مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور:

به دنبال توسعه پارک های آبخیز هستیم

۱۳۹۷/۰۹/۱۰ - ۱۱:۲۶:۵۹
کد خبر: ۷۸۲۳۱۸
به دنبال توسعه پارک های آبخیز هستیم
مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: 69 درصد جمعیت کشور معادل 56 میلیون نفر به نوعی در معرض تهدید سیلاب هستند و از این بین 15 میلیون نفر معادل 18 درصد از جمعیت کشور در معرض سیلاب های با شدت بالا قرار دارند.

به گزارش برنا از اراک، ابوالقاسم حسین پور در بازدید از پارک آبخیز گردو اراک افزود: پارک آبخیز از اقسام فعالیت های آبخیزداری است که با دو رویکرد مشخص دنبال می شود.

وی اظهار کرد: در حوضه های آبخیز مشرف به شهرها به دنبال توسعه پارک های آبخیز هستیم و کارکرد و هدف مشخص از اینکار کنترل سیلاب های و رواناب هایی است که از حوضه های آبخیز بالادست شهری به شهرها وارد می شود و مشکلات سیلاب و آبگرفتگی معابر را در پی دارد و همچنین با انتقال رسوب به بافت های شهری مشکل ایجاد می کند.

حسین پور افزود: هدف دوم توسعه گردشگری در محیط های طبیعی است که آبخیزهای بالادست شهر این ظرفیت را دارا هستند و هم کارکرد توسعه گردشگری و هم مدیریت سیلاب شهری از اهداف احداث پارک آبخیز است که در اراک هم انجام شده است.

وی اظهار کرد: آنچه برای توسعه محیط های پیرامون شهری در مباحث مکانیکی و بیولوژیکی محدودیت ایجاد می کند، کمبود آب است که توسعه گردشگری نیاز به این ظرفیت دارد و آبخیزداری توانسته در منطقه گردو مناظر و چشم اندازهای خوبی را ایجاد کند و حاصل بارندگی اخیر در اراک حجم خوبی از آب را استحصال کرده است که می تواند در راستای توسعه فضای سبز و ایجاد گردشگاه موثر باشد، ضمن اینکه از ورود سیلاب به اراک جلوگیری شده است.

حسین پور گفت: اهداف فعالیت های آبخیزداری و آبخوان داری در سطح کلان در چند مبحث عمده شامل پیشیگیری از سیلاب، کاهش فرسایش خاک و مهار رسوب و تغذیه آبخوان های زیرزمینی خلاصه می شود که یکی از اهداف اصلی ما تغذیه آبخوان های زیرزمینی است. البته گاه بسته به شرایط یک منطقه یک هدف در اولویت قرار می گیرد و شاید پیشگیری از سیلاب شهر در این منطقه در اولویت باشد اما توسعه گردشگری و تغذیه آبخوان ها نیز دنبال می شود.

وی با بیان اینکه دشت اراک از دشت هایی است که با بیلان منفی روبروست و تغذیه آب های زیرزمینی این منطقه می تواند یکی از اهداف مستتر پروزه پارک آبخیز اراک باشد، گفت: خوشبختانه فعالیت های خوبی در حوضه های آبخیز اعم از فعالیت های بیولوزیک، بیومکانیک و مکانیکی انجام شده و در سال جاری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در تمام شهرستان های استان، در 26 حوضه آبخیز در سال جاری در دست اقدام است. استان مرکزی از این حیث استان دارای قابلیت است و ضرورت های فعالیت های آبخیزداری و آبخوانداری در این استان زیاد است که به همت منابع طبیعی استان این فعالیت ها به خوبی در حال انجام است.

به گفته وی، اعتبارات توسعه فعالیت های آبخیزداری و آبخوانداری استان از محل های مختلفی از جمله صندوق توسعه ملی پیش بینی شده که به نسبت گذشته رشد چشم گیری در این بخش اتفاق افتاده و از منابع استانی هم منابعی اختصاص یافته است. از طرفی براساس تفاهم نامه ای که بین سازمان جنگل ها و آبخیزداری کشور و استاندار مرکزی مبادله شد بخشی از منابع از این محل تامین شد. مجموعا 60 میلیارد تومان امسال در برنامه انجام فعالیت های آبخیزداری و آبخوانداری استان مرکزی پیش بینی شده است.

حسین پور با بیان اینکه امسال خوشبختانه با عنایتی که رهبری و همه ارکان حاکمیت به فعالیت های آبخیزداری که از جمله فعالیت های مورد خواست مردم است و با توجه به بحران آبی کشور و محدودیت های مرتبط با تغییرات اقلیم و مباحث مربوط به سیلاب و فرسایش خاک و آبخوان های زیرزمینی هست، از طرف صندوق توسعه ملی اعتباراتی تخصیص پیدا کرد و در حال حاضر بیش از 6 هزار نقطه در کشور شاهد فعالیت های آبخیزداری و آّبخوانداری هستند که در قالب یک نهضت بی نظیر در 350 شهرستان و 649 حوزه آبخیز کشور از محل اعتبارات ملی در حال انجام است.

وی اظهار کرد: یکی از کارهای خوب سازمان جنگل ها بخث بروزرسانی نقشه مخاطرات سیل و آسیب پذیری خطر سیل در کشور است و براساس آنچه نقشه های اولیه سیل خیزی نشان می دهد 69 درصد جمعیت کشور معادل 56 میلیون نفر به نوعی در معرض تهدید سیلاب هستند و از این بین 15 میلیون نفر معادل 18 درصد از جمعیت کشور در معرض سیلاب های با شدت بالا قرار دارند.

حسین پور افزود: بیش از 450 شهر و 8650 آبادی کشور در معرض سیلاب هستند اما برنامه های خوبی هم تدوین شده در حوزه ابخیزداری و آبخوانداری تا با اقدامات پیشگیرانه خسارات سیل را کاهش دهیم.

وی اظهار کرد: سیل های اخیر نشان داد که آن مناطقی که تحت پوشش آبخیزداری بودند خسارت حداقلی را شاهد بوده اند. از مسئولان می خواهیم اعتباراتی که از جنبه مدیریت بحران در کشور وجود دارد را بیشتر به افدامات پیشگیرانه آبخیزداری در حوزه بالادست اختصاص دهند.

به گفته وی، 1.5 میلیون هکتار در کشور تحت پوشش فعالیت های آبخیزداری و آبخوانداری با هدف پیشگیری از سیل قرار گرفته و از این میزان 320 هزار هکتار مربوط به حوضه آبخیز بالادست شهرهای بزرگ کشور است تا از مشکلات مخاطرات سیل برای شهرها کاسته شود و از سوی دیگر مشکلات کم آبی با تقویت منابع آب جبران شود.

وی افزود: حجم عظیم سیلاب هایی که در کشور داریم توسط اقدامات آبخیزداری کنترل شده است. در بارش اخیر که سطح وسیعی از کشور را تحت پوشش قرار داد بیش از 900 میلیون متر مکعب از حجم سیلاب ها توسط طرح های آبخیزداری کنترل شد که می تواند در راستای حفظ خاک، کاهش ریزگردها، افزایش محیط های گیاهی و احیای قنوات، چاه ها و چشمه ها موثر باشد ضمن اینکه از بروز سیلاب در مناطق پیشگیری می کند.

حسین پور گفت: در سطح کشور مجموعا 200 میلیون دلار از صندوق ملی برای اقدامات آبخیزداری اختصاص یافته و بیشتر فعالیت های مکانیکی در حوزه های آبخیز کشور به انجام رسیده، بخشی در حال انجام است و یکسری فعالیت های بیولوژیک نیز تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز