مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی:

اقامتگاه بوم گردی روستای خورهه در آستانه بهره برداری است

۱۳۹۷/۰۷/۳۰ - ۱۴:۳۰:۴۶
کد خبر: ۷۶۷۷۳۹
اقامتگاه بوم گردی روستای خورهه در آستانه بهره برداری است
« اولین اقامتگاه بوم گردی شهرستان محلات در روستای تاریخی خورهه آماده بهره برداری است.»

به گزارش برنا از اراک ، مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان مرکزی در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: « روستای خورهه محلات با پتانسیل های فراوان تاریخی و طبیعی همواره مورد توجه گردشگران بوده اما متاسفانه همواره نبود اقامتگاه، یک ضد تبلیغ برای این روستای زیبا محسوب می شد از این رو با صدور مجوز احداث اقامتگاه بوم گردی شرایط اقامت برای 20 گردشگر فراهم شد.»

سید محمد حسینی افزود: « با سرمایه گذاری 3 میلیارد ریال توسط بخش خصوصی این اقامتگاه به بهره برداری می رسد تا زمینه شغلی برای 5 نفر از روستاییان فراهم شود و اطمینان داشت هم راستا با این اقامتگاه جامعه محلی نیز به لحاظ اقتصادی توانمندتر شود چراکه روستاییان می توانند محصولات و تولیدات بومی خود را به گردشگرانی که مهمان این روستا هستند عرضه کنند به همین دلیل می توان هر اقامتگاه بوم گردی را یک موتور محرک اقتصادی در هر روستا عنوان کرد.»

او در ادامه اظهار داشت:« در خورهه نقاط تاریخی گوناگونی قرار دارند که بیانگر پیشینه و سابقه سکونت در این نقطه محسوب می¬شوند. از جمله این نقاط تاریخی می¬توان به محوطه اشکانی، محوطه پیش از تاریخی شهریاری در شرق محوطه اشکانی، بقایای یک قلعه با نام قلعه گبری مربوط به دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی و نیز آثار دیگری از دوره اسلامی از جمله قبرستان دوره اسلامی در سطح محوطه اشکانی و بقعه شاهزاده ابوالقاسم و اسحاق و خواهر آنها حکیمه خاتون متعلق به دوره ایلخانی اشاره نمود.»

حسنی ادامه داد:« یکی از آثار به جای مانده از معماری دوران اشکانی در خورهه مجموعه بناهایی است که امروزه دیوارهای آن طی کاوش¬های صورت گرفته مشخص گردیده و پلان بنا به دست آمده است، ضمن آنکه دو ستون سنگی آن همچنان استوار باقی مانده است. ویژگی مهم این اثر که با نام محوطه اشکانی خورهه شناخته می¬شود آن است که از معدود آثار معماری متعلق به دوره پارتی است که در داخل خاک ایران امروزی واقع شده است. مشخصه اصلی این یادمان تاریخی دو ستون به جای مانده از 6 ستون موجود در گذشته است؛ با سرستون هایی به شکل ایونیک. هر ستون از 6 قطعه تشکیل شده است که قطر پایین ستون ها 75 سانتی متر و قطر بالای آن 45 سانتی متر است. در ضلع شرقی بنا ایوان ورودی بنا قرار دارد که ستون¬های 6 گانه بر روی سکویی به عرض یک متر بر روی آن استوار شده¬اند. در پشت ایوان مجموعه  فضاهایی ساخته شده است متشکل از یک اتاق بزرگ در وسط و دو اتاق پیرامونی در دو طرف آن.  بخش مرکزی  مجموعه  به یک فضای بزرگ و شماری راهرو و اتاق در اطراف آن تقسیم می¬شود.»

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز