سفرای ۹ کشور عضو اکو در مازندران

۱۳۹۷/۰۸/۱۴ - ۱۱:۳۴:۳۷
کد خبر: ۷۷۲۶۳۶
سفرای ۹ کشور عضو اکو در مازندران
سفرای 9 کشور عضو سازمان منطقه ای همکاری اقتصادی (اکو) برای شرکت در دویست و سی و چهارمین نشست شورای نمایندگان دائم این سازمان روز دوشنبه وارد ساری مرکز استان مازندران شدند.

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ دویست و سی و چهارمین نشست شورای نمایندگان دائم سازمان اکو عصر امروز با حضور هادی سلیمانپور دبیرکل این سازمان و سخنرانی احمد حسین زادگان سرپرست استانداری مازندران در ساری گشایش می یابد.

مجید بیزمارک مدیرکل امور بین‌المللی محیط زیست و توسعه پایدار وزارت امور خارجه به نمایندگی از جمهوری اسلامی در این نشست حضور یافت.

سفرای کشور عضو اکو که با یک رام قطار ' وی آی پی' از تهران به ساری آمدند، در بین راه از ایستگاه راه آهن فیروزکوه، پل ورسک و ایستگاه شیرگاه بازدید کردند.

اکو نام اختصاری سازمان همکاری اقتصادی است که سال 1948 با عضویت سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان اعلام موجودیت کرد و هدف آن نیز اعتلای سطح زندگی اقتصادی مردم منطقه بود.

این سازمان در سال 1992 با پذیرش کشورهای افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان بزرگ تر و ساختارهای جدیدی هم برای آن تعریف شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا هدف از نشست شورای نمایندگان دائم اکو در این استان را تقویت دیپلماسی اقتصادی و تبیین نقش و جایگاه این خطه شمال کشور برای اعضای این سازمان اعلام کرد.

حسن خیریانپور گفت که نشست شورای نمایندگان دایم سازمان همکاری اقتصادی اکو در ساری 2 روزه است که علاوه بر نشست اعضاء با دبیرکل ، بازدید از بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد را هم شامل می شود.

سازمان اکو دارای تشکیلات مختلف از جمله نشست سران، شورای وزیران، شورای نمایندگان دائم و شورای برنامه ریزی منطقه ای است.

نشست شورای سران هر 2 سال یک بار برای اتخاذ رهنمودهای کلی برگزار می‌ شود و شورای وزیران که بالاترین رکن تصمیم‌گیری و سیاستگذاری سازمان است، سالی یک بار تشکیل جلسه می‌دهد.

شورای نمایندگان دائم بازوی اجرایی شورای وزیران است و هر ماه در سطح سفرا عمدتا در تهران تشکیل جلسه می‌دهد و تنها در صورتی که نیازمند شناخت ظرفیت های منطقه ای باشد نشست خود را به مناطق مختلف کشور می کشاند.

پیش از این شورای نمایندگان دائم اکو نشست هایش را در استان گیلان و بوشهر برگزار کرده بود و مازندران سومین استان کشور است که نشست این شورای در آن برگزار می شود.

سازمان همکاری اقتصادی اکو با داشتن 18.4 درصد مساحت آسیا و 458 میلیون جمعیت حجم مبادلات تجاری این کشورها با دنیادر سال به 668 میلیارد دلار می رسد که بیشترین حجم تجاری مربوط به کشورهای ترکیه و جمهوری اسلامی ایران است.

طبق اساسنامه این سازمان، اکو برای بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار کشورهای عضو تلاش می‌کند و برای حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه فعالیت دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز