وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین گشایش بیستمین نمایشگاه بین ‌المللی کتاب مشهد:

نمایشگاه کتاب، فضای شهری را با مطالعه و خواندن درگیر می‌‌کند

۱۳۹۷/۰۹/۰۳ - ۰۷:۵۴:۳۶
کد خبر: ۷۷۹۴۷۷
نمایشگاه کتاب، فضای شهری را با مطالعه و خواندن درگیر می‌‌کند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نمایشگاه کتاب مرهم و دارو نیست بلکه یک مسکن و دریچه موقت است که فضای شهری و کشوری را با مطالعه و خواندن درگیر می‌‌کند.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، سید عباس صالحی در آیین گشایش بیستمین نمایشگاه بین ‌المللی کتاب مشهد و پنجمین نمایشگاه رسانه‌‌های دیجیتال خراسان رضوی با بیان اینکه این مُسکن‌ها را باید به درمان پایدار تبدیل کنیم، اظهار کرد: رسانه‌ها باید در این زمینه به میدان بیایند و خانواده و مدرسه را بیشتر درگیر کتاب کنند.

وی با تاکید بر اینکه در طول 40 سال حیات پربرکت انقلاب اسلامی گام‌های خوبی در حوزه فرهنگ مکتوب برداشته شده است، متذکر شد: بی‌انصافی است که این اتفاقات خوب به بهانه کاستی‌ها نادیده گرفته شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: شمار کتاب‌های چاپ اول و چاپ مجدد طی دهه نخست انقلاب 35 هزار عنوان بود اما امسال در چهلمین سال حیات انقلاب این تعداد به 726 هزار عنوان رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین تعداد مولفان کتاب طی دهه نخست انقلاب اسلامی 27 هزار نفر اما این تعداد نیز در دهه چهارم انقلاب به 604 هزار نفر رسیده است.

صالحی متذکر شد: در حالی که سال 1357 تعداد 388 مولف مرد و 11 مولف زن در ایران فعالیت داشتند این تعداد پارسال به 60 هزار مولف مرد و 28 هزار مولف زن رسید. طی این مدت نشر خصوصی و کتابخانه‌های عمومی نیز رشد بسیار خوبی داشته‌اند.

وی از طرف دیگر وضعیت فاصله تولید و خواندن کتاب را نامناسب توصیف و بیان کرد: بر اساس پژوهش‌های مختلف، متوسط مطالعه در کشور 12 دقیقه و 30 ثانیه و در خراسان رضوی 16 دقیقه و ثانیه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: خراسان رضوی قطب فرهنگی کشور و مسیر نقل و انتقال فرهنگ هم در گذشته و هم در حال حاضر می‌باشد و شاید اغراق نباشد اگر بگوییم که در اینجا قطب علمی حوزه و دانشگاه پا به پای یکدیگر حرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه 59 درصد افراد مورد پژوهش هم گفته‌‌اند کتاب غیردرسی مطالعه نمی‌‌کنند، افزود: این میزان نیز در خراسان رضوی 57 درصد است و همچنین مشخص شده که زنان بیشتر از مردان کتاب غیردرسی مطالعه می‌‌کنند.

صالحی خاطرنشان کرد: اگر جریان مکتوب، فاصله تولید و خریداران را حل نکند فرهنگ مکتوب دچار اختلال جدی می‌‌شود. بحران فقط کم آبی و ذرات معلق هوا نیست، کتاب نخواندن و نخریدن نیز می‌تواند بحران باشد.

بیستمین نمایشگاه کتاب مشهد و پنجمین نمایشگاه رسانه‌‌های دیجیتال خراسان رضوی تا هشتم آذر در محل نمایشگاه بین‌‌المللی این شهر همه روزه از ساعت 15 تا 21 برای بازدید عموم مردم دایر است.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز