عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ، در گفتگو با برنا :

تحریم ها را به فرصت برای حمایت از صنایع داخلی تبدیل کنیم

۱۳۹۷/۰۷/۲۵ - ۱۳:۴۷:۰۲
کد خبر: ۷۶۵۸۰۶
تحریم ها را به  فرصت برای حمایت از صنایع داخلی تبدیل کنیم
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان گفت: تولیدکنندگان با استفاده از مشورت، راهنمایی و نظرات کارشناسی شرکت های دانش بنیان، تقویت واحدهای تحقیق و توسعه، از این فرصت تحریمی که گرایش به سمت مصرف کالای ایرانی بیشتر شده است را تقویت کنند.

 به گزارش برنا از اراک ، سید مهدی مقدسی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در گفت و گو با برنا در خصوص آخرین وضعیت وزارت صمت اظهار کرد: وزارت صمت جزو یکی از  وزارتخانه های مهم در کشور است، به واسطه اینکه  سیاستگذاری های حاکمیتی در حوزه صنایع، معادن، بازرگانی و تجارت توسط این وزارتخانه صورت می گیرد و شرکت هایی مثل ایدرو و ایمیدرو هم زیر مجموعه این وزارتخانه هستند.  

وی با بیان اینکه تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در مجلس مورد اقبال نگرفت، گفت: تعدد وزارتخانه ها دردی را دوا نمی کند، بلکه وزارتخانه های ما نیازمند اصلاح ساختار هستند  چرا که با اصلاح ساختار بتوانند به صورت چابک و توانمند در خدمت مردم و به ویژه تولیدکنندگان باشند. 

مقدسی از چابک کردن دولت به معنای کوتاه کردن فرایندها یاد کرد و افزود: بر این اساس، سازمانها و تشکیلات وزارتخانه، معاونین و روسای سازمانها اختیار تام داشته باشند و وزیر صنعت، معدن و تجارت عهده دار نظارت، برنامه ریزی و هدایت و رهبری باشد. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه واگذاری امور به مردم در قانون اساسی پیش بینی شده است و جزو سیاستهای کلان ابلاغی از سوی رهبری است، ادامه داد: همچنین دولت باید در اسناد بالادستی این اقدام را انجام دهد و اگر به دنبال دولتی چابک و کوچک کردن آن هستیم به تبع آن، وزارت صمت باید سیاستگذاری های کلان را انجام و نظارت عالیه داشته باشد، اما بسیاری از امور را محول کند بر این اساس مجلس در چند مرحله و کمیسیون صنایع با تفکیک وزارت صمت به دو وزارتخانه صنعت و بازرگانی مخالفت کرد. 

وی گفت: بر اساس آخرین نظرخواهی این موضوع  دیگر جایگاهی ندارود مجلس نیز تمایلی به تفکیک ندارد، اما تاکید به اصلاح ساختار به منظور چابک سازی وزارتخانه دارد به نوعی که فرایند ها کوتاه شود و دولت بیشتر نقش حاکمیتی خود را در این حوزه داشته باشد و به پارلمان های بخش خصوصی، اتاق های بازرگانی، خانه های صنعت و معدن، تشکل های فعال حوزه اقتصادی، صنعتی و معدنی بیشتر بها دهد و خودش بیشتر سیاستگذاری کند. 

مقدسی در ادامه با بیان اینکه بر اساس اعلام معاون وزیر صمت، دکتر شریعتمداری استعفا نداده است اما دولت قصد جابه جایی وی را دارد، تصریح کرد: دولت در نظر دارد از وجود وی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استفاده کند و مسئولیت وزارت صمت به فرد دیگری سپرده شود. در این زمینه گزینه هایی مطرح شده و رئیس جمهور یکشنبه آینده طی نامه رسمی برای چند وزارتخانه از جمله وزارت صمت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزرا را معرفی می کند.  مجلس نیز سعی دارد با توجه به اهیمت این وزارتخانه ها فرایند رسیدگی به صلاحیت و رای اعتماد افراد را در کوتاهترین زمان ممکن انجام دهد. 

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به استفاده از وجود افراد باتجربه در اتاق های فکر، یادآور شد: البته از دکتر روحانی انتظار می رود وزرای جوانتر، فعال تر، توانمند تر، فکورتر و پرانرژی تر و خلاق تر را معرفی کند.  

وی با ابراز امیدواری از این تغییر و تحولات در راستای رشد و رفع مشکلات فعالان تولیدی و اقتصادی، خاطرنشان کرد: اصلاح ساختار باید در تمام وزارتخانه ها به ویژه وزارت صمت به نحوی صورت گیرد که امور مرتبط در کوتاهترین زمان ممکن انجام شود. 

مقدسی با اشاره به حمایت از صنایع کوچک و متوسط در سالهای 95 و 96 ، یادآور شد: در بودجه سال 97 رقمی را از بودجه تملک دارایی ها برای تقویت صنایع مصوب کردیم که می بایست در اختیار این صنایع قرار گیرد و به واحدهای تولیدی برای افزایش ظرفیت و حفظ اشتغال موجود این کار صورت گیرد. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: خوشبختانه در جلسه سران سه قوه و کمیته اقتصادی که به منظور اخذ تصمیمات مناسب برای مسائل اقتصادی در یک فضای مناسب و در کوتاه ترین زمان ممکن در جهت کاهش فرایند ها شکل گرفته است، در این شرایط حساس تصمیمات کارساز و اثرگذار گرفته شود و فرایندها را کوتاه کنند همچنین مبلغی را برای حفظ اشتغال موجود اختصاص داده اند که امیدواریم تحقق یابد. 

وی اظهار کرد: واقعیت امر این است که کشورمان به صورت طبیعی در یک شرایط ویژه ای قرار دارد و می بایست این هنر را داشته باشیم که فضای تهدید تحریمی را به یک فرصت منطقی برای حمایت از صنایع داخلی تبدیل کنیم؛ در این چند ماه اخیر به استفاده از کالاهای ایرانی که امسال نیز به فرموده رهبری سال حمایت از کالای ایرانی  نامگذاری شده است،گرایش پیدا شده در این راستا باید چندین اقدام به صورت همزمان صورت گیرد. صنعتگران ما و واحدهای تولیدی ما با استفاده از این فرصت مغتنم، در جهت افزایش کیفیت کالای خود، نظر مصرف کننده ایرانی را به خودشان جلب کنند.  

مقدسی با بیان اینکه اگر شرایط برای واردات بیش از گذشته فراهم شود احتمال می رود گرایش به مصرف کالای خارجی شکل گیرد، خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان با استفاده از مشورت، راهنمایی و نظرات کارشناسی شرکت های دانش بنیان، استفاده از ظرفیت این شرکت ها و دانشگاهها و تقویت واحدهای تحقیق و توسعه، از این فرصت تحریمی که گرایش به سمت مصرف کالای ایرانی بیشتر شده است را تقویت کنند. چنانچه شرایط با ثبات تری را در اقتصاد پیدا کردیم به مصرف کالاهای خارجی گرایش پیدا نکنیم. 

وی با اشاره به صحبتهایی که ایران با روسیه، ترکیه، چین،  هندو اروپا انجام داده به منظور انجام مبادلات ارزی با واحد پول داخلی، گفت: اگر این مهم صورت بگیرد با کاهش مبادلات تجاری با دلار،  فرصت مغتنمی برای اروپا، روسیه، چین و هند و ایران و ترکیه  ایجاد تا تا فشار ناشی از دلار در اقتصادشان را کاهش دهند. 

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با ابراز امیدواری از اینکه این توافقات در مسیر روشنی قرار گیرد و تحریم های خصمانه امریکا علیه ایران کمرنگ و کم اثر شود، خاطرنشان کرد: نیازمند یک عزم ملی و انسجام ملی به منظور پشت سرگذاشتن این شرایط بحرانی هستیم و انتظار می رود تمام وقت تصمیمات و اقدامات  لازم در راستای کاهش مشکلات مردم انجام شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز