افزایش انسولینی شدن دیابتی ها در مازندران

۱۳۹۷/۰۸/۲۲ - ۱۴:۴۵:۱۸
کد خبر: ۷۷۵۴۷۳
افزایش انسولینی شدن دیابتی ها در مازندران
رعایت نکردن رژیم غذایی و کم تحرکی همراه با نادیده گرفتن تبعات اختلال در قند خون سبب شده است تا دیابتی های مازندران با شتاب بیشتری به سمت انسولینی شدن حرکت کنند.

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ تاکنون حدود 160 هزار بیمار مبتلا به دیابت در مازندران شناسایی شدند که بیشتر آنان را زنان تشکیل می دهند.

همچنین بر اساس آمارهای رسمی پیش بینی می شود که حدود 700 هزار نفر از جمعیت بالای 25 سال مازندران دچار اختلالات قند خون باشند که پیش دیابتی و دیابتی محسوب می شوند.

با این که شناسایی بیماران دیابتی در مازندران به خاطر اجرای طرح پزشک خانواده در چند سال گذشته شتاب گرفته، ولی آمارها گویای عمیق تر شدن زخم تبعات این بیماری در استان است.

مدیرکل بیمه سلامت مازندران در این باره گفت: در بررسی های انجام شده میزان مصرف قرص های کاهنده قند خود در استان امسال کاهش یافت اما بر آمار مصرف کنندگان انسولین اضافه شد.

رسول ظفرمند افزود: به طور مثال در یک نمونه قرص پرمصرف متفورمین که در نیمه نخست سال پیش هفت میلیون و 600 هزار عدد توسط دیابتی های استان مصرف شده بود امسال به حدود هفت میلیون عدد کاهش یافت و در مقابل مصرف انسولین لانتوس از 73 هزار عدد در 6 ماهه اول سال گذشته به 86 هزار عدد افزایش یافته است.

مدیرکل بیمه سلامت مازندران همچنین از افزایش میزان هزینه بری بیماری دیابت برای استان خبر داد و گفت که در حال حاضر حدود 16 درصد از هزینه داروهای سرپایی بیمه سلامت برای دیابتی ها پرداخت می شود.

وی افزود: بیمه سلامت مازندران ماهانه حدود 65 میلیارد ریال هزینه داروی بیماران سرپایی را پرداخت می کند که 10 میلیارد ریال از این رقم مربوط به داروی بیماران دیابتی است .

ظفرمند توضیح داد: این میزان پرداختی هزینه داروی بیماران دیابتی تنها برای پنج قلم داروی پرمصرف این بیماران از جمله انسولین های آسپارت ، لانتوس ، قرص های متفورمین و گلی بنکلامید است .

وی گفت که در مجموع بیمه سلامت مازندران در نیمه اول امسال بیش از 63 میلیارد ریال برای تامین داروهای پرمصرف بیماران دیابتی هزینه کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد افزایش دارد.

او هزینه دارویی بیماران دیابتی را در نیمه نخست سال پیش 51 میلیارد ریال اعلام کرد.

بر اساس آمارهای رسمی از حدود سه میلیون و 300 هزار نفر جمعیت مازندران بیش از 50 درصد از بیمه سلامت استفاده می کنند

 

نظر شما