سرشماری ۲۲۰ راس گورخر ایرانی در خارتوران

۱۳۹۷/۰۸/۳۰ - ۱۷:۵۲:۴۷
کد خبر: ۷۷۸۷۴۷
سرشماری ۲۲۰ راس گورخر ایرانی در خارتوران
رئیس پارک ملی حفاظت شده خارتوران شاهرود گفت: بنا به سرشماری های محیط زیست در سال جاری، 220 راس گورخر ایرانی در این مجموعه طبیعی زندگی می کنند.

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ احمد رادمان  گفت: با توجه به فراهم بودن شرایط محیطی مناسب، این مجموعه یکی از بهترین زیستگاه های گورخر ایرانی است.

وی افزود: هفت قلاده یوزپلنگ آسیایی در یک ماه گذشته در این مجموعه مشاهده شده اند و هنوز می توان گفت منطقه توران بزرگترین زیستگاه یوزپلنگ در ایران است.

رادمان با اشاره به خشکسالی های مداوم 15 سال گذشته گفت: اگر بارش های به نسبت خوب پاییز ادامه داشته باشد، حیات وحش و پوشش گیاهی پارک ملی حفاظت شده زیست کُره توران جانی دوباره خواهد گرفت.

رادمان گفت: با این که تداوم خشکسالی پوشش گیاهی و مراتع را فقیر کرده، جمعیت نشخوار کنندگان کوچک مناسب بوده و عاملی برای حفظ حیات وحش بوده است.

رئیس پارک ملی حفاظت شده زیست کره توران با تقدیر از کمک مردم منطقه برای حفظ و حراست از حیات وحش ادامه داد: خشکسالی موجب شده برخی حیوانات به حاشیه روستاها و زمین های کشاورزی و باغ های مردم روی آورند.

وی گفت: جمعیت گونه های مختلف جانوری این منطقه کم نشده اما باید بیشتر از میزان کنونی باشد.

رئیس پارک ملی حفاظت شده زیست کُره توران آشنایی مردم با طبیعت و فرهنگ سازی لازم برای حفظ آن را یکی از برنامه های سازمان محیط زیست اعلام کرد و گفت: برای این منظور هرسال 2 جشنواره زاغ بور و سفر به توران در منطقه خارتوران برگزار می شود.

25 درصد وسعت استان سمنان مناطق تحت حفاظت محیط زیست است که با 131 محیط بان از آن مراقبت می شود.

16 درصد از مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان قرار دارد و این استان میزبان 30 درصد از تنوع گیاهی و جانوری شناسایی شده در کشور است.

از جانوران شاخص منطقه حفاظت شده توران می توان به گورخر ایرانی، پلنگ، جبیر، آهو، کل و بز، قوچ و میش، کاراکال، جربیل، هوبره ، زاغ بور، حواصیل، باقرقره، انواع پرندگان شکاری از قبیل عقاب طلایی، شاهین، بحری و انواع خزندگان مانند مارجعفری، مارشاخدار ایرانی و کفچه مار اشاره کرد.

ذخیره گاه زیست کره توران از نظر موقعیت مکانی در ضلع جنوبی جاده تهران- مشهد ، حدفاصل خروجی جاده بیارجمند تا صدرآباد، قرار دارد.

ذخیره‌گاه زیست کره توران با مساحت 147 هزار و 640 هکتار بزرگترین ذخیره گاه زیست کره ایران است که بعد از پارک ملی سرنگتی تانزانیا در آفریقا، دومین منطقه مناسب دنیا برای طبیعت گردی بکر به شمار می‌ آید.

 

نظر شما