همزمان با روز جهانی غذا:

مراسم بزرگداشت روز جهانی غذا در اردبیل برگزار شد/۲۹ میلیون نفر در ایران مبتلا به چاقی هستن

۱۳۹۷/۰۷/۲۲ - ۱۴:۴۳:۵۷
کد خبر: ۷۶۴۴۹۵
مراسم بزرگداشت روز جهانی غذا در اردبیل برگزار شد/۲۹ میلیون نفر در ایران مبتلا به چاقی هستن
مراسم بزرگداشت روز جهانی غذا به مناسبت فرا رسیدن ۲۴ مهرماه( ۱۶ اکتبر) در اردبیل برگزار و از واحدهای تولیدی برگزیده این حوزه تجلیل شد.

به گزارش برنا،24 مهرماه ( 16 اکتبر) سالروز تأسیس سازمان جهانی غذا و کشاورزی به عنوان روز جهانی غذا نامگذاری شده و در استان اردبیل نیز مراسم بزرگداشت این روز به همراه تجلیل از واحدهای برتر این حوزه برگزار شد.

شعار جهانی در نظر گرفته شده برای سال 2018 به مناسبت این روز٬ "آینده ما در گرو تلاش ماست٬ به سوی حذف گرسنگی تا سال 2030" است و شعار ملی برای این روز نیز "تغییر و اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقای سلامت" انتخاب شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در این مراسم که در ساختمان معاونت غذا و داروی علوم پزشکی استان اردبیل برگزار شد٬ اظهار داشت: 24 مهرماه ( 16 اکتبر) سالروز تأسیس سازمان جهانی غذا و کشاورزی به عنوان روز جهانی غذا نام گذاری شده و شعار جهانی در نظر گرفته شده برای سال 2018 به مناسبت این روز٬ "آینده ما در گرو تلاش ماست٬ به سوی حذف گرسنگی تا سال 2030" است.

قدرت اخوان اکبری با اشاره به اینکه کشورهای عضو فائو باید برنامه های خود را برای تحقق این شعار تدوین کنند٬ گفت: شعار ملی برای این روز نیز "تغییر و اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقای سلامت" انتخاب شده و باید اطلاع رسانی‌های لازم و فرهنگ سازی برای استفاده از تغذیه صحیح و سالم در کشور انجام شود.

وی افزود: طبق گزارش فائو٬ در سال 2018 ٬ 820 میلیون نفر در سطح جهان از گرسنگی رنج می برند و این در حالی است که 672 میلیون نفر در جهان٬ از اضافه وزن رنج برده و مبتلا چاقی هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل تصریح کرد: در ایران نیز طبق آمارها٬ 29 میلیون نفر مبتلا به چاقی بوده که این میزان٬ 40 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد؛ این موضوع یک خطر و هشدار در رابطه با استفاده از تغذیه نامناسب است که باید برای رفع آن سه معیار امنیت غذایی٬ ایمنی غذایی و استفاده از تغذیه صحیح و سالم مد نظر باشد.

اخوان اکبری بیان کرد: امنیت غذایی به معنای تأمین غذا٬ ایمنی غذایی به معنای تأمین غذای ایمن و سالم و استفاده از تغذیه سالم نیز به معنای استفاده از غذا بر اساس تعادل است که اگر رعایت نشود٬ مشکلات و بیماری برای مردم به دنبال دارد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل نیز در این مراسم اظهار داشت: در جامعه امروزی بر خلاف سالهای گذشته که مردم اکثرا با بیماری های واگیردار سر و کار داشتند٬ امروز بیماری های غیرواگیردار از جمله بیماری‌های قلبی٬ عروقی٬ دیابت و سرطان‌ها در جامعه شیوع پیدا کرده است.

علی نواداد گفت: اگر علت بسیاری از این بیماری‌‌ها را مورد بررسی قرار دهیم٬ در واقع ناشی از سبک زندگی غذایی و تغذیه ناسالم است که باید در این رابطه اقدامات لازم در رابطه با فرهنگسازی مناسب صورت بگیرد.

وی افزود: آموزش و پرورش نقش حائز اهمیتی در این رابطه دارد چرا که باید آموزش استفاده از تغذیه سالم و صحیح از مدارس و در سنین پایه به دانش آموزان آموزش داده شود و از کودکی استفاده از تغذیه سالم را یاد بگیرند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل تصریح کرد: ارتقای سلامت جامعه زمانی محقق می‌شود که از برنامه و رژیم غذایی سالم در تغذیه روزانه خود بهره‌مند شویم که آموزش به آینده‌سازان کشور در این رابطه بسیار اهمیت دارد.

نواداد بیان کرد: باید استفاده از تولیدات کشاورزی و غذایی سالم در استان اردبیل فرهنگ‌سازی شده و استفاده از غذاهای مضر در سفره‌های خانگی مردم کاهش پیدا کند تا در آینده شاهد ایجاد مشکلات و بیماری‌های ناشی از استفاده مواد غذایی ناسالم نباشیم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل نیز اظهار داشت: در سال گذشته 726 مورد بازرسی و نظارت از کارگاه های تولید مواد غذایی استان اردبیل انجام و 800 مورد نمونه برداری از این واحدها انجام شد. 

محسن ارزنلو گفت:در 6 ماهه نخست امسال 387 مورد بازرسی از واحدهای تولید مواد غذایی در استان اردبیل داشتیم که نمونه برداری نیز انجام شده و بررسی می شود.

وی افزود: در راستای اجرای طرح PMS از محصولات تولیدی سایر استان‌ها نیز که در استان اردبیل عرضه می‌شوند٬ نمونه برداری ها برای تأیید سلامت این مواد غذایی انجام می شود و در صورت مشاهد مشکل٬ از طریق وزارت خانه و مکاتبه با استان مورد نظر٬ این موضوع مطرح می‌شود.

ارزنلو تصریح کرد: برای ارتقای سلامت و ایمنی مواد غذایی در استان اردبیل٬ طرح پایش و پالایش برچسب‌گذاری محصولات غذایی٬ آشامیدنی٬ آرایشی و بهداشتی و نیز طرح اجرای دستورالعمل درج نشانگر رنگی تغذیه در محصولات تولیدی استان اجرا می‌شود.

 

نظر شما