تشییع پیکر پدر علم هیدرولوژی ایران در طبس

۱۳۹۷/۰۹/۰۷ - ۱۳:۵۴:۰۰
کد خبر: ۷۸۱۳۹۲
تشییع پیکر پدر علم هیدرولوژی ایران در طبس
پیکر پروفسور « حسین صدقی» پدر علم هیدرولوژی ایران و از مفاخر خراسان جنوبی روز چهارشنبه با حضور مردم و مسئولان در زادگاهش طبس تشییع و خاکسپاری شد.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ پروفسور صدقی در سال 1320 در شهر طبس و منطقه دیهشک متولد شد و تحصیلات ابتدایی خود در این شهرستان گذراند.

وی دوره متوسطه را نیز در شهر طبس و سال آخر را در مشهد تحصیل کرد، در سال 1339 به دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران وارد شد و در سال 1343 با کسب رتبه اول در رشته مهندسی زراعی موفق به اخذ مدرک فوق لیسانس شد.

همچنین وی با استفاده از بورس تحصیلی شاگرد اولی از طرف وزارت فرهنگ وقت به پاریس اعزام و در سال های 1347 و 1350 به ترتیب موفق به اخذ کارشناسی ارشد و دکترای مهندسی در رشته هیدرولوژی مهندسی از دانشگاه پاریس (سورین) شد.

پروفسور صدقی در اوایل سال 1350 به ایران بازگشت و بلافاصله در دانشگاه جندی شاپور اهواز مشغول به کار شد و با تاسیس گروه مهندسی آبیاری و آبادانی در دانشکده کشاورزی آن دانشگاه فعالیت های آموزشی و پژوهشی خود را ادامه داد و در سال 1352 مدیریت این گروه آموزشی را برعهده گرفت.

وی در سال 1354 به مرتبه دانشیاری ارتقا پیدا کرد و در اوایل سال 1356 برای فرصت مطالعاتی و اجرای طرح پژوهشی از طرف وزارت علوم و آموزش عالی به کشور آمریکا اعزام شد و در دانشگاه ایالتی کلرادوی آمریکا به تحقیق و تدریس پرداخت.

پروفسور صدقی با تحقق انقلاب اسلامی در سال 1358 به ایران بازگشت و در شروع سال تحصیلی 59-58 به ریاست شورای مدیریت دانشکده کشاورزی برگزیده شد و در اردیبهشت 1359 با طرح انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه ها در ستاد انقلاب فرهنگی و مرکز نشر دانشگاهی فعالیت های قابل توجهی داشت.

با وقوع جنگ ایران و عراق در شهریور 1359 و ادامه فعالیت های فرهنگی در تهران به اهواز برگشت و در چارچوب های مشخص در فعالیت های رزمی، اعدادی و پشت جبهه مشارکت کرد، همچنین در همین ایام با استفاده از فرصت و پس از بازگشایی دانشگاه ها در راه اندازی گروه مهندسی آب در دانشگاه تربیت مدرس تهران و تدریس در دانشگاه های صنعتی امیرکبیر، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعت آب و برق و دانشگاه آزاد اسلامی تلاش کرد.

در سالهای 1380 به عضویت فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی درآمد و در طرح های تحقیقاتی و فرهنگی آن فعالیت های عمده ای کرد.

همچنین راه اندازی گروه آموزشی علوم و مهندسی آب در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1370 و تربیت فارغ التحصیلان زبده با مدرک دکترا و کارشناسی ارشد در گرایش های مختلف را در ادامه خدمات دانشگاهی در دانشگاه شهید چمران پایه گذاری کرد.

پروفسور صدقی، قبل از بازنشستگی از دانشگاه شهید چمران در سال 1381 گروه آبیاری و آبادانی را به دانشکده علوم مهندسی آب تبدیل کرد که گروه هیات علمی این دانشکده به طور کامل دانش آموختگان گروه در دوره خدمات او در این دانشگاه بودند.

خدمات آموزشی و پژوهشی دکتر صدقی در دانشگاه جندی شاپور و سپس شهید چمران شامل مدیریت گروه، ریاست شورای مدیریت دانشکده کشاورزی و قائم مقامی ریاست دانشگاه در دوره کوتاه مدت انقلاب فرهنگی و همزمان با جنگ ایران و عراق بود.

او در اوایل خدمت خود در دانشگاه جندی شاپور کتب بسیاری را در رشته تخصصی ترجمه و تالیف کرد که هنوز هم در دانشگاه های مختلف کشور تدریس می شود.

زنده یاد پروفسور حسین صدقی از مفاخر علمی کشور و پدر علم هیدرولوژی ایران به علت سرطان در سن 77 سالگی، سوم آذر ماه امسال درگذشت.

مراسم تشییع پیکر آن مرحوم امروز (7 آذر ماه) از هیات ابوالفضلی طبس تا میدان آیت‌الله واعظ طبسی ( فانوس) این شهر انجام و سپس به دیهشک منتقل شد.

طبس در 270 کیلومتری غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز