنی عمل نکردند، می‌گویم باید فنی‌تر نگاه می‌کردند. در قایقرانی اگر تیم اصلی ما به جاکارتا اعزام می‌شد، دو ورزشکار جدی از استان در این تیم داشتیم که در مسابقات جهانی کانادا حضور داشتند ولی اولویت فدراسیون قایقرانی مسابقات جهانی بود چراکه این اولین دوره‌ای بود که قایقرانی در مسابقات آسیایی شرکت کرده بود و مدالی هم اگر کسب می‌شد، در رنکینگ تاثیری نداشت.

وی افزود: در ژیمناستیک هم ورزشکار ما می‌توانست حضور خوبی در این مسابقات داشته باشد و در کاراته، صالح اباذری قطعا کمتر از سجاد گنج‌زاده مدال نمی‌گرفت، البته گنج زاده ورزشکار خوبی است ولی قطعا صالح اباذری هم می‌توانست مدال کسب کند. به هر حال کسی که در شش ماه، هشت مدال آسیایی و جهانی گرفته، قطعا مدال می‌گرفت. ولی به هر حال باید نظرات کادر فنی را بپذیریم. 

حقدادی خاطرنشان کرد: متوسط حضور ما در بازی‌های آسیایی در ادوار مختلف بعد از انقلاب یک ورزشکار است. بازی‌های آسیایی اینچئون به قبل هم یا ورزشکار نداشتیم یا یک ورزشکار داشتیم. در مسابقات اینچئون هم همه نمایندگان استان، اراکی بودند. ما می‌تواستیم حداقل با 18 ورزشکار در این دوره از بازی‌های آسیایی حاضر باشیم. 

مدیر کل ورزش و جوانان استان مرکزی درخصوص مهم‌ترین رویدادهای ورزشی استان در شش ماهه دوم سال نیز گفت: در شش ماهه دوم امسال تور میلاد دو نور را در رشته دوچرخه سواری برگزار خواهیم کرد، البته امسال مجبوریم میلاد دو نور را به صورت داخلی برگزار کنیم ولی سعی می‌کنیم آنرا با کیفیت بسیار بالا و با حضور هشت تیم برتر کشور برگزار کنیم. 

حقدادی درخصوص سرنوشت دهکده المپیک نیز گفت: دکتر سلطانی فر در سفر به اراک پیشنهاد داد که سالن دوومیدانی این پروژه جابجا کنیم. ما هم زمین پیشنهاد دادیم. در جلسه‌ای هم که با شرکت توسعه و تجهیز و استاندار داشتیم، قرار شد یک مبلفی را استان بگذارد و یک مبلفی را هم وزارت ورزش پرداخت کند تا کار را شروع کنیم. قرار بود بعد از بازی‌های آسیایی جلسه مشترکی بین وزیر و استاندار برگزار شود و به یک تفاهم برسیم. ما پیشنهاداتی داریم و دنبال این موضوع هستیم که دهکده المپیک در همان مکان بماند، درست است که در حال حاضر این دهکده بیرون از محوطه‌ شهر قرار دارد ولی ما باید دورنمای صد سال آینده شهر را هم ببینیم و خواه ناخواه شرایط دهکده المپیک هم عوض می‌شود. 

وی پیرامون برگزاری دائمی مسابقات بین المللی که در استان برگزار شد، نیز خاطرنشان کرد: مسابقات شطرنج را در تقویم فیده ثبت کرده ایم. مسابقات یادگار امام قبلا ثبت شده و اگر ما هم آنرا برگزار نکنیم استان‌های دیگر برگزار می‌کنند و برگزاری این رویدادها ادامه می‌یابد. ما طوری برنامه‌ریزی کرده‌ایم که این رویدادها تامین اعتبار شوند و از منابع داخل استان هم استفاده کنیم، البته اگر این مسابقات تبدیل به مطالبه عمومی شوند، تقریبا ماندگار می شوند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان در پایان به حواشی ایجاد شده در مسابقات کشتی یادگار امام پرداخت و گفت: در مسابقات کشتی ما یک اتفاقی بین یک خبرنگار و یکی از یاوران حراست ما که از نیروهای داوطلب بود، افتاد. از آنجایی که ما کارکنان محدودی در حراست داریم ، از نیروهای داوطلب استفاده می‌کنیم. بر اساس خستگی ناشی از مسابقات یک کنشی بین این دو اتفاق افتاد. به محض این که ما رسیدیم و از قضیه مطلع شدیم هم بنده و هم آقای  دکتر حقیقی معاون استاندار از آن خبرنگار عذرخواهی کردیم و از همه خبرنگاران هم دلجویی کردیم و خبرنگاران هم به تالار مسابقات برگشتند و قضیه ختم به خیر شد. اما این که ما بیاییم و یک فضاسازی رسانه‌ای کنیم کار درستی نبود. ما کاری غیر از این که دلجویی کنیم و به مسئول مربوطه تذکر بدهیم که کاری نمی‌توانیم انجام دهیم. با فرد مربوطه نیز برخود لازم صورت پذیرفت، من به جامعه رسانه و خبرنگاران ارادت دارم ولی توقع من این بود که همین عزیزانی که از این موضوع به درستی انتقاد کردند، پوشش رسانه‌ای مسابقات را هم به درستی انجام می‌دادند.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز