استاندار سیستان و بلوچستان:

باید ‌دریافت حق آبه هیرمند را با قوت پیگیری کنیم‌

۱۳۹۷/۰۹/۱۰ - ۱۱:۵۰:۲۵
کد خبر: ۷۸۲۳۴۱
باید ‌دریافت حق آبه هیرمند را با قوت پیگیری کنیم‌
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: هرگز سرنوشت شهرهای شمالی این استان را به آب گره نزنیم و دریافت حق آبه هیرمند را با قوت پیگیری کنیم‌.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ ‌احمدعلی موهبتی در جمع مدیران سیستان گفت: گردش مالی در منطقه سیستان صورت نمی‌گیرد و سرمایه گذاران بومی این منطقه در دیگر نقاط کشور سرمایه گذاری می کنند.

استاندار سیستان و بلوچستان بهترین محور توسعه منطقه سیستان را وجود نیروی انسانی عنوان کرد و گفت: با پیوند دانشگاهها، دستگاههای اجرایی و مردم باید الگوی کشت در منطقه سیستان تغییر کند‌.

وی تصریح کرد: مهاجرت فرهیختگان و نخبگان از سیستان اتفاق ناگواری در این منطقه است که باید عوامل آن بررسی و به دنبال مهاجرت معکوس آنان به این منطقه باشیم‌.

موهبتی با بیان اینکه طرح های زیادی در منطقه اجرا و متاسفانه با شکست مواجه شده است، افزود: یکی از طرح‌های غلط در سالهای آبادی دریاچه هامون رها سازی یک نوع ماهی بود که از ریشه نی درون این دریاچه تغذیه می کرد و سبب نابودی نیزارهای این تالاب شد‌.

وی اظهار کرد: انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی در دستور کار است‌.

وی افزود: سیستان در طول تاریخ ویژگی های زیادی داشته و من در این منطقه خاطرات زیادی دارم و دریاچه هامون را با پر آبی و نی زارها، ماهیان و پرندگان آن می شناسیم‌.

موهبتی تاکید کرد: آنچه امروز در سیستان شاهد آن هستیم در حد شان و بزرگی مردم این منطقه نیست.

استاندار در ادامه گفت: بخش هایی از طرح ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب بهار ۹۸ به بهره برداری خواهد رسید و امید به کشاورزان سیستانی بازخواهد گشت‌.

وی در خصوص علت کندی پیشرفت پروژه انتقال آب گفت‌: هزینه های زیادی برای اجرای این پروژه صورت گرفته اما کندی روند پیشرفت باعث ناامیدی مردم شده که با تسریع در اجرای این پروژه امید را به مردم باز خواهد گشت‌.

موهبتی افزود: در بحث کشت هم نواقصی وجود دارد که متولیان باید نظارت جدی بر این بحث هم داشته باشند‌.

استاندار گفت: امیدوارم که بعد از بهره وری منابع آبی و انتقال آب با لوله کشاورزان بتوانند از تسهیلات مناسب در بخش کشاورزی استفاده کنند‌.

وی تصریح کرد: کشاورزان با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و الگوی کشت مناسب محصولات استراتژیک کشت کنند که حداکثر درآمد و اشتغال را داشته باشد‌.

استاندار خاطرنشان کرد: حتما برنامه های حوزه کشاورزی سیستان را رصد خواهم کرد و کمیته‌ها و کارگروه‌های مرتبط تشکیل خواهد شد‌.

موهبتی افزود: ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب مرده ای که در چاه نیمه چهارم وجود دارد پایان امسال با اجرای طرح‌های عمرانی در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز