ترویج کشت جایگزین زعفران و پسته با هدف کمک به بحران کم آبی دریاچه ارومیه

۱۳۹۷/۰۸/۱۲ - ۱۵:۱۷:۲۴
کد خبر: ۷۷۱۹۳۱
ترویج کشت جایگزین زعفران و پسته با هدف کمک به بحران کم آبی دریاچه ارومیه
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ترویج کشت جایگزین محصولات مقاوم به شوری از جمله زعفران و پسته در مناطق کم آب با توجه به بحران کم‌آبی دریاچه ارومیه جزو سیاستها و برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان است.

به گزارش برنا آذربایجان غربی ، اسمعیل کریم زاده در حاشیه بازدید رئیس سازمان برنامه‌ وبودجه از باغ الگوئی ۲۱ هکتاری پسته و مزرعه زعفران و پروژه‌های اجرایی مدیریت آب‌ وخاک واقع در بخش انزل ارومیه با بیان این مطلب اظهار کرد: در این راستا به عنوان کشت جایگزین نهال یارانه دارپسته و سنجد بین باغداران متقاضی توزیع می شود که تنها از این طریق  سالانه در حدود ۴۵۰۰ متر مکعب در هکتار در روش ابیاری تشتی و ۲۸۰۰ متر مکعب نیز در روش آبیاری قطره ای در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد.

کریم زاده افزود: در حال حاضر ۲۰۰ هکتار ازاراضی کشاورزی استان زیر کشت محصول پسته رفته است که بیشترین سطح زیر کشت در شهرستان ارومیه است  که هنوز این باغات به سن باردهی نرسیده اند.

وی با تاکید بر لزوم استفاده بهینه از منابع آبی‌ وخاکی ، خاطر نشان کرد :  توسعه کشت جایگزین  محصولاتی مانند زعفران ، گلرنگ ، گل محمدی ، سنجد و ... به جای ارقام پر آب مانند چغندرقند در دستور کار سازمان قرار دارد که در این زمینه کارگاه های آموزشی ترویجی متعددی در راستای افزایش آگاهی بهره برداران ،توسط مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی در سطح استان در حال برگزاری است.

وی همچنین با اشاره به هدف ‌گزاری برای کشت وسیع زعفران در آذربایجان‌غربی، تصریح کرد: در حال حاضر توسعه این محصول در حد بررسی سازگاری بوده و در صورت تائید کشت در سطح وسیع در مناطق مختلف قابل توسعه خواهد بود و از طرفی با توجه به کم‌آب بودن؛ این گیاه یگی از گونه‌های امیدبخش برای توسعه در استان و موثر در حفظ و احیای دریاچه ارومیه خواهد بود.

کریم زاده ادامه  داد: کشت زعفران ازچند سال پیش در استان رواج یافته و اغلب در قطعات کوچک صد متری تا ۳ هزار متری کشت شده و طبق آمارها روند کشت زعفران در استان رو به رشد است به طوری که در سال گذشته ۷ هکتار ازاراضی استان زیر کشت این محصول رفته بود که در سال جاری نیز با توجه به اینکه عملیات برداشت زعفران تازه شروع شده است هنوز امار دقیقی از عملکرد تولید این محصول در استان گزارش نشده است و متعاقبا" اعلام خواهد شد.

لازم به ذکر است که برای احداث باغ پسته الگویی ۲۱.۴ هکتاری که مجهز به  شبکه آبیاری تحت فشاراست ،اعتباری بالغ بر ۱۷۵۳  میلیون ریال هزینه شده است و با اجرای این طرح ۱۵۸ میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز