برگزاری همایش بزرگداشت حافظ در دانشگاه لرستان

۱۳۹۷/۰۷/۲۵ - ۱۴:۰۱:۵۹
کد خبر: ۷۶۵۷۵۴
برگزاری همایش بزرگداشت حافظ در دانشگاه لرستان
همایش بزرگداشت شاعر بزرگ ایران، حافظ شیرازی، با برنامه‌ریزی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان، در این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برناازلرستان؛این همایش با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسین فلاحی‌اصل و رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان، دکتر داریوش یاراحمدی در سالن همایشهای حافظ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان برگزار شد.

در این همایش که  با حضور جمعی از اعضای هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی و دانشجویان علاقه‌مند برگزار شد ه بود دکتر علی حیدری (عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان) در سخنانی به تشریح خصوصیات اشعار حافظ پرداخت.

او اظهارکرد: شاعران در برابر پادشاهان، به روشهای مختلفی شامل: ستایش از پادشاهان و حاکمان، ایستادگی و مبارزه با پادشاهان، کناره‌گیری از سیاست و نقد زیرکانه عمل می کردند که روش حافظ، نقد زیرکانه بوده است .

 حیدری به بحث تلمیحات حافظ نیز پرداخت و گفت:«حافظ از استعاره و فراخوانی شخصیت‌ها همچون شخصیت حضرت یوسف (ع) استفاده می‌کرده است و همه‌ی این تاکتیک‌ها و روشها در جهت نقد زیرکانه اوضاع و احوال بوده است».

عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان تصریح  کرد:«یک روش نقد و انتقاد آن است که شاعر به نقد عریان می‌پردازد ولی روش نقد حافظ روش نقد زیرکانه است و باید بگویم حافظ یک شاعر متعهد اجتماعی بود که از اشارات تاریخی نیز در نقدهای زیرکانه‌اش، استفاده می‌نمود».

دکتر علی نظری  عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان (گروه زبان و ادبیات عرب)  نیز در این همایش، در سخنانی گفت:«از ایرادات شعر معاصر عرب این است که طرحی برای آینده ندارد اما حافظ قرن‌ها پیش، در غزلهایش بین گذشته و حال و آینده پیوند برقرار کرده است و شعر حافظ دارای افق به سوی آینده، همراه تغییرخواهی و دائماً حرکت کردن است».

او افزود: شاعر باید دارای اطلاعات عمیق باشد و امروزه، متأسفانه برخی اشعار، در این زمینه ضعیف بوده و سطحی‌اند».

دکتر نظری، تصریح کرد: حافظ یک شاعر بزرگ است که از تاکتیک‌های مختلف از جمله فراخوانی شخصیت‌ها در اشعارش استفاده کرده که همین باعث شده است اشعار وی دارای قدرت و عمق خاصی باشند».

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز