الحسین یجمعنا…

۱۳۹۷/۰۸/۰۷ - ۰۴:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۶۹۹۰۶
الحسین یجمعنا…
​این محرم و صفر که به فرموده امام خمینی رحمه‌الله علیه اسلام را زنده نگه‌داشته تمام معادلات دشمنان را به هم زد! تنها یکی از برکات جریان خارق‌العاده اربعین، این بود که رابطه بین کشورها را بسیار قوی‌تر از پیش کرد. رابطه‌ای حسینی با عطر و بوی الهی؛ رابطه‌ای بر اساس مهر و محبت خاندان نبوت.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم،  «حب الحسین یجمعنا» این جمله‌ای است که در چند سال اخیر بسیار پررنگ شده و تکرار آن در محرم و صفر، مخصوصاً در ایام اربعین حسینی سمبل دوستی، وفا، و اخوت کشورهای مسلمان به‌ویژه کشور عزیزمان ایران و کشور دوست و برادر ما عراق بوده است.

پس از سرنگونی صدام حسین، آن دیکتاتور وحشی! و ایجاد عراق نوین معادلات منطقه تا حد زیادی عوض شد! معادله‌ای که استکبار آن را به وجود آورده بود تا فاصله‌ای بین کشور ایران و عراق بیاندازد و بتوانند بر منطقه کنترل پیدا کنند. آری این محرم و صفر که به فرموده امام خمینی رحمه‌الله علیه اسلام را زنده نگه‌داشته تمام معادلات دشمنان را به هم زد! تنها یکی از برکات جریان خارق‌العاده اربعین این بود که رابطه بین این دو کشور را بسیار قوی‌تر از پیش کرد. رابطه‌ای حسینی با عطر و بوی الهی؛ رابطه‌ای بر اساس مهر و محبت خاندان نبوت.

اکنون ما شاهد آن هستیم که همه‌ساله از یک‌سو سیل جمعیت زائران عراقی به زیارتگاه‌های دینی در ایران گسیل یافته و از سوی دیگر زائران ایرانی با حضوری چشمگیر به عتبات عالیات عراق سفر می‌کنند و در این ۱۵ سال اخیر روزبه‌روز بر این جمعیت افزوده گشته است و البته نقطه اوج آن حضور در ایام محرم و صفر است و پیاده‌روی مقدس اربعین! استقبال پرشور و با مهر و محبت عراقی‌ها در اربعین از زائران همه کشورها بخصوص ایران عزیز باعث شد که رابطه این دو کشور بیشتر از همیشه و قوی‌تر شود. عراقی‌ها با موکب‌های عزاداری‌شان در میان راه به‌سوی کربلای معلا زائران ایرانی را تکریم کرده و به آن‌ها آب و غذا را توأم با احترام و مهر و محبت حسینی می‌دهند تا دراین‌بین رابطه خود را نیز قوی‌تر کنند. کدام سیاست‌مدار و جامعه‌شناس غربی می‌توانست تصور کند که تعدادی موکب یا ایستگاه صلواتی در یک مناسبت مذهبی اختصاصی شیعیان می‌تواند این‌چنین معادلات اجتماعی را بین دو کشور دستخوش تغییراتی به این اندازه مؤثر کند؟ این موکب‌ها که در همه نقاط کشور عراق است این تأثیر شگرف را داشته و دارد. حقیقتاً رابطه اجتماعی و رابطه برادری این ایام است که رابطه شیعیان دو کشور را قوی‌تر از همیشه کرد و آن‌ها را بر ضد استکبار ثابت‌قدم نگاه داشت.

در مقابل دیده‌ایم که چگونه ایرانیان با مهر و محبت از زائران عراقی استقبال کرده و آن‌ها را در آغوش مهمان نوزی معروف ایرانیان که در دنیا زبان زد است قرار داده‌اند. آیا این نشانه پیوند قوی اجتماعی و سیاسی دو کشور نیست؟

چیزی که باعث قوی‌تر شدن این رابطه در روزهای محرم و صفر و حتی در روزهای عادی می‌شود همین اشتراکات مذهبی فرهنگی سیاسی و دینی است که پیمان اخوت بین دو کشور را مستحکم‌تر می‌کند.

البته اشتراکاتی چون حوزه‌های علمیه قم مقدس و نجف اشرف و مراجعی که مرجعیتشان ربطی به مرزهای جغرافیایی ندارد و چه در قم باشند چه در نجف مرجع تمام شیعیان در هر نقطه از جهان هستند همیشه راهگشا و مؤثر بوده است

تاریخ، شاهد حضور پررنگ مراجع در تمامی عرصه‌های اجتماعی و سیاسی بوده؛ از قیام مردم عراق سال ۱۹۲۰ علیه استکبار انگلیس تا نهضت تنباکو و قیام مسجد گوهرشاد و نهضت مشروطه‌خواهی و انقلاب اسلامی ایران که در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و… پرچم‌دار بصیرت بوده‌اند گواه بر این مدعاست. آری این حوزه علمیه قم مقدس و نجف اشرف است که ریشه همه روابط حسنه بین ایران و عراق بوده و هست و سیره عالمانی مثل مرحوم شیخ محمدتقی بافقی در نجف که سنت پیاده طی کردن نجف تا کربلا را بین مردم جا انداختند.

اکنون عراقی‌ها اولین جایی را که در ایران به مقصد آن برای زیارت می‌روند قم مقدس است و بارگاه کریمه اهل‌بیت حضرت معصومه سلام‌الله علیها و محضر مراجع عظام و از طرف دیگر می‌بینیم که زائران ایرانی هر وقت که پا به عراق می‌گذارند برای زیارت اغلب موارد اولین جا نجف اشرف است، جایی که در آن حوزه علمیه نجف اشرف در جوار بارگاه مولا الموحدین امام علی علیه‌السلام قرار دارد.

ایران و عراق از معدود کشورهایی هستند که دارای مراجع دینی و علمای مشترک هستند بر این اساس شکست پیوند میان این دو کشور بسیار سخت است!

در اینجا جا دارد از تسری این رابطه از نوع اجتماعی دینی به نوع اقتصادی نیز بپردازیم! روابط تجاری بین دو کشور سالانه بین ۸ میلیارد تا ۱۵ میلیارد دلار بوده است و ایران هرساله سبد غذایی عراق را تا حد ۵۶% پشتیبانی کرده است علاوه بر آن امداد آب برق گاز و سوخت پالایش‌شده تقریباً ۳۶ درصد بوده است که توانسته عراق را ازنظر سوخت و برق پشتیبانی کند و البته این حمایت‌ها به معنای درآمدی چشمگیر برای ایران نیز هست!

معتقدیم این‌ها همه از برکت اشتراکات و مودت بین این دو کشوراست که در ایام محرم و صفر هرسال بیش‌ازپیش تقویت می‌شود و جهان شاهد است که چگونه روابط ، از دینی و مذهبی به اجتماعی و از آن به سیاسی و اقتصادی و… پیشرفت کرده است. دو کشور دارای یک تاریخ مشترک مذاهب مشترک و فرهنگ مشترک هستند و دو کشور در منطقه یک سرنوشت مشترکی را دارا هستند.

اما از دیگر شاخصه‌ها در تقویت روابط بین دو کشور محور مقاومت است. همان‌طور که شاهد هستیم از برکت فرهنگ عاشورایی محرم و از مودت اربعینی مسلمانان فعال در محور مقاومت قرابت خاصی بین این کشورها صورت گرفته و یکی از نمودهای آن در حشد الشعبی عراق است که با کمک مستشاری و گاه عملیاتی دوستان خود توانست تروریسم بین‌المللی داعش که با حمایت امریکا و برخی کشورهای عربی مرتجع بوده را از عراق بیرون براند و سرنگون کند. آری این از برکات محرم و اربعین است این یک نقشه الهی است این یک مسیر الهی است به‌سوی کمال به‌سوی ایجاد دولت عدل جهانی.

بر این اساس دشمنان، استکبار جهانی و رژیم غاصب صهیونیستی و برخی کشورهای مرتجع عربی و وهابی منطقه به دنبال ایجاد شکاف بین پیوند برادرانه این دو کشور هستند که مدتی قبل شاهد بودیم با ایجاد و انتشار شایعات بخصوص در فضای مجازی و کانال‌های ماهواره‌ای و سایت‌های اینترنتی به دنبال ایجاد تفرقه بین این دو کشور بودند. از پخش ویدیوهای دروغین تا پخش نوشته‌های نژادپرستانه و… که الحمدالله نتوانستند کاری از پیش ببرند و دیدیم که چگونه صبر و بردباری و تحمل این دو ملت و امت مسلمان توانست همه توطئه‌های دشمن را در هم بشکند. نماد این پیروزی را می‌توانیم در قوی‌تر شدن هویت این دو کشور مشاهده کنیم. دشمن سعی داشت که با استفاده از دست‌نشانده‌هایش و ایجاد فشار بر عراق محدوده تحریم را بر ایران بیشتر کند ولیکن برادران عراقی در عراق احزاب سیاسی اسلامی و غیر اسلامی، مردم غیور عراق، مراجع حوزه نجف اشرف، نخبگان علمی و دینی… همه مخالفت خود با اعمال تحریم‌های اقتصادی بر ایران از درگاه عراق را محکوم کرده و می‌بینیم که این اعمال فشار از طرف امریکا و مزدورانش به هیچ جایی نرسید! بلکه روابط اجتماعی و دینی و بخصوص اقتصادی میان دو کشور بیشتر از همیشه شد. پس می‌توان بر اساس این مقوله همیشگی که رابطه دو کشور را قوی کرده است ثابت‌قدم بمانیم که حب الحسین یجمعنا…

 

 

نظر شما
پرونده ویژه