فرماندار قصرشیرین خبر داد:

۲۴ ساعته شدن صادرات کالا در مرز پرویزخان

۱۳۹۷/۰۷/۲۹ - ۱۹:۳۶:۳۳
کد خبر: ۷۶۷۲۵۹
۲۴ ساعته شدن صادرات کالا در مرز پرویزخان
فرماندار قصرشیرین گفت: با توجه به آغاز سفرهای اربعین از مرزهای شلمچه ، چذابه و مهران و با هدف تسهیل در امر صادرات ، فعالیت در مرز رسمی پرویزخان 24 ساعته می شود تا وقفه ای در امر صادرات کالا پیش نیاید.

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ مرادعلی تاتار گفت: در یک هفته اخیر شاهد افزایش حجم صادرات کالا از مرز پرویزخان بوده ایم به گونه ای که در 2 روز گذشته ، 2 هزار کامیون حامل کالاهای صادراتی از سایر مرزهای کشور به مرز رسمی پرویزخان سرریز شده است.

وی اظهارداشت: با هماهنگی های به عمل آمده با گمرک و مرزبانی ، قرار است که نیروها به صورت 24 ساعته ، کار صادرات کالا را در این مرز انجام دهند.

تاتار علت افزایش حجم تردد کامیون ها به مرز پرویزخان را ناشی از حضور کامیون های صادراتی مرزهای جنوبی کشورمان با توجه به آغاز سفرهای اربعین حسینی بیان کرد و گفت که با تدابیر صورت گرفته صادرات کالا از مرز پرویزخان به عراق بدون وقفه انجام می شود.

فرماندار قصرشیرین ، از طرح احداث و نصب درب ریلی مرز پرویزخان بر روی پل خروجی به سمت عراق خبر داد و گفت: قرار است هفته جاری در کارگروه ویژه مرز با حضور هنگ مرزی و گمرک نسبت به عملیاتی شدن این طرح از سوی سازمان همیاری شهرداری ها و همچنین آسفالت محوطه مرز رسمی پرویزخان تصمیم گیری شود.

تاتار ، از صادرات 226 میلیون و 305 هزار و 419 دلار کالا در سال جاری از مرزهای پرویزخان و خسروی این شهرستان به عراق خبر داد.

وی ، وزن کالاهای صادر شده در این مدت را چهار میلیون و 921 هزار و 773 تن اعلام و عمده کالاهای صادر شده را شامل سیمان خاکستری کیک و بیسکویت ، کولر آبی ، گوجه فرنگی و رب گوجه ، هندوانه ، لبنیات ، لوازم ساختمانی و میوه و تره بار ذکر کرد.

مرز پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال 86 راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می شود.

نزدیکی فرهنگ 2 منطقه مرزی استان کرمانشاه و سلیمانیه عراق به دلیل همزبان بودن از مهمترین عوامل رونق اقتصادی و تجاری این بازارچه مرزی است.

پرویزخان اکنون یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشورمان است که 54 درصد صادرات غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص داده و نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار این کشور همسایه دارد.

مرز پرویزخان که در مسیر راه ابریشم قرار دارد، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول 900 کیلومتر به کشورهای اروپایی است و در زمان کنونی که کشور عراق در زمینه زیرساخت ها و اقتصاد وضعیت خوبی ندارد بهترین مسیر برای سرمایه گذاری در این کشور و کردستان عراق است.

شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت، با عراق 186 کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، 2 معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این 2 مرز انجام می شود.

روزانه 800 تا یک هزار و 200 دستگاه کامیون کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق و همچنین 500 دستگاه کامیون کالا از طریق مرز رسمی خسروی به حوزه حکومت مرکزی عراق (بخش مرکزی) صادر می شود.

همچنین روزانه به طور میانگین 600 دستگاه تانکر سوخت رسان عراقی و ایرانی از مبدا اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان به مقصد بنادر جنوبی کشورمان، وارد خاک جمهوری اسلامی ایران می شود.

 

نظر شما
پرونده ویژه