برداشت ۱۲ کیلو گرم گل تر زعفران از مزارع شهرستان میاندوآب

۱۳۹۷/۰۸/۲۶ - ۰۷:۴۱:۲۷
کد خبر: ۷۷۶۵۹۰
برداشت ۱۲ کیلو گرم گل تر زعفران از مزارع شهرستان میاندوآب
مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب از برداشت 12 کیلو گرم گل تر زعفران از اراضی زیر کشت این محصول در شهرستان در سال جاری خبر داد.
به گزارش برنا آذربایجان غربی، محرمعلی دیانتی در حاشیه بازدید از مزارع زعفران روستاهای اوچ تپه کرد و قره ورن این شهرستان در مصاحبه با اصحاب رسانه، اظهار کرد: قدمت کشت و برداشت گیاه دارویی زعفران در شهرستان میاندوآب به سال 89  برمی گردد که برای اولین بار در سطح استان به مساحت دو هزار مترمربع کشت شد.
دیانتی افزود: در حال حاضر 43 هزارمترمربع از اراضی شهرستان به کشت این محصول اختصاص یافته است. با بهره برداری از این مزارع برای 16 نفر بطور مستقیم و 50 نفر بطور غیرمستقیم اشتغالزایی شده است.
وی تصریح کرد: متوسط عملکرد این گیاه برای سال اول در هر هکتار  1.5 الی 2 کیلوگرم می باشد که بیشترین عملکرد آن از سال سوم به بعد است؛ با مدیریت و حفاظت های لازم حداقل تا 10 سال اقتصادی بوده و در پایان این دوره نیز پیاز این گیاه قابل انتقال به زمین دیگر و یا قابل فروش است.
دیانتی ابراز داشت: از عوامل موثر در افزایش سطح زیرکشت این محصول می توان  به نیاز آبی کم گیاه زعفران (حدود 2500الی3000 مترمکعب در هکتار) و تامین حداکثری آن با نزولات جوی، عدم تداخل نیاز آبی با سایر محصولات کشاورزی مرسوم در منطقه، اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم در زمان برداشت، اقتصادی و درآمدزا بودن این محصول اشاره نمود.
 وی خاطر نشان کرد: شهرستان میاندوآب با توجه به ارتفاع از سطح دریا، اقلیم و خاک مناسب، اراضی مستعد جهت کشت این گیاه را در سطح استان دارا می باشد. اجرای طرح  افزایش سطح زیرکشت گیاه زعفران با ضرورت تغییر الگوی کشت و توسعه کشت محصولاتی با نیاز آبی کم، در راستای سیاستهای احیای دریاچه ارومیه در اولویت برنامه ریزی های این مدیریت قرار دارد.
وی همچنین ادامه داد:  با توجه به اینکه هزینه کشت اولیه این گیاه زیاد می باشد. در حال حاضر مشکل کشاورزان تامین سرمایه اولیه است که حمایت مسئولین را در قالب پرداخت تسهیلات بانکی، یارانه و یا تامین پیاز زعفران، می طلبد.
لازم به ذکر است که از هر 75 تا 80 کیلوگرم گل تر زعفران یک کیلوگرم گل خشک به دست می آید.
نظر شما