توسط دانشگاه علوم پزشکی اراک صورت گرفت:

صدور ۱۴ گواهی بهداشت در راستای صادرات موادغذایی و بهداشتی

۱۳۹۷/۰۷/۲۱ - ۱۵:۳۶:۱۵
کد خبر: ۷۶۴۰۰۶
صدور ۱۴ گواهی بهداشت در راستای صادرات موادغذایی و بهداشتی
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک، از صدور 14 گواهی بهداشت در راستای صادرات موادغذایی و بهداشتی توسط این دانشگاه در سال جاری خبر داد.
به گزارش برنا از اراک، دکتر مصطفی دلاور، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته جهانی غذا از صدور ۲ هزار و پنج پروانه ساخت محصولات غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی در نیمه نخست امسال در استان مرکزی خبر داد و گفت: سال گذشته نیز بالغ بر یک هزار و 892 فقره پروانه نیز در این راستا صادر شده است.

وی با بیان اینکه 90 درصد از محصولات غذایی تولید شده در استان مرکزی دارای درج نشانگر رنگی (راهنمای تغذیه) است، عنوان کرد: این در حالی است که این شاخص در سال گذشته حدود 70 درصد بوده است.

دکتر دلاور، چاقی و بیماری های قلبی و عروقی را از معضلات مهم جامعه دانسته و اظهار کرد: در این راستا وزارت بهداشت و درمان، برنامه پنج ساله ای را تدوین کرده است. این برنامه از سال 95 آغاز شده و استان مرکزی در راستای اجرای آن از استان های پیشرو است.

وی ضمن تاکید بر لزوم کاهش 20 درصدی برنامه میزان نمک و روغن در محصولات پرنمک و پر روغن، خاطرنشان کرد: اسیدهای چرب ترانس نیز باید به کمتر از نیم درصد برسد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به پیشرو بودن استان مرکزی از برنامه کشوری در این زمینه توضیح داد: تاکنون 10 درصد از میزان نمک 14 محصول پرنمک، 10 درصد از میزان شکر 72 محصول، 10 درصد از میزان روغن مصرفی 9 محصول پر روغن را کاهش داده و اسیدهای چرب ترانس روغن های تولیدی در این استان نیز به کمتر از 2 دهم درصد رسیده است.

وی همچنین از صدور 14 گواهی بهداشت در راستای صادرات موادغذایی و بهداشتی توسط این دانشگاه در سال جاری خبر داد و گفت: بالغ بر یک هزار و 40 بازدید از کارخانه های موادغذایی و آرایشی استان نیز در سال جاری توسط این دانشگاه انجام شده است.

دلاوری افزود: 515 مورد از این بازرسی ها از واحدها و مراکز پخش عمده و عرضه لوازم آرایشی و بهداشتی با همکاری سازمان های مربوطه انجام شده است.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بر این اساس 6 واحد متخلف پخش عمده و عرضه مواد آرایشی و بهداشتی به تعزیرات حکومتی معرفی شدند و پرونده 10 واحد تولیدی متخلف نیز در مراجع قضایی پیگیری می شود.

شایان ذکر است 21 تا 27 مهرماه به عنوان هفته غذا نامگذاری شده است و روز جهانی غذای امسال « رفتار ما آینده مان را می سازد، تلاش برای دنیای بدون گرسنه» و شعار هفته ملی غذا «تغییر اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و بهبود سلامت» عنوان شده است.

به گزارش برنا، اطلاع رسانی و آموزش جامعه در خصوص تغذیه سالم، اجرای صبحانه سلامت در مدارس، ایجاد ایستگاه فرهنگی در نمازجمعه و تقدیر از مدیران و مسئولان فنی واحدهای برتر صنایع غذایی استان مرکزی از جمله برنامه هایی است که در این هفته توسط دانشگاه علوم پزشکی در نظر گرفته شده است.
 
خبرنگار : خاطره نسایی

 

نظر شما