معاون اول رئیس جمهوری:

باید سرعت ساخت‌وساز در شهرها بیشتر شود

۱۳۹۷/۰۹/۰۸ - ۱۷:۰۵:۱۹
کد خبر: ۷۸۱۷۸۴
باید سرعت ساخت‌وساز در شهرها بیشتر شود
نباید واحدهای مسکونی را طوری بسازیم که با یک زلزله شاهد تلفات و ریزش آنها باشیم و زلزله 6.4 ریشتری اخیر توانایی مهندسی کشور را نشان داد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران کرمانشاه که در فرمانداری قصرشیرین تشکیل شد.

معاون اول رئیس جمهوری در این نشست گفت: نباید واحدهای مسکونی را طوری بسازیم که با یک زلزله شاهد تلفات و ریزش آنها باشیم.

او افزود: زلزله یک امتحان خوب و نشان دهنده توانایی مهندسی کشور بود به گونه‌ای که در زلزله 6.4 اخیر تلفات نداشتیم.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: مردم استان کرمانشاه در دوران جنگ تحمیلی نقش مهمی داشتند و اقدام‌های تعیین کننده‌ای انجام دادند و ملت ایران هیچ‌گاه آنان را فراموش نخواهد کرد.

جهانگیری ادامه داد: زلزله پارسال حادثه تلخی بود که کام ملت ایران را تلخ کرد و احساسات همه تحت تأثیر آن جریحه‌دار شد ولی شکوه ملت ایران را در کمک‌رسانی نشان داد و همه به جنب‌وجوش افتادند.

او افزود: حضور مردم در صحنه بیانگر این بود که ملت ایران در روزهای سخت نشان می‌دهند از یک عقبه تمدنی برخوردارند و اتحاد و انسجام خود را در دنیا نشان دادند و بلافاصله حضور رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری، وزرا، هیأت دولت و همه مسئولان را در منطقه داشتیم و انسجام مردم و مسئولان قابل تقدیر بود.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: سازمان‌دهی مفصلی که برای تک‌تک روستاها انجام گرفت در بحث امداد و نجات به گونه‌ای که تا ساعت 11 روز بعد حادثه دوهزار مصدوم را از زیر آوار نجات دادند و سرعت عمل در امداد و در اسکان موقت، توزیع چادرها و در ساخت و ساز قابل توجه است.

جهانگیری ادامه داد: در حادثه‌ای که اتفاق افتاد به طور کامل واحدها ساخته نشده اما ظرف یکسال، احداث بیش از 20 هزار واحد و تعمیر 60 هزار واحد قابل توجه است و حجم بزرگی است.

او افزود: این حجم ساخت‌وساز اتفاق استثنایی است و برخی دل ملت ایران را خالی می‌کنند و اقدام‌های انجام شده را تضعیف می‌کنند که جفا در حق دولت، ملت و مدیرانی است که عاشقانه خدمت می‌کنند.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: مجموعه دولت و نهادهای مسئول، بنیاد مسکن، فرمانداری‌ها، جمعیت هلال‌احمر، سپاه، ارتش و بهداشت و درمان کارهایشان را بخوبی انجام دادند و باید از آنان تشکر کرد اگر چه مشکلاتی هست و ما وظیفه داریم آنها را حل کنیم.

جهانگیری ادامه داد: باید سرعت ساخت‌وساز در شهرها بیشتر شود و همچنین عقب ماندن ساخت و ساز مسکن مهر قابل قبول نیست و باید سامان داده شود تا مردم زمستان در منازلشان باشند.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: واحدهای مسکن مهر بیمه بودند و یک مقداری باید بیمه خسارت آنها را پرداخت کند و مجموعه مدیران استان کرمانشاه هم تلاش کنند تا مردم سریع وارد چرخه زندگی عادی شوند و همه این تصمیم‌ها از سوی دولت برای حل مشکلات مردم است.

جهانگیری  ادامه داد: در سفر قبل پنج میلیون تومان سقف وام را بالا بردیم و اگر ارزیابی این باشد که راجع به وام‌ها تصمیم‌گیری شود و در ستاد اگر یک نیاز جدی باشد و با توجه به توانایی نظام بانکی تصمیم نهایی گرفته می‌شود.

او افزود: منابع مالی دولت حدی دارد و هنر این است که مدیران با منابع موجود و مشخص کار را بخوبی انجام دهند.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: زلزله ۶.۴ یک زلزله بزرگ بود و زلزله پارسال و  پس لرزه‌هایش تغییر قابل ملاحظه‌ای به وجود نمی‌آورد و وضعی که امروز در روستاهای قصرشیرین و گیلانغرب دیدیم، یک پیام به مردم ایران دارد که اگر واحدهایی مسکونی خوبی ساخته و نظام مهندسی مسئولیت را خوب قبول کند، تلفات زلزله پایین می‌آید.

جهانگیری ادامه داد: در مدیریت زلزله کرمانشاه، عملکرد بسیار خوبی صورت گرفته است و مجموعه مدیران تلاش قابل تقدیری از خود نشان داده‌اند.

او با بیان اینکه استاندار کرمانشاه از بهترین استانداران دولت است، افزود: کرمانشاه جوانان تحصیلکرده خوبی دارد و باید اقدام‌های اساسی برای اشتغال آنان صورت دهیم. اگر اعتبارات تخصیص یافته برای تسهیلات اشتغال در کرمانشاه کافی نباشد، بخاطر وضعیت ویژه استان کرمانشاه، از سهم دیگر استان‌ها کم می‌کنیم و به سهم این استان اضافه خواهیم کرد.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: در ساخت و بازسازی واحدهای مسکونی در مناطق روستایی اقدام‌های بسیار چشمگیری صورت گرفته است. سرعت ساخت و ساز در مناطق شهری زلزله‌زده استان کرمانشاه نیز باید شتاب بیشتری به خود گیرد.

جهانگیری ادامه داد: اگر وزیر نیرو پیشنهاد احتساب تعرفه برق قصرشیرین را بر مبنای مناطق گرمسیری ارائه کند، ما در هیأت دولت آن را تصویب می‌کنیم.

او افزود: باید با همکاری دولت عراق تدبیری پایدار برای بازگشایی مرزخسروی در نظر گرفته و اجرا شود.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: کولبری یعنی حمل یک بار سنگین توسط یک انسان، که از نظر انسانی مورد تایید ما نیست.

جهانگیری ادامه داد: دولت برای حفظ کرامت مرزنشینان برنامه‌های خوبی دارد تا درآمد مناسبی برای مردم مناطق مرزی ایجاد شود.

او افزود: اگر مصوبات دولت در این زمینه نیاز به اصلاح داشته باشد، اصلاحات و بازنگری لازم را انجام می‌دهیم.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: ظرفیت مرزی استان‌های مرزی، از اهرم‌های مؤثر کشور در زمان تحریم‌هاست.

جهانگیری ادامه داد: امریکا می‌داند که کشور پهناور و‌ ملت بزرگ ایران را نمی‌توان در محاصره اقتصادی قرار داد و باید بدانند که فقط با زبان تکریم با ملت شکست ناپذیر ایران می‌توان صحبت کرد.

معاون اول رئیس جمهوری روز پنجشنبه به منظور بازدید از مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه و اطلاع از آخرین وضعیت روند امداد رسانی به زلزله زدگان وارد فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز