استاندار کرمانشاه:

مرزهای کرمانشاه بعد ملی دارند و نیازمند توجه ویژه دارد

۱۳۹۷/۰۹/۰۳ - ۱۵:۲۷:۲۵
کد خبر: ۷۷۹۷۱۵
مرزهای کرمانشاه بعد ملی دارند و نیازمند توجه ویژه دارد
دود سفید امیدوارکننده از دودکش شاخص‌های اقتصادی کرمانشاه بلند شده است اما بخش خصوصی ما بدنه نحیفی دارد و با قدرت کمی پای کار می‌آید.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان کرمانشاه که امروز (3 آذر) برگزار شد، گفت: از دودکش شاخص‌های اقتصادی استان، دود سفید امیدوارکننده خارج می‌شود.

او  با بیان اینکه در شرایط کنونی کشور و اعمال تحریم‌ها باید از مزیت استان‌های مرزی بیشتر استفاده کرد، افزود: پیچیدن نسخه‌های کلی برای همه استان که نمونه آن را در پیمان‌سپاری ارزی دیدیم مشکلات زیادی را برای استان‌های مرزنشین ایجاد می‌کند و می‌تواند باعث کاهش 10 تا 20 درصدی اشتغال در این مناطق شود.

استاندار کرمانشاه گفت: چنین تصمیمات یک شبه‌ای که از سوی مرکزنشینان اعمال می‌شود به ضرر استان‌های مرزنشین مانند کرمانشاه است.

بازوند ادامه داد: توقع داشتیم وزارت صمت در برابر این تصمیم از صادرکنندگان دفاع جانانه‌ای داشته باشد که این امر صورت نگرفت.

او در ادامه از بهبود شاخص‌های اقتصادی استان طی یکسال اخیر عنوان کرد و افزود: اگرچه در این مدت زلزله توان زیادی از ما گرفت، اما  از مسائل اقتصادی و توسعه‌ای غافل نبودیم. برای نمونه اگرچه هنوز رتبه اول بیکاری کشور را داریم، اما نرخ بیکاری تابستان امسال با 16.4 درصد نسبت به تابستان سال گذشته با نرخ 21.6 درصد کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

استاندار کرمانشاه گفت: نرخ بیکاری کرمانشاه در شرایطی روند کاهشی داشته که 20 استان کشور در تابستان امسال روند افزایشی نرخ بیکاری را داشتند.

بازوند ادامه داد: این کاهش نشان می‌دهد سند اشتغالی که برای استان کرمانشاه تدوین کردیم، راه خود را به درستی پیش می‌رود.

او افزود: نرخ مشارکت استان کرمانشاه هم در تابستان امسال به 43.2 درصد رسیده است.

استاندار کرمانشاه به توزیع 205 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی اشاره کردو گفت: این تسهیلات بین 1816 طرح توزیع شده است، به این معنی که سرانه هر طرح حدود 112 میلیون تومان است که این سرانه برای راه اندازی یک طرح نسبت به استان‌های همجوار ما مانند همدان چهار برابر کمتر است.

بازوند از اقدامات خوبی که برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده هم ذکر کرد و گفت: اگرچه طی چندین سال گذشته سرمایه‌گذرای خارجی در کرمانشاه جذب نشده بود، اما طی امسال و سال گذشته چند فقره سرمایه‌گذاری خارجی با ارقام 342 هزار یورو، 43 میلیون یورو و 162 میلیون یورو (مربوط به بیمارستان 714 تخت‌خوابی) در استان داشتیم که در مراحل آخر کار هستند.

او افزود: در حوزه تسهیلات ارزی از سال 94 جذب نداشتیم.

استاندار کرمانشاه گفت: امسال 550 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی مسدودی داشتیم که البته بخش خصوصی برای استفاده از این فرصت چندان پای کار نبود و 80 درصد آن را نیروگاه‌ها و پتروشیمی‌ها به خود اخصاص دادند.

بازوند ادامه داد: بخش خصوصی هم باید قدری سرعت عمل خود را بیشتر کند.

او افزودد: بخش خصوصی ما بدنه نحیفی دارد  و با قدرت کمی پای کار می‌آید.

استاندار کرمانشاه به فضای کسب و کار و سرمایه‌گذاری در استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت:  سرمایه‌گذاران در کرمانشاه از امنیت عمومی خوبی برخوردار هستند.

بازوند ادامه داد:  آنچه که ممکن است سرمایه‌گذاران را اذیت کند وجود بروکراسی طولانی و اداری است.

او از بهبود فضای کسب و کار کرمانشاه از رتبه 31 کشور به رتبه 28 هم خبر دادو  به لزوم توجه به مرزهای استان کرمانشاه و بهبود زیرساخت‌های این مرزها اشاره کرد و افزود: مرزهای کرمانشاه بعد ملی دارند و نیازمند توجه ویژه است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز