معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد مقدس اظهار کرد:

تدوین برنامه بلند برای جلوگیری از افزایش حاشیه شهر

۱۳۹۷/۰۷/۲۵ - ۱۶:۵۶:۲۷
کد خبر: ۷۶۵۹۳۶
تدوین برنامه بلند برای جلوگیری از افزایش حاشیه شهر
معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد گفت:با توجه به تجربه نا موفق 20 سال گذشته در حریم شهری، جهت کنترل گسترش حاشیه نشینی و افزایش بافت های ناکارآمد شهری نیازمند تدوین برنامه های بلند مدت برای حریم شهر هستیم.

محمد رضا حسین نژاد در گفت و گو با خبرنگار برنا در مشهد،در خصوص بازآفرینی با کمک دفاتر تسهیل گری بیان کرد:  در صورتی که با ایجاد دفاتر تسهیل گری مشکل بافت های فرسوده و ناکارآمد شهر را در حاشیه شهر ها  و مناطق پیرامونی مشهد را در بازه زمانی 10 الی 20 ساله حل کنیم چه تضمینی وجود دارد تا دوباره در 50 سال بعد حاشیه نشینی و بافت نا کارآمد نداشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه نیاز های فرهنگی نیز ممکن است افراد کم توان را به حاشیه شهر براند، ادامه داد: معتقدم که باید برای جلوگیری از توسعه حاشیه نشینی برای حریم شهرها برنامه بلندمدت داشته باشیم ،همچنین باید جلوتر از مردم حرکت کنیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد در خصوص قطعات ریزدانه و کوچک مناطق پیرامونی،تصریح کرد:این نوع بافت دارای مشکلات فراوانی از جمله باریک بودن معابر و ناتوانی در عبور ماشین های بزرگ مانند آتش نشانی و آمبولانس و مقاوم نبودن ساختمان ها در برابر آتش سوزی و زلزله را به همراه دارد.

وی در خصوص رویکرد شهری برای این نوع بافت اضافه کرد: تعریض حداقلی برای ارایه خدمات و یا مقاوم سازی ساختمان ها کمک شایانی به این موضوع خواهد کرد،همچنین بحث تجمیع و یا سایر راه حل ها متناسب با خواسته های مردم میتواند موثر واقع شود.

حسین نژاد ادامه داد:در حال حاضر 5 هزار هکتار از مجموع 30 هزار هکتار وسعت شهر مشهد را بافت های فرسوده تشکیل می دهد و 70 درصد مردم خراسان رضوی در شهرها و 30درصد نیز در روستا ها زندگی می کنند که در صورت ادامه این روند شاید در آینده به 100 درصد جمعیت شهری برسیم.

وی با اشاره به اینکه موضوعات کالبدی،اقتصادی،اجتماعی و زیست محیطی در بازآفرینی شهری بهم مرتبط هستند،اذعان داشت:همه آنها حلقه های بهم متصل هستند و نوسازی و بازسازی به تنهایی نمیتواند معضلات را حل کند حتی محل هایی وجود دارند که از لحاظ کالبدی شرایط مناسبی دارند ولی نیازمند بازآفرینی شهری نیز هستند.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز