مدیرکل دامپزشکی استان :

۱۴ گروه پایش آنفلوآنزای پرندگان در استان مرکزی دایر شد

۱۳۹۷/۰۷/۲۹ - ۱۸:۳۰:۵۶
کد خبر: ۷۶۷۲۰۷
۱۴ گروه پایش آنفلوآنزای پرندگان در استان مرکزی دایر شد
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: 14 گروه پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با هدف بازرسی و نظارت واحدهای پرورش، نگهداری و توزیع طیور در این استان دایر شد.

به گزارش برنا از اراک، دکتر «محسن شانقی» افزود: این گروه ها متشکل از 30 نفر دامپزشک و تکنسین هستند که به واحدهای صنعتی، سنتی، طیور بومی روستاها و زیستگاه پرندگان مهاجر اطراف تالاب میقان اراک و سایر آبگیرهای استان سرکشی می کنند.
وی ادامه داد: با توجه به آغاز مهاجرت پرندگان مهاجر پرندگان به تالاب میقان اراک و احتمال انتقال ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به طیور بومی استان مرکزی، افزایش نظارت بر واحدهای پرورش صنعتی و سنتی و نمونه برداری از این پرندگان برای مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در دستور کار دامپزشکی استان قرار گرفته است.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطر نشان کرد: سه هزار و 700 بازدید از واحدهای پرورش طیور صنعتی، سنتی و زیستگاه های پرندگان مهاجر و آزاد پرواز از ابتدای سال جاری تا کنون برای مقابله با بیماری های طیور و آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان توسط بازرسان این اداره کل انجام شده است.
دکتر شانقی افزود: پنج هزار و 100 مورد نمونه برداری و هشت هزار و 300 مورد آزمایش نیز در جریان این بازدید ها از واحدهای پرورش طیور و زیستگاه های پرندگان مهاجر انجام شده که تا کنون موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گزارش نشده است.
وی ادامه داد: سه کلاس آموزشی آشنایی با اقدامات زیستی برای مقابله با شیوع احتمالی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال جاری برای مرغداران، کارگران و مسئولان فنی واحدهای پرورش طیور در استان مرکزی برگزار شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: کنترل جوجه ریزی در مناطق پر خطر، ممیزی واحدها و جلوگیری از صدور مجوز جوجه ریزی برای واحدهایی که از استانداردهای بهداشتی برخوردار نیستنند و انجام واکسیناسیون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در واحدهای پرورش مرغ تخمگذار، برقراری قرنطینه سیار در شهرستان ها و برخورد با خودروهای بدون مجوز حمل مواد خام دام و طیور از دیگر اقدام های اداره کل دامپزشکی استان برای مقابله با شیوع احتمالی این بیماری بوده است.
دکتر شانقی خاطرنشان کرد: با توجه به آغاز فصل مهاجرت پرندگان مهاجر به استان مرکزی برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیاز است تولیدکنندگان طیور صنعتی و سنتی استان کنترل تردد رفت و آمد به مرغداری، رعایت اقدامات بهداشتی، انجام ضدعفونی محوطه و اطراف مرغداری ها 2 بار در هفته، ضد عفونی مواد، لوازم و تجهیزات و جلوگیری از ورود پرندگان آزاد پرواز و بومی به داخل واحدهای مرغداری را در دستور کار خود قرار داده و جابه جایی و نقل و انتقال طیور زنده را با مجوز اداره های دامپزشکی شهرستان ها انجام دهند.
وی از شهروندان خواست از خرید مرغ و طیور از دست فروشان و خودرو ها دوره گرد داخل شهر و روستاها خودداری کنند و در صورت مشاهده این افراد مراتب را با پلیس 110 و یا شماره 1512 اداره کل دامپزشکی اطلاع رسانی کنند.
 

نظر شما
پرونده ویژه