عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفتگو با برنا؛

تضعیف جایگاه دیپلماسی در شرایط کنونی به مصلحت کشور نیست/استیضاح ظریف با اکثریت آرا رد می شود

۱۳۹۷/۰۹/۱۱ - ۰۷:۰۵:۳۰
کد خبر: ۷۸۲۵۷۷
تضعیف جایگاه دیپلماسی در شرایط کنونی به مصلحت کشور نیست/استیضاح ظریف با اکثریت آرا رد می شود
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: استیضاح دکتر ظریف را مصلحت نمی دانم و اگر هم مطرح شود با اکثریت آرا رد می شود.

به گزارش برنا از اراک،  سید مهدی مقدسی در گفتگو با برنا در خصوص طرح استیضاح وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: استیضاح حق نمایندگان مجلس است و استیضاح کنندگان قابل احترام هستند اما هر کسی با تحلیل منطقی از شرایط کشور و شرایط بین الملل قطعا متوجه خواهد شد که تضعیف جایگاه دیپلماسی کشور و وزیر امور خارجه در شرایط کنونی به هیچ وجه به مصلحت کشور نیست بلکه باید تمام تلاش خود را در جهت تقویت پرچمداران دیپلماسی کشور انجام دهیم تا در عرصه بین الملل بتوانند از حقوق مردم به درستی دفاع کنند.

وی افزود: زمان استیضاح به نظر بنده مناسب نیست و ثانیا اگر استیضاح مطرح شود بدون تردید رای نمی آورد بنابراین به جای اینکه دستگاه دیپلماسی و وزیر امور خارجه مقتدر و با تجربه را که از اعتبار بین المللی برخوردار است تضعیف کنیم در جهت تقویت ان تلاش کنیم تا در این شرایط حاد بتوانند در حوزه بین الملل موفق تر عمل کنند و با پشتیبانی های مردم، دولت، مجلس و قوای سه گانه پرچم دیپلماسی کشور برای همیشه برافراشته باشد.

مقدسی تصریح کرد: هر وزیری دارای نقاط قوت و ضعف است اما آقای ظریف از جمله وزرایی به شمار می رود که نقاط قوت فراوانی دارد و قطعا حمایت های لازم از وزارت خارجه را خواهیم داشت.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نمایندگانی که طرح استیضاح را امضا کردند، عنوان کرد: اکثر این نمایندگان از اصولگرایان هستند اما فراکسیون ولایی علی رغم اینکه از اصولگرایان به شمار می روند بر اساس اطلاعیه ای اعلام کرده اند استیضاح به مصلحت کشور نیست و از این اقدام حمایت نمی کنند.

وی مبنای استیضاح را بر اساس اظهارات دکتر ظریف در خصوص "پولشویی در ایران" عنوان کرد و بی توجهی به اقتصاد در دیپلماسی کشور و فرصت سوزی و عدم انتخاب سفیر برای بعضی کشورهای  دوست را از دیگر مباحث طرح استیضاح دکتر ظریف برشمرد و گفت: با توجه به ادعایی که دکتر ظریف کرده است می بایست پاسخ مناسبی را البته نه در فضای استیضاح بلکه درجهت روشن شدن نمایندگان و تنویر افکار عمومی پیرامون اظهار نظری که انجام دادند، مستندات خود را به مجلس ارائه دهند و توضیحات تکمیلی بدهند تا چنانچه سوء تفاهی بوده، برطرف شود.

مقدسی در توضیح پاسخ این سوال که یکی از موارد استیضاح دکتر ظریف در خصوص لوایح FATF و CFT است، اظهار داشت: این دو لایحه با پیشنهاد دولت مطرح شده است و با رای اکثریت در مجلس به تصویب رسیده است، اما شورای نگهبان ایرادهایی گرفته است و مجلس می تواند تایید یا رد کند که این هفته در دستور کار مجلس قرار دارد و نظر نهایی توسط مجلس ارائه می شود، بنابراین به نظر می رسد سوال از آقای ظریف در این خصوص خیلی موضوعیت ندارد و به حوزه دکتر ظریف برنمی گردد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته اگر سوال یا ابهامی در این مورد باشد نمایندگان می توانند سوال کنند. دکتر ظریف هم همواره برای پاسخ گویی آمادگی داشته اند و هر زمان که سوالی از ایشان شده است در مجلس حضور پیدا کرده اند و با منطق و استدلال پاسخ سوالات را داده اند.

وی در رابطه با موضوع دیپلماسی خارجی یادآور شد: به نظر می رسد ما می بایست به جز چند کشور مثل آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای منطقه که دشمنی می ورزند با سایر کشورهای دنیا ارتباط موثری برقرار کنیم و باید مناسبت هایمان را با کشورهای همسایه تقویت کنیم که این مهم نیازمند تلاش بیشتر وزیر امور خارجه و وزیر کشور است، بنابراین در شرایط فعلی باید مبادلات تجاری با کشورهای همسایه را افزایش دهیم.

مقدسی افزود: همچنین سفرای ما باید از جنس سفرای اقتصادی باشند و جهت گیری هایشان در مناسبات بین ایران و کشورهای دیگر در مسیر تقویت بنیه اقتصادی، تنش زدایی با اکثر کشورها به جز کشورهایی که با ما خصمانه برخورد می کنند باشد.البته این تمایل برای کشورهای منطقه هم وجود دارد اگر تحت تاثیر القاعات آمریکا و صهیونیست ها قرار نگیرند که گاها تحت تاثیر قرار می گیرند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بنابراین وزارت خارجه در شرایط فعلی باید مورد تایید و حمایت قرار گیرد و هر ابهام و ایرادی بر عملکرد وزارت خارجه باشد، دکتر ظریف همواره پاسخ گو بوده اد و باید پاسخ دهند.

وی با اشاره به لوایحی که دولت پیشنهاد کننده است نیز یادآور شد: در این مورد نیز باید برخورد منطقی کنیم اگرچه می دانیم هر قانون و برنامه ای مورد سو استفاده رقبا و دشمنان قرار می گیرد اما باید منافع ملی را هم در نظر گرفت که آن را نمایندگان منتخب مردم تشخیص می دهند.

مقدسی مجلس را اساره ملت دانسته و اظهار داشت: بنابراین مجلس شورای اسلامی در راس امور است وقتی اکثریت مجلس موضوعی را تصویب و تاکید می کند باید برای دیگران قابل احترام باشد البته فرایند قانونی آن طی می شود، مصوبات مجلس بعد از تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل می شود و اگر بین شورای شورای نگهبان و مجلس هم اختلافی باشد با تایید در مجمع تشخیص مصلحت نظام به قانون تبدیل می شود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر این اساس با طی فرایند قانونی می بایست شان مجلس حفظ شود و جایگاه واقعی خود را داشته باشد و جریان هایی که قصد تخریب مجلس را دارند، دست بردارند چرا که وقتی مجلس را تضعیف کنند پایه های نظام را تضعیف کرده اند.

وی افزود: مجلس باید کارش را با اقتدار انجام دهد و نمایندگان در بیان اظهاراتشان باید شجاعانه وارد شوند و نظرات خود را شفاف مطرح کنند و از حقوق مردم دفاع کنند.

مقدسی خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه های مهم ما، معیشت مردم است در این راستا باید تدابیر منطقی را در سطح بین الملل، منطقه و داخل کشور اتخاذ کنیم تا کشور با چالش مواجه نشود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز