گزارشی از دلدادگی زائرانی که فرسنگ ها راه را برای وصال یار طی می کنند؛

آوردگاه عشق...

۱۳۹۷/۰۸/۱۵ - ۱۵:۱۹:۴۰
کد خبر: ۷۷۳۲۵۲
آوردگاه عشق...
هر سال با فرا رسیدن دهه آخر صفر و ایام شهادت امام رضا(ع)، مشتاقان آن حضرت از گوشه و کنار کشور راهی مشهد مقدس می‌شوند تا به مولایشان تسلیت بگویند و در غم شهادت ایشان به سوگ بنشینند؛ این عاشقان رنج بسیاری را بر خود هموار کرده‌اند تا سلامشان عاشقانه‌تر باشد، سفری از کیلومترها آن‌سوتر، با پای پیاده و بر بال‌های دل...

آقا سیّد، مسئول هیئت محبان‌الرضاست. از آن روستایی‌های با اخلاصی‌که سی‌ وچند سال است هیئت  محبان الرضا(ع) را سرپرستی می‌کند. اوایل یک‌گروهِ چندنفره کوچک بودند که از یکی از روستاهای زرند کرمان به عشق مولا راهی مشهد شدند. حالا همه مردمِ روستا می‌دانند که هیات محبان‌الرضا(ع) هرسال به عشق مولا، در ایام شهادت ایشان، در سرما و گرما، بیابان‌ها را با پای پیاده پشت سر می‌گذارند تا به گرمای وجود آقا متوسّل شوند و جواب بگیرند.

او معتقد است اثر نمازهای شب و مناجات‌های خالصانه است که مردم روستایش، در دل کویر و بیابان‌های لم‌یزرع هم دل به عشق حضرت دارند؛ زیر آسمانی که خدا بزرگ‌ترین شاهد اشک‌های خالصانه است. او می گوید: ما هر سال در ایام شهادت آقا امام رضا، مسیر نهصد کیلومتری زرند تا  مشهد را با پای پیاده طی می‌کنیم،  به عشق اینکه در جوار مضجع شریف مولا امام هشتم(ع) برای ایشان عزاداری کنیم. حرکت  پیاده ما به مشهد مقدس راهپیمایی نیست، بلکه دل پیمایی است؛ رفتن به زیارت بهانه است ما در طول مسیر و در هر ثانیه آن امام رضا(ع) را زیارت می‌کنیم.

دو بال پرواز

محمد 15 ساله است و از روستایی در نزدیکی سبزوار راهی مشهد شده است. با اینکه با عصا به سختی راه می‌رود، رنج راه را احساس نمی‌کند. او از روزی می‌گوید که اهالی روستا راهی عراق شدند تا در مراسم پیاده‌روی اربعین شرکت کنند؛ اما او نتوانست با آن‌ها برود، نه پولش بود و نه پایش. بعد از پایان مراسم عزاداری اربعین، چند نفر از اهالی روستا، از افراد داوطلب برای سفر پیاده به مشهد و شرکت در مراسم عزاداری امام هشتم(ع) ثبت نام کردند. اما او این ‌بار تصمیمش را گرفته بود و هیچ چیز حتی مخالفت همسفرانش، نتوانست او را از تصمیمی که گرفته بود منصرف کند. می‌گوید: امام مرا طلبیده بود. همان هشت روز پیش حکم آمدنم را امضا کرد. در طول راه اصلا خستگی را حس نکردم مثل اینکه امام به من دو بال داده بود که  با آن‌ها پرواز می‌کردم.

50 ایستگاه آستان قدس رضوی برای خدمت‌رسانی به زائران پیاده

مجاوران بارگاه حضرت رضا(ع)، به ویژه نهادهای فرهنگی و اجرایی خراسان رضوی و شهر مشهد مقدس نیز در این ایام، بسترهای لازم را در راستای استقبال از زائران ولی نعمتشان فراهم آورده‌اند، آستان قدس رضوی نیز از همه امکانات خود برای خدمت‌رسانی بهتر به زائران امام رئوف استفاده می‌کند.

سید خلیلی منبتی معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار آستان نیوز با بیان اینکه بیش از ۵۰ ایستگاه خدمت‌رسانی درون شهری و برون شهری در محورهای منتهی به شهر مشهد به همت خدام بارگاه رضوی به صورت خودجوش دایر شده که خدمات شبانه روزی به زائران ارائه می‌دهند، خاطر نشان کرد: در نقاط صفر مرزی نیز ایستگاه‌های خدمت رسانی به زائران پیاده برپا شده است که خدمات اسکان و پذیرایی را به صورت ۲۴ ساعته در سه وعده صبحانه، نهار و شام به زائران پیاده ارائه می‌دهند.

وی افزود: همچنین در این ایستگاه‌ها درمانگاه‌های کوچکی برای درمان سرپایی زوار برپا شده که پزشکان آن نیز جزو خدمه آستان قدس رضوی هستند.

منبتی تصریح کرد: سعی داریم تا زائران پیاده حداقل یک وعده غذایی را از غذای متبرک میهمانسرای حضرت رضا(ع) بهره‌مند شوند.

حمیدرضا اصیلی مدیرعامل شرکت فرآورده‌های غذایی رضوی  نیز در گفت و گو با آستان نیوز اظهار کرد: طی تعامل انجام شده با اداره کل اوقاف استان خراسان رضوی در ایام شهادت حضرت رضا(ع)، حدود 250 هزار عدد بطری آب نیم لیتری برای توزیع در بین زائران پیاده رضوی تولید می‌شود.

ارائه خدمات فرهنگی به زائران پیاده رضوی

حجت‌الاسلام والمسلمین حجت گنابادی‌نژاد رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی نیز با اشاره به اعلام آمادگی 43 هزار نفر از مجاوران حرم امام رضا(ع)، برای خدمت به زائران پیاده در دهه آخر صفر گفت: از این تعداد 17 هزار نفر در 6 عنوان خدمتی شامل عرصه‌های اسکان، اطعام، خدمات پزشکی، خدمات فرهنگی، حمل‌ و نقل، انتظامات و استقبال سازمان‌دهی شده‌اند.

 وی افزود: ایستگاه‌های اسکان و استقبال از زائران پیاده در 9 محور ورود به مشهد مقدس و حرم رضوی پیش‌بینی‌شده است.

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با بیان اینکه  قرارگاه فرهنگی زائران پیاده با محوریت آستان قدس رضوی در سال گذشته تشکیل ‌شده و امسال نیز با 6 کمیته مبلغان و مداحان، مراسم‌ها و تبلیغات، اطلاع‌رسانی و مستندسازی، هماهنگی امور خواهران، نظارت و ارزیابی و کمیته زائران خاص خدمت‌رسانی می‌کند، افزود:  در این قرارگاه‌ها در مجموع  حدود 2هزار و 500 مبلغ خدمات فرهنگی را پشتیبانی می‌کنند.

وی اضافه کرد: یک‌میلیون اقلام فرهنگی که 500 قلم آن شامل کتاب، مجله و زیارت‌نامه می‌شود، برای زائران پیاده امام رضا(ع) آماده سازی شده است.

گنابادی نژاد با اشاره به تشرف 1000 نفر از زائران پیاده اهل سنت از استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی برای چندمین سال در دهه پایانی صفر تاکید کرد: حضور این زائران آن هم در این ایام  و با شعاری واحد، پاسخی کوبنده به مخالفان اهل‌بیت(ع) و تفرقه‌افکنان میان جهان اسلام خواهد بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز