جهانی شدن زندگی پیرزن جنگل نشین مازندرانی

۱۳۹۷/۰۸/۲۶ - ۱۱:۵۵:۳۱
کد خبر: ۷۷۶۷۸۷
جهانی شدن زندگی پیرزن جنگل نشین مازندرانی
زندگی پیرزن 82 ساله مازندرانی که به تنهایی همراه با گاوهایش در دل رشته کوههای البرز روزگار می گذراند، تبدیل به مستندی شد که از امروز شنبه در فستیوال هلند نمایش داده می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ این مستند را یاسر طالبی مستندساز مازندرانی بر اساس زندگی ' فیروزه ' ساخته و نام آن را هم به خاطر دلبستگی فیروزه به گاوهایش ' دلبند ' گذاشته است.

فیروزه اگر چه دارای فرزندانی است که حاضرند از او نگهداری کنند تا دست از زندگی ' گالشی ' بردارد، ولی او حاضر نیست زندگی با گاوهایش را در طبیعت زیبای منطقه کوهستانی مازندران رها کند.

مستند دلبند چندی پیش به جشنواره بین المللی فیلم های مستند آمستردام (IDFA) راه یافت. این جشنواره از 23 آبان گشایش یافت و تا چهارم آذر ادامه خواهد داشت.

طالبی این مستند را با تهیه‌کنندگی الهام نوبخت و به پشتیبانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی طی چهار فصل فیلمبرداری از زندگی فیروزه تولید کرده است.

طالبی با اظهار این که دلبند را به یاد مادربزرگش ساخته ‌است، گفت: فیروزه سال‌هاست که در دل رشته‌کوه‌های البرز به تنهایی همراه با گاوهای خود زندگی می‌ کند و زندگی سخت دامداری را با همه دشواری‌هایی که دارد رها نمی‌کند.

وی افزود: این مادر 82 ساله با وجود این که فرزندانش اصرار زیادی برای رها کردن این سبک زندگی او دارند، حاضر نیست که محل زندگی خود را ترک کند و سال‌هاست که به زندگی سنتی خود ادامه می‌دهد.

طالبی با اعلام این که دلبند حاصل زندگی کردن در کنار فیروزه برای چهار فصل سال است، گفت: عشق؛ مهم‌ترین ویژگی زندگی این زن مازندرانی است. عشق و علاقه‌اش به گاوها سبب شده او میلی به زندگی آرام و آسوده نداشته باشد و در این مسیر به زنی سرسخت و مقاوم تبدیل شده است.

وی افزود: عشق را به معنای واقعی می‌شود در لایه‌های پیدا و پنهان زندگی فیروزه دید. همین موضوع و نگاه او به زندگی و نگرش ژرفی که نسبت به زندگی و ارتباط با طبیعت دارد بهانه‌ای شد تا دلبند را تولید کنم. به نظرم فیروزه نمادی از همه بانوان سختکوش ایرانی است.

این مستند 63 دقیقه‌ ای به شصت و یکمین جشنواره فیلم لایپزیک آلمان نیز راه یافته بود که همزمانی دو جشنواره و شرط جشنواره ها برای نخستین نمایش جهانی سبب شد جشنواره معتبرتر ' آی دی اف ای IDFA ' برای حضور در رقابت انتخاب شود.

نخستین اکران جهانی دلبند ساعت 17 و 30 دقیقه امروز به وقت هلند انجام خواهد شد. این مستند قرار است چهار اکران دیگر در روزهای 28 آبان، یکم، سوم و چهارم آذر نیز داشته باشد.

آهنگسازی این اثر را اکبر رستگار خواننده مازندرانی بر عهده دارد و دکتر علی رمضانی‌ پاجی هم پژوهشگر این اثر و فرزانه فتحی نویسنده سرگذشت فیروزه در این مستند است.

فستیوال بین المللی فیلم های مستند آمستردام دارای سابقه ای 30 ساله و از معتبرترین فستوال های فیلم جهان است است. این فستیوال از سال 1988 با هدف ایجاد انگیزه برای تولید فیلم های مستند اجتماعی با نگاه جدید به مسایل جامعه بنیان گذاشته شد.

سالانه دستکم 300 فیلم از مستندسازان جهان به این جشنواره راه می یابد ولی تنها فیلم هایی اکران می شوند که دارای نگاه جدید به زندگی و اجتماع باشند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز