استاندار کهگیلویه وبویراحمد:

تقویت نظام ارجاع و سطح بندی خدمات از ملزومات نظام سلامت است

۱۳۹۷/۰۸/۰۱ - ۱۱:۳۵:۳۷
کد خبر: ۷۶۸۱۲۵
تقویت نظام ارجاع و سطح بندی خدمات از ملزومات نظام سلامت است
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تقویت و استقرار واقعی نظام ارجاع و سطح بندی خدمات در قالب توسعه طرح پزشک خانواده یکی از پیش نیازهای تاثیرگذاری مطلوب نظام سلامت است.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ علی محمد احمدی در همایش گرامیداشت هفته سلامت کهگیلویه و بویراحمد  گفت : البته مردم و تا حدودی خود مجموعه دانشگاه های علوم پزشکی و کادر درمانی و پزشکی در زمینه ناکارآمدی نظام ارجاع و نهادینه نشدن قانون سطح بندی خدمات دخیل هستند .

وی اظهار کرد: نظام سلامت امروز بیش از آنکه با مشکل کمبود اعتبار و منابع مواجه باشد چالش اصلی آن در زمینه نحوه هزینه کرد و مدیریت منابع است .

استاندار کهگیلویه و بویراحمد چالش های فراروی نظام سلامت با سازمان های بیمه گر برای پرداخت هزینه ها را یادآور شد و خاطرنشان کرد: رفع این مشکل که تا حدودی سطح کیفیت خدمات درمانی در کشور را با چالش جدی مواجه ساخته نیازمند اصلاح ساختار اساسی است .

احمدی تصریح کرد: با وجود توجه ویژه دولت تدبیر و امید و تزریق بیش از 30 هزار میلیارد تومان به مقوله سلامت اما همچنان در این حوزه نارضایتی عمومی هم از سوی ارائه دهنده خدمات نظام سلامت و پزشکان و هم از طرف خدمت گیرنده وجود دارد .

وی ادامه داد: این چالش ها نشان می دهد که مشکل ساختاری نیز در نظام بیمه ای کشور وجود دارد که البته ورود بخش خصوصی و ایجاد رقابت در ساختار بیمه ها راهکاری مناسب برای رفع این مشکل و پایان دادن به اختلاف های مالی و پولی بین بیمه ها و نظام سلامت خواهد بود .

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به برخی مشکلات موجود در نحوه اجرای طرح تحول سلامت عنوان کرد: تمرکز بیش از حد بر روی حوزه درمان یکی از ضعف ها و مشکلات مهم در این راستا از نظر کارشناسان است .

احمدی بیان کرد: در هیچ جای دنیا افزایش تعداد تخت های بیمارستانی، افزایش مراجعان به بیمارستان ها و یا ماندن یک روز بیشتر بیمار بستری شده و افزایش میزان داروخانه ها شاخص کارآمدی در نظام سلامت محسوب نمی شود .

وی اضافه کرد: آنچه که امروزه مبنای کارآمدی این حوزه به شمار می رود تاکید و تمرکز بر تقویت نظام ارجاع و پزشک خانواده است که به نظر می رسد در حال حاضر اجرای ناقص آن همچنان مهمترین حلقه مفقوده در بخش بهداشت و درمان محسوب می شود.

 

نظر شما