معاون اجتماعی دادگستری استان سمنان خبر داد:

رونمایی از جاده آهنگین کشور

۱۳۹۷/۰۷/۳۰ - ۱۴:۰۳:۱۱
کد خبر: ۷۶۷۷۴۵
رونمایی از جاده آهنگین کشور
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان سمنان گفت: اولین جاده آهنگین کشور در 300 متر از محوری در شهرستان دامغان در استان سمنان ایجاد شد.

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ علی دارینی گفت : طرح آهنگین شدن جاده در 300 متر در محور فرعی امیرآباد به جاده اصلی مشهد در شهرستان دامغان اجرا شد.

وی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح به همت و مشارکت مالی رئیس حوزه قضایی امیرآباد و خیران دامغانی و با بهره گیری از مددجویان زندانی در عملیات اجرایی محقق شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان سمنان، با اشاره به اینکه بیش از 60 درصد حوادث جاده ای در استان از نوع واژگونی به دلیل خستگی و خواب آلودگی رانندگان است، بیان کرد: هدف اصلی از اجرای جاده آهنگین در این استان کمک به هوشیاری و رفع خواب آلودگی است.

وی با بیان اینکه کویری و یکنواخت بودن جاده های استان سمنان باعث خستگی و خواب آلودگی رانندگان می شود، اضافه کرد: پخش موسیقی متناسب با سرعت خودرو، راهکاری علمی برای ایجاد هوشیاری در رانندگان در این طرح است.

دارینی بیان کرد: در اجرای طرح جاده آهنگین، با ایجاد 2 هزار شیار با رعایت مباحث علمی در فاصله گذاری در سطح جاده، متناسب با عمق، ضخامت و جنس آسفالت، هنگام برخورد لاستیک خودرو با شیارها، در داخل اتاقک خودرو موسیقی شفاف پخش می شود.

وی درباره نحوه اثرگذاری طرح جاده آهنگین، گفت: در سرعت عادی خودرو، پخش موسیقی باعث رفع کسالت راننده می شود و با افزایش سرعت خودرو از حد مجاز، نوع موسیقی در اتاقک خودرو غیرقابل تحمل تر و راننده مجبور به کاهش سرعت می شود.

دارینی به ایجاد اتاق فکر در اجرای طرح جاده آهنگین در استان سمنان اشاره و خاطرنشان کرد: کارشناسان موسیقی، نت شناسی، مهندسان مکانیک و راه در این اتاق فکر، این طرح را علمی و عملی دانستند و مبتنی بر نظرات کارشناسانه این متخصصان، طرح آهنگین شدن جاده در دامغان اجرا شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان سمنان به اجرای طرح آهنگین شدن جاده در هشت کشور دنیا با عنوان(musical road) اشاره کرد و گفت: آمریکا، ژاپن، چین، تایوان، دانمارک، کره جنوبی، اوکراین و سانمارینو، کشورهای اجراکننده این طرح در دنیا هستند.

وی یادآور شد: معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان سمنان با توجه به آمار قابل توجه سوانح رانندگی و مرگ و میر هموطنان و با عنایت به رسالت قانونی خود در کاهش تصادفات به عنوان یک جرم، طرح جاده آهنگین را به عنوان راهکاری علمی برای اولین بار در کشور اجرا کرد.

دارینی افزود: با اجرای طرح جاده آهنگین برآورد می شود تا حدود 70 درصد از سوانح رانندگی در آن منطقه کاهش یابد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان سمنان یادآور شد: تصادفات از نوع واژگونی در بیشتر استان های کشور آمار قابل توجهی دارد و اجرای این طرح علمی در کشور به حمایت وزارت راه و شهرسازی، خیران و مجمع جهانی راه در کشور نیازمند است.

حدود 600 کیلومتر از مسیر تهران- مشهد از استان سمنان عبور می کند و طرح جاده آهنگین هم اکنون در محور فرعی این جاده به صورت آزمایشی اجرا شده است.

 

نظر شما