مشهد در تب و تاب میزبانی/۱۲

خراسان در سوگ خورشید هشتم خون گریه می کند

۱۳۹۷/۰۸/۱۷ - ۱۰:۳۷:۱۴
کد خبر: ۷۷۳۵۳۵
خراسان در سوگ خورشید هشتم خون گریه می کند
همزمان با سالروز شهادت امام رضا(ع) مشهد سراسر سیاهپوش شده و با نوای حزن سوگواری مجاوران و زائران حرمش در هر کوی و برزن یکپارچه در سوگ و عزا نشسته است.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، امروز پنجشنبه 29 صفر مصادف با 17 آبان ماه 1397 در سالگرد شهادت مظلومانه عالم آل محمد، رضویون از جای جای دنیا خود را به مشهد رسانده اند. اینجا محشری برپا است و از هر جا که می گذری نوای حزن انگیز و خلوص شیعه در سوگ ولی نعمت ایرانیان به گوش می رسد..

به همین خاطر سیل خروشان عزاداران مشتاق ولایت و امامت از همه نقاط مشهد به سمت آستان ملائک پاسبان رضوی روان است و افزون بر سه میلیون زوار شامل صدها هزار زائر پیاده سوگوار خود را به مضجع شریف امام هشتم شیعیان جهان رسانده اند تا دلدادگیشان را به آن امام همام به منصه ظهور برسانند.

در همین چارچوب 500 ایستگاه صلواتی در ورودیهای مشهد، خیابانهای منتهی به بارگاه منور رضوی و اماکن فرهنگی این شهر یکپارچه سوگوار برای پذیرایی از زائران برپا شده است. همه مشهدیها در عیت ماتم زدگی بسیج شده اند تا زائران حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا(ع) به زیارت و عزاداری بپردازند.

در این میان، مکان محوری عزاداریهای سالروز شهادت امام رضا(ع) حرم رضوی است و کاروانهای متعدد مردم ولایتمدار ایران اسلامی از جای جای کشور در صحنها و رواقهای این قطعه شریف گرد آمده اند و افزون بر چهار هزار هیات مذهبی حرکت خود را از خیابانهای منتهی به حرم مطهر امام رئوف آغاز کرده اند. در همین چارچوب تا پیش از ظهر امروز بزرگترین اجتماع سوگواران رضوی در حرم حضرت برپا می شود.

دیشب نیز مراسم ویژه سالگرد شهادت امام رضا(ع) در حرم مطهر برگزار شد. پس از آیین سنتی خطبه خوانی، بانوان زائر و مجاور بارگاه منور رضوی در ویژه برنامه ای با عنوان 'در سوگ عرشیان' شرکت کرده و اجتماع بانوان سوگوار رضوی را در رواق حضرت زهرا (س) حرم مطهر برپا کردند.

این ویژه ‌برنامه که با حضور جمع کثیری از سوگواران برگزار شد با تلاوت آیاتی از کلام وحی آغاز و با مداحی و مرثیه سرایی ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) ادامه یافت. مسابقه قرآنی و نمایش آیینی 'هشتمین خورشید' از دیگر بخشهای این ویژه برنامه در رواق حضرت زهرا(س) حرم رضوی بود.

همچنین مراسم ویژه عزاداری برای اردوزبانان، آذری زبانان، عرب زبانان و افغانستانیها به صورت مجزا در صحنها و رواقهای حرم مطهر برگزار شد و زائران مشتاقی که از راههای دور به زیارت مضجع شریف امام رضا(ع) آمده اند در این آیین حضوری پرشور داشتند.

مراسم سالروز شهادت امام رضا(ع) در قالب ویژه برنامه های متعدد با حضور میلیونی زائران و مجاوران تا ساعات پایانی امشب در مشهد ادامه دارد.

 

نظر شما