رشد ۹۰ درصدی ثبت نام زائران اربعین حسینی در سامانه سماح از خراسان رضوی

۱۳۹۷/۰۸/۰۶ - ۱۳:۴۸:۰۰
کد خبر: ۷۶۹۹۶۵
رشد ۹۰ درصدی ثبت نام زائران اربعین حسینی در سامانه سماح از خراسان رضوی
سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی از رشد ۹۰ درصدی آمار ثبت نام زائران اربعین استان در سامانه سماح خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، سیدجواد حسینی در جلسه شورای اداری استان با اعلام این خبر افزود: آمار ثبت نام سال گذشته 80 هزار نفر بود که امسال علی رغم تمامی توطئه ها و جنگ رسانه ای دشمن، این رقم به 150 هزار نفر یعنی رشد  90 درصدی ارتقا یافت.

وی گفت: خراسان رضوی با 70 موکب، 100 دستگاه اتوبوس شهرداری و 4500 خادم پذیرایی 80  هزار زائر را عهده دار شده است و دو هزار روحانی نیز به موضوعات فرهنگ زیارت، معنوی و فرهنگی می پردازند.

سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی اظهار داشت: 12 هزار  و 500 نفر از اتباع خارجی مقیم این استان برای شرکت در راهیپمایی اربعین حسینی در کشور عراق ثبت نام کردند که برای 70 درصد آنان ویزا صادر شده است.

وی عنوان کرد: در این راستا اتباع خارجی مقیم این استان در مراکز معتبر ثبت نام کرده و از پنج روز گذشته روند خروج آنها از مشهد به سوی مرزهای خروجی کشور آغاز شده است.

حسینی گفت: از 27 مهر ماه امسال تا امروز بیش از 10 هزار نفر از زائران کشور افغانستان از طریق مرز دوغارون وارد کشور شده اند که طی چند روز آینده این تعداد به اوج خود می رسد.

سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی افزود: پارسال نیز بیش از 27 هزار نفر از اتباع کشور افغانستان به قصد زیارت و سفر به کربلا از طریق این معبر وارد کشور شدند.

وی با بیان این که این مراسم، مانور بزرگ سیاسی، امنیتی و اجتماعی است؛ اظهار امیدواری کرد: مسیر بازگشت زائران اربعین هم با همین کمیت و کیفت تداوم یابد.

حسینی تاکید کرد: این همایش کارکردهای اجتماعی دارد و درس عشق و ایثار و محبت است؛ هیچ جایی به اندازه اربعین تولید فضیلت نمی کند و باید از این فرصت برای ترویج فضائل انسانی بهره ببریم .

سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی به ورود زائران در  دهه آخر صفر به مشهد مقدس اشاره کرد و تصریح کرد: تا کنون در سامانه هشت 110 هزار زائر پیاده ثبت نام کرده اند که نسبت به دوره مشابه رشد خوبی دارد.

وی با بیان این که برآورد و پیش بینی ها نشان از ورود بیش از پنج میلیون زائر پیاده و سواره به مشهد مقدس دارد؛ افزود:  امسال 280 ایستگاه بین راهی مردمی و 500 ایستگاه صلواتی داخل شهری تدارک شده و برای پنج هزار نفر ناوگان حمل و نقل عمومی ظرفیت دیده شده است.

حسینی تاکید کرد: باید ظرفیت های زائرسراهای دولتی تمدید شود؛  امکانات اسکان بین راهی اضطراری در85 مرکز اقامت بین راهی و 35 راهداری موجود تدارک دیده شود و مدارس و سالن هایی که در مسیر واقع شده آماده پذیرایی از زائران باشد.

سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی از فعالیت 218 پایگاه اورژانس جاده ای و بین راهی،  114 اکیپ هلال احمر و 85  اکیپ سیار بازرسی خبر داد.

وی ادامه داد: در سامانه خدمت شهرداری که به منظور استفاده از ظرفیت های مردمی راه اندازی شده  سال گذشته 30 نوع خدمت ارائه شد و  90 هزار نفر ثبت نام کردند.

حسینی با بیان این که در مجموعه آستان قدس رضوی نیز کانون خدمتیاران با 30 هزار نفر به خدمت گرفته شدند؛ گفت: اگر بخواهیم زائران اربعین و دهه آخر صفر را با تمهیدات دولتی پیش ببریم به طور قطع با شکست مواجه خواهیم شد.

سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: باید سیاست ما مردم محوری باشد و در این راستا تلاش های موثری شده است و باید در قالب نهضت خدمت رسانی دنبال شود.

وی خاطر نشان کرد: پنج هزار روحانی کار پوشش اربعین حسینی و دهه آخر صفر را بر عهده دارند که تولید فضیلت ها با رویکرد اربعین و این ایام تدارم شده است.

حسینی همچنین گفت: باید فرهنگ سازی کنیم تا نذر غذای مشهدی ها برای زائران و میهمانان باشد نه مجاوران و از انبوه ظرفیت خیران برای کمک به این جریان بزرگ معنوی استفاده شود.

 

 

نظر شما