شناخت مخاطرات طبیعی مهمترین نقش نهادهای روستایی است - در هر خانواده - یک نفر امداد گر شود

۱۳۹۷/۰۸/۱۴ - ۱۵:۱۶:۰۸
کد خبر: ۷۷۲۷۶۳
شناخت مخاطرات طبیعی مهمترین نقش نهادهای روستایی است - در هر خانواده - یک نفر امداد گر شود
​معاون استاندارالبرز و فرماندار ویژه شهرستان کرج در کارگاه آموزشی مدیریت بحران بخش مرکزی کرج گفت: مهم ترین نقش نهادهای روستایی در رویارویی با بحران های طبیعی،شناخت خطرات تهدید کننده در روستاها است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ سیروس شفقی» صبح دوشنبه در کارگاه آموزشی مدیریت بحران که با حضور مدیرکل بحران استانداری البرز، بخشدار مرکزی کرج و جمعی از دهیاران این بخش در سالن میلاد برگزار شد، ضمن تبریک روز «فرهنگ عمومی» با اشاره به وضعیت مخاطرات طبیعی و بحران های غیرقابل پیش بینی اظهار داشت: در کشوری زندگی می کنیم که در حوزه مخاطرات طبیعی رتبه دهم را در بین سایر کشورها داریم و با تعداد  بالایی از بلایای طبیعی مواجه هستیم.

***ایران رتبه چهارم مواجه با مخاطرات طبیعی را دارد

وی با بیان اینکه بین 10 کشور جهان، ایران رتبه چهارم را در حوزه مخاطرات طبیعی دارد، افزود: از بین حوادثی نظیر سیل، زلزله، طوفان، خشکسالی و ده ها واقعه طبیعی در کشور، 90 درصد آن خطر زلزله است.

فرماندار ویژه شهرستان کرج با بیان اینکه 80 درصد مناطق کشور خشک و گرم است،گفت: علاوه بر این 75 درصد مراکز جمعیتی در معرض خطر سیل قرار دارد.

***هرعضو یک خانواده - یک امدادگر شود

معاون استاندارالبرز با تأکید بر اهمیت به مولفه آموزش ادامه داد: باید آموزش تمامی انسان های در دستور کار قرار گرفته و از سطح پایین شروع شود و باید کاری کنیم که هر عضو یک خانواده یک امدادگر باشد. در مناطق مختلف نیز به ویژه مرتع و کوهستان باید نیروهای بومی را جذب کرد چرا که اقدامات لازم را گاها حتی سریعتر از ما می توانند انجام دهند.

***شوراها و دهیاری ها نقش اول را در شناخت و مواجه با خطرات تهدیدکننده دارند

وی با اشاره به نقش روستایی ( شوراها و دهیاری ها) در مدیریت بحران در روستاها،افزود: مهم ترین نقش نهادهای روستایی در رویارویی با بحران های طبیعی،شناخت خطرات تهدید کننده  در روستاها است.

***توانمندسازی روستاییان در مقابل مخاطرات طبیعی ضروری است

مهندس شفقی گفت: باید با حضور دهیاری و شوراهای اسلامی در روستاها، شرایط لازم برای توانمندی سازی روستاییان در برابر خطرات و بحران های محیطی و آماده کردن آن ها برای حفظ جان و مال خود در برابر خطرات انسانی و طبیعی بیش از پیش فراهم می شود.

معاون استاندارالبرز همچنین با اشاره به مأموریت دهیاری ها در مدیریت بحران، ادامه داد: بر اساس اساسنامه قانونی سازمان دهیاری های خودکفا، دهیاران طبق بندهای 30 و 39 شرح وظایف به طور مستقیم موظف هستند تا با اتخاذ تدابیر لازم، روستاهای تحت مدیریت خویش را در مقابل حوادث محافظت نموده و با واحدهای امداد رسانی در هنگام وقوع حوادث غیرمترقبه همکاری کنند. همین طور دهیاران بر اساس بندهای 31 و 41 شرح وظایف خود به گونه ای در رفع خطر روستاها مسول شناخته اند.

وی در پایان اظهارامیدواری نمود تا این کارگاه موجب افزایش توان دهیاری ها شود چرا که سرمایه گذاری امروز، ایمنی فردا خواهد بود.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز