آغاز فصل پنجم کاوش در شهر زیرزمینی نوش‌آباد

۱۳۹۷/۰۸/۱۹ - ۱۲:۲۱:۵۵
کد خبر: ۷۷۴۰۴۶
آغاز فصل پنجم کاوش در شهر زیرزمینی نوش‌آباد
مدیر شهر زیرزمینی نوش‌آباد از آغاز پنجمین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی در این مجموعه باستانی با کسب مجوزهای رسمی از پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری خبر داد.

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ علی طاهری  گفت: این کاوش‌ها با هزینه چهار میلیارد ریال از محل اعتبارهای شهرداری نوش‌آباد و سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با نظارت پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی نوش‌آباد انجام می‌شود.

وی افزود: فصل پنجم کاوش‌های باستان‌شناسی شهر زیرزمینی نوش‌آباد شامل لایه روبی دو کارگاه آب‌انبارهای مرکزی و چاله سی بوده و شناسایی ورودی‌های تازه کشف شده منطقه منتظری و گورستان چهل‌دختران به مدت دو ماه خواهد بود.

طاهری تأکید کرد: شهر زیرزمینی نوش‌آباد به عنوان بزرگ‌ترین معماری دستکن جهان مورد استقبال گردشگران خارجی قرار گرفته است و باید برای معرفی آن و همچنین کشف همه فضاهای آن تلاش کنیم که این امر نیازمند عزم و اعتبار ملی است.

مدیر شهر زیرزمینی نوش‌آباد، گفت: شهر زیرزمینی نوش‌آباد، راهروهایی باریک به اندازه یک نفر با ارتفاعی کمتر از یک انسان ایستاده با حجره‌های کوچک ‌به ابعاد دو متر در دو متر است که فضاهای پناهگاهی، تونل‌های ارتباطی و تهویه هوا و چاه‌های آب از جمله‌ فضاهای این مجموعه باستانی است که تا زمان قاجار مورد استفاده بوده است.

وی تأکید کرد: وجود آثار تاریخی هر منطقه از ایران به مانند شناسنامه تمدن و فرهنگ کشور است و نمی‌توان به همان منطقه محدود کرد، بنابراین همکاری همه دستگاه‌های مربوط برای شناسایی، احیا و حفظ این آثار یک ضرورت محسوب می‌شود.

طاهری گفت: کشف آثار شناسایی شده شامل آثار معماری دستکند، پایاب، قنات و دستک‌های منشعب از آن، مجموعه بی‌نظیری را به وجود آورده که راه را برای ثبت جهانی شهر زیرزمینی نوش‌آباد هموار می‌کند.

نوش‌آباد، از مناطق باستانی و تاریخی است که در شمال استان اصفهان و به فاصله پنج کیلومتری کاشان، قرار گرفته و نشانه‌هایی از دوره‌های سلجوقی تا قاجار را با خود به امانت دارد و از جمله این آثار، شهر زیرزمینی است که به عنوان بزرگ‌ترین معماری دستکند جهان معرفی شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز