معاون اقتصادی شهردار عنوان کرد:

انعقاد قرارداد ۲۵۰۰ مسکن ارزان قیمت /۳۱هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در مشهد انجام شده است

۱۳۹۷/۰۹/۰۶ - ۰۹:۱۷:۴۲
کد خبر: ۷۸۰۷۰۹
انعقاد قرارداد ۲۵۰۰ مسکن ارزان قیمت /۳۱هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در مشهد انجام شده است
معاون اقتصادی شهردار مشهد گفت: ارزش پروژه های سرمایه گذاری که منجر به انعقاد قرارداد در این کلانشهر شده اند ظرف یک سال اخیر 31 هزار میلیارد ریال بوده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، رضا خواجه نایینی در نشست خبری در محل پروژه مسکونی یاس با بیان اینکه معاونت اقتصادی شهرداری در چند حوزه فعالیت دارد، گفت: حوزه اول، مدیریت برنامه‌ریزی و مطالعات اقتصادی است که با شناسایی فرصت‌ها از آن‌ها درآمدزایی می‌شود همچنین از 8000 میلیارد تومان بودجه شهرداری 5000 میلیارد تومان سهم معاونت اقتصادی است و موظف به تامین این مبلغ هستیم.

معاون اقتصادی شهردار مشهد گفت: طی 14 ماه گذشته، 16 پروژه سرمایه گذاری و مشارکتی مشکل‌دار و بلاتکلیف به ارزش دو هزار و 700 میلیارد تومان را تعیین تکلیف و حل مشکل نمودیم.

رضا خواجه نایینی در نشست خبری با اصحاب رسانه که پس از بازدید خبرنگاران و عکاسان از پروژه مشارکتی مسکونی 1312 واحدی یاس واقع در بولوار توس، در همان محل برگزار شد، در تشریح اقدامات صورت گرفته طی 14 ماه گذشته در حوزه اقتصادی مدیریت شهری اظهار داشت: بودجه سال جاری شهرداری مشهد 8 هزار ملیارد تومان است که 5 هزار میلیارد تومان از آن در حوزه اقتصادی تعریف شده است. در یکسال گذشته در حوزه‌های مختلف این معاونت اقدامات خوبی انجام شده است که از آن جمله می‌توان به حوزه قراردادهای کلان شهری اشاره کرد.

وی افزود: در حوزه قراردادهای کلانِ شهری، ارزش پروژه‌هایی که در این دوره از مدیریت شهری قرارداد بسته شد دو هزار و 100 میلیارد تومان بود که یک هزار میلیارد تومان هم در منطقه ثامن عقد قرار داد شده است. این پروژه‌ها شامل مسکن ارزان قیمت علویه، پروژه مسکن ارزان قیمت زندگی، پارکینگ مجد و آزادی و 3 پروژه پارک طرق می‌باشد.

*تعیین تکلیف و حل مشکل 16 پروژه مشارکتی و سرمایه گذاری به ارزش 2700 میلیارد تومان طی 14 ماه گذشته

خواجه نایینی تصریح کرد: پروژه های بلاتکلیف زیادی داشتیم در ابتدای دوره که حاصل اختلاف نظر در موارد مختلفی بود که سرمایه ها را بلاتکلیف گذاشته بود. 16 پروژه مشکل دار و بلاتکلیف داشتیم که باید شهرسازی و سایر نهادها با هم هماهنگ می شد تا رفع مشکل می گیدرد که ارزش این پروژه ها 2700 میلیارد تومان بود که رفع مشکل و حل اختلاف شد که از آن جمله می‌توان به پروژه‌های آرمیتاژ، ایثار، پایتخت، حریر و ... اشاره کرد.

وی خاطرنشان ساخت: تاکیدی که شهردار مشهد بر روی قانونی شدن پروژه‌ها داشتند باعث شد تا ما به سمت طی کردن مسیر قانونی پروژه‌ها پیش رویم تا دیگر پروژه‌ای به مشکل بر نخورد. لذا برای همه پروژه‌ها مراحل لازم از جمله کمیسیون ماده 5 را طی می‌کنیم.

*تامین مالی 2100 میلیارد تومانی برای شهرداری با 150 نفر پرسنل

معاون اقتصادی شهرداری مشهد ادامه داد: ما در معاونت اقتصادی 150 نفر پرسنل داریم که با این تعداد، 2100 میلیارد تومان تامین مالی برای شهرداری کرده‌ایم که شامل 700 میلیارد تومان اوراق مشارکت، 600 میلیارد تومان از دولت، 400 میلیارد تومان مجوز خرید دین از دولت و ... بوده است.

خواجه نایینی عنوان کرد: بحث معوقه شدن بدهی‌ها یکی از مشکلات ما بود و شهرداری در لیست سیاه قرار داشت لذا مجوز انتشار اوراق برایمان صادر نمی‌شد. چند ماه مذاکره کردیم آن هم مذاکراتی که به علت بدهی‌های چند ساله، سخت شده بود. در نهایت بدهی‌های معوقه شهرداری به بانک‌ها در ازای اوراق مشارکت که 800 روز ادامه داشت، دو هفته‌ای است که به اتمام رسیده و دیگر بدهی معوق برای اوراق مشارکت به بانک‌ها نداریم.

*6 برابر شدن درآمد واگذاری جایگاه‌های سی ان جی برای شهرداری در قرارداد جدید

وی اذعان داشت: شفاف‌سازی یکی از مواردی بود که در این مسیر گام برداشتیم. در همین راستا برای همه موضوعات و پروژه‌هایمان فراخوان دادیم که ثمره‌اش برای شهربازی پارک ملت، سه برابر شدن درآمد شهرداری و برای واگذاری جایگاه‌های سی ان جی، 6 برابر شدن درآمد شهرداری شد.

خواجه نایینی اضافه کرد: در حال حاضر هم فراخوان واگذاری مینی‌بوس‌های جدید را داریم. تاکنون حدود 37 فراخوان از سوی معاونت اقتصادی در مورد پروژه‌های مختلف منتشر شده است. تقریبا در 14 ماه گذشته تمام پروژه‌های بالای 10 میلیارد تومان شهرداری توسط معاونت اقتصادی تامین مالی شده است.

*تعریف 10 پروژه مشترک معاونت اقتصادی شهرداری با سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی

وی بیان کرد: بدهی‌های شهرداری بابت صلح نامه‌های امضا شده با افراد نیز یکی دیگر از مشکلات بود. صلح نامه‌هایی که بابت آنها، 220 نفر حدود 50 میلیارد تومان از شهرداری طلبکار بودند که در حال حاضر با بیش از 200 نفر تصفیه حساب شده و کمتر از 20 نفر با کمتر از 15 میلیارد تومان از شهرداری در این حوزه طلبکارند.

معاون اقتصادی شهرداری مشهد خاطرنشان ساخت: باید با نهادهای مختلف مانند آستان قدس تعامل داشته باشیم تا کارها به خوبی پیش رود که این کار انجام شد. در همین راستا 10 پروژه مشترک با سازمان اقتصادی آستان قدس تعریف کرده‌ایم که در حوزه سلامت و مسکن ارزان قیمت و ... می‌باشد.

*عقد قرارداد احداث 2500 واحد مسکونی ارزان قیمت انجام شده است

خواجه نایینی ادامه داد: کل مسکن ارزان قیمت هدفگذاری شده در دوره گذشته مدیریت شهری 4 هزار واحد بود که ما این هدفگذاری را را به 5 هزار واحد افزایش داده و قرارداد 2500 واحد را نیز تا کنون بسته‌ایم. همچنین اعلام کرده‌ایم شهرداری هر جا در مناطق کم‌برخوار زمین دارد اگر سرمایه‌گذاری برای ساخت مسکن ارزان قیمت اعلام آمادگی کند هزینه زمین و پروانه را آنقدر پایین می‌آوریم تا ساخت مسکن ارزان قیمت در آن مناطق برای سرمایه‌گذار، به صرفه شود.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد پروژه طرق اظهار داشت: در پروژه طرق کار را که شروع کردیم، شورای شهر و دادستانی و سازمان بازرسی نکاتی داشتند، که با رعایت این نکات، طی چند ماه قرارداد جدید بسته شد. اطلاعات لازم نیز برای نهادهای مربوطه ارسال شده است. مصوبه کمیسیون ماده 5 نیز برای این پروژه اخذ شده است و مقرر شده به همان میزان فضای سبز در همان جا سرمایه‌گذار در اختیار شهرداری قرار دهد.

*شرکت سهامی عام برای جذب سرمایه خرد خارجی تاسیس می‌شود

این مقام مسئول ابراز کرد: ایده ما در لایحه مشوق‌ها این است که چون برخی از کاربری‌ها در برخی از محدوده‌های شهر کم است لذا قرار است آنقدر تخفیف قائل شویم تا کاربری‌ها در این مناطق نیز افزایش یابد.

در ادامه موضوع سرمایه‌گذاری خارجی مطرح شد، که خواجه نایینی در مورد آن عنوان کرد: یک سرمایه‌گذار خارجی برای باغ گیاه‌شناسی با سرمایه‌گذاری 50 میلیارد تومان جذب شده است که لایحه‌اش این هفته به شورا می‌رود. اما به دنبال استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذار خُرد خارجی هستیم. در حال پیگیری برای انجام این مهم هستیم که برای آن، شرکت سهامی عام جهت جذب سرمایه خارجی تاسیس می‌شود.

*وارد سرمایه‌گذاری در پروژه‌های غیر ساختمانی می‌شویم

وی در مورد جذب سرمایه‌های خرد داخلی هم گفت: برای جذب سرمایه‌های خرد باید مکانیزم آن انجام شود که قبلا طرح‌هایی مانند ارمغان بهزیستی هم در مشهد انجام شده است. بستر این کار فقط از طریق بورس امکان پذیر است و ما نیز پیگیری‌هایی در این زمینه در حال انجام داریم.

معاون اقتصادی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه بر کیفیت پروژه‌های مسکن ارزان قیمت نیز به خوبی نظارت می‌شود، افزود: اولویت ما در شهرداری و شورا استفاده از آورده‌هایی بجز زمین است. فیبر نوری، پارک‌ها، فضای سبزو ... هم امکانات شهری بوده و می‌توان از آن استفاده بهتری کرد. باید وارد حوزه‌های غیر ساختمانی شویم. تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها نیز قابلیت سرمایه‌گذاری دارند. در حوزه پسماند نیز بر روی زباله‌سوز می‌توان تمرکز کرد.

*تحقق 86 درصدی بودجع معاونت اقتصادی شهرداری مشهد در سال 96 با رشد 26 درصدی نسبت به سال 95

خواجه نایینی گریزی هم به درصد تحقق بودجه زد و گفت: بیشترین تحقق بودجه اقتصادی، 86 درصد در سال 96 بوده است که رقم بسیار خوبی است و 26 درصد از رقم سال 95 بالاتر است.

وی در ادامه و در پاسخ به سئوال خبرنگاری دیگر در مورد پارکینگ بیمارستان امام رضا(ع) عنوان کرد: قرارداد اولیه پارکینگ بیمارستان امام رضا(ع) این بود که بخشی از آن همراه سرای بیماران شود اما در پایان دوره قبل، بیمارستان از شهرداری تقاضا کرده بود که این همراه سرا با توجه به وجود کافی همراه سرا در بیمارستان، به کلینیک تبدیل شود. شورا در دوره قبل موافقت نمی‌کند. درخواست مجددا در این دوره ارائه شده است که قرار است لایحه آن از سوی شهرداری به شورا ارائه شود که شهرداری و شورا هم با این تغییر کاربری موافق است.

*آغاز به کار سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد در انتظار تصویب اساسنامه توسط وزارت کشور

معاون اقتصادی شهرداری مشهد بیان کرد: نگاه به بافت‌های فرسوده در دنیا و در کشور ما نیز عوض شده است. قبلا نگاه این بوده که نوسازی صورت گیرد یعنی همه واحدها و املاک موجود در بافت فرسوده خریداری، تخریب و نوسازی شود. این مدل با نگاهی به کارهای اجرا شده در بافت‌هایی مثل اطراف حرم، می‌بینیم موفق نبوده است زیرا همه ناراضی هستند و پیشرفت خوبی نداشته است.

خواجه نایینی تاکید کرد: باید قبل از اجرای طرح بازآفرینی، نظرات ذی نفعان در مورد آن گرفته شود. سازمان بازآفرینی در چارت جدید برای شهرداری مشهد در نظر گرفته شده است. قویترین هیئت مدیره هم در این سازمان شکل گرفته است. شورای شهر اساسنامه آن را تصویب کرده و برای تایید به وزارت کشور رفته است تا با تشکیل این سازمان و آغاز کار دفاتر تسهیل گری، کارها از بالا به پایین نباشد و از دورن مردم باشد.

وی گفت: با تصویب اساسنامه سازمان بازآفرینی توسط وزارت کشور، طی یکی دو هفته آینده این سازمان به ریاست هیئت مدیره معاون اقتصادی، آغاز به کار می‌کند.

این مقام مسئول اذعان داشت: اگر در حوزه سرمایه‌گذاری با نهادها تعامل نداشته باشیم، پیشرفتی نخواهیم داشت و خروجی کار مثبت نخواهد بود در همین راستا جلسات مستمری را با نهادهای مختلف برگزار می‌کنیم.

در صورت توافق نهایی بابت تهاتر بدهی‌های شهرداری به بانک‌ها با طلب شهرداری از دولت، تا پایان این دوره مدیریت شهری هیچ بدهی بابت اوراق مشارکت به بانک‌ها نخواهیم داشت

خواجه نایینی در مورد درآمدهای پایدار نیز اظهار داشت: منابع درآمدی پایدار در همه کشورها، برای شهرداری‌ها، به مالیات بر ارزش افزوده بر می‌گردد. از سال 1362 که شهرداری‌ها خودکفا اعلام شدند هنوز لایحه درآمدهای پایدار از دولت به مجلس ارسال نشده است که ما در حال پیگیری برای نتیجه یافتن این مهم هستیم. شورای عالی استان‌ها در حال ارسال طرحی در این زمینه به مجلس است که اگر به نتیجه برسد بخشی از دغدغه‌های شهرداری در حوزه درآمدهای پایدار کم می‌شود.

وی یک نوید هم داد و تصریح کرد: اتفاق خوبی هم که افتاده است که موضوع تهاتر بدهی‌های شهرداری با بانک‌ها در ازای طلب شهرداری از دولت است که اگر این اتفاق بیافتد و قطعی شود، تا پایان دوره، هیچ بدهی بابت اوراق مشارکت به بانک‌ها نخواهیم داشت یعنی مطالبات شهرداری از دولت بابت بدهی‌ها بابت اوراق مشارکت تهاتر شود. در این راه به کمک نمایندگان مجلس و رسانه‌ها نیازمندیم. امسال دولت 100 هزار میلیارد تومان برای این خصوص برای کل کشور اختصاص داده است که ما تلاش می‌کنیم سهم خوبی برای مشهد بگیریم.

معاون اقتصادی شهردار مشهد در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سئوالی در مورد سرنوشت دو طرح مدیریت گذشته با عناوین طرح بارش باران و هلدینگ زائر، خاطرنشان ساخت: شرکت سرمایه‌گذاری هلدینگ زائر در دوره گذشته مدیریت شهری هنوز به بورس نرفته بود که ما با کمی تغییر نگاه و تبدیل آن به سهامی عام، در شورای شهر در حال بررسی این لایحه هستیم تا سپس مراحل بورس آن طی شود و این شرکت برای جذب سرمایه‌های خرد مردم از طریق بورس جذب شود. طرح بارش باران هم که ماجراهایی دارد که مجال توضیح نیست.

خواجه نایینی افزود: بر اساس کمبودهای سرانه‌های خدماتی مناطق، مشوق‌هایی در نظر گرفته‌ایم تا در همه مناطق شهر شاهد توسعه سرانه‌ها در همه حوزه‌ها باشیم. در حوزه گردشگری، آمادگی داریم با نگاهی اقتصادی این کار را پیگیری کرده و امور گردشگری شهرداری را مدیریت نماییم. در حوزه تفریحی نیز، قراردادهایی که بسته‌ایم نشان دهنده رویکرد ماست. به حوزه مسکن ارزان قیمت، پارکینگ‌سازی، تفریحی و .. توجه ویژه داشته‌ایم.

*اعلام آمادگی 75 شرکت برای مشارکت در بازآفرینی شهری

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای بازآفرینی فضاهای شهری، فراخوان گذاشته شده و 75 شرکت اعلام آمادگی کردند، اذعان داشت: ما امسال فرایند جذب سرمایه‌گذار را تغییر داده‌ایم که خروجی آن از سال 98 مشخص خواهد بود. در حوزه توس هم هنوز منتظر تاییدیه نهایی مراجع مربوطه هستیم تا جذب سرمایه‌گذار و تعریف پروژه سرمایه‌گذاری کلید بخورد که بر اساس اعلام مسئولین ذی ربط، تا یک ماه آینده طرح توس در کمیسیون ماده 5 تصویب خواهد شد.

خواجه نایینی ادامه داد: در حال حاضر 250 میلیارد تومان برای ساخت هر کیلومتر قطار شهری هزینه لازم است که رقم بالایی است که در شروع این دوره مدیریت شهری این رقم 180 میلیارد تومان بود.

*حل قطعی مشکل پلاک 176 تا چند ماه آینده

وی در پاسخ به سئوالی در مورد پلاک 176 و اینکه چه برنامه‌ای برای این محدوده دارید، عنوان کرد: ماجرای پلاک 176 از سال 81 شروع شده که 5 هزار نفر در این ملک مشاعی سهیم بودند. این موضوع چند بار امنیتی شد و داستانش 15 سال ادامه دار است.

معاون اقتصادی شهردار مشهد ادامه داد: به دلیل اهمیت این موضوع، ساختار جدیدی در معاونت اقتصادی بنام مدیریت پلاک 176 تشکیل داده‌ایم. جلسات متعددی نیز با سازمان‌های مربوطه گذاشتیم تا اینکه یک ماه گذشته شورای تامین مصوبه خوبی برای این موضوع داشت. در حال حاضر در مرحله ثبت اسناد است تا ابتدا همه مالکین مشاعی شناسایی شوند و سپس ثبت اسنا آنها را به رسمیت بشناسد و سپس کاربری‌ها تعیین تکلیف شود.

خواجه نایینی نوید داد: با این مصوبه که در اثر یک تعامل محقق شد، اولین کار گفتگو با مالکین بود که ببینیم چه می‌خواهند. حال می‌توانیم ادعا کنیم یک بار برای همیشه مشکل پلاک 176حل خواهد شد و سال 98 خبرهای خوبی در مورد پلاک 176 خواهیم داشت.

 

 

نظر شما