معاون وزیر کشور:

قدرت گفتمان ایران باعث اقتدار نظام جمهوری اسلامی شده است

۱۳۹۷/۰۹/۱۲ - ۱۳:۱۳:۲۴
کد خبر: ۷۸۳۲۷۸
قدرت گفتمان  ایران باعث اقتدار نظام جمهوری اسلامی شده است
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: برای اندازه گیری شاخص اقتدار سه قدرت خدادادی، اکتسابی و گفتمان مهم است که در 40 سال گذشته، قدرت گفتمان سبب اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ مهدی جمالی نژاد روز دوشنبه در نهمین نشست شورای اداری و آیین تکریم و معارفه استانداران سابق و جدید خراسان جنوبی افزود: قدرت خدادادی به معنای منابع طبیعی کشورها از جمله جمعیت، فرهنگ، منابع زیرزمینی، نیروی انسانی و سایر است که در درون قالب اقتدار است.

وی دومین شاخصه اندازه گیری اقتدار را قدرت اکتسابی دانست و اظهار داشت: این قدرت به معنای مولفه هایی است که در اثر تلاش، کوشش و سختکوشی به دست می آید از جمله علوم جدید انرژی های نو یا قدرت هسته ای، موشکی و توان سایبری است.

معاون وزیر کشور تاکید کرد: قدرت های خدادادی و اکتسابی هیچکدام به تنهایی نمی توانند این اقتدار را ایجاد کنند، اگر نام کشور ایران در جهان می درخشد و کرنش بسیاری در پی دارد تنها حاصل این دو قدرت نبوده است.

وی ادامه داد: آنچه اقتدار کشور را رقم زده و 40 سال است این اقتدار را پا برجا و استوار نگه داشته است همان قدرت سوم یعنی گفتمانی که امام خمینی (ره) برای ما به ارمغان آوردند یعنی قدرت استکبار ستیزی نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی و استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی است.

جمالی نژاد تاکید کرد: این قدرت توانست ایران را در 40 سال گذشته به عنوان یک بازگیر اصلی در جهان نشان دهد تا جهانیان به عنوان مثال در مذاکره پنج بعلاوه یک در مقابل ما کرنش کنند.

وی بیان کرد: آنچه ما را به عنوان یک بازیگر اصلی معرفی کرده قدرت گفتمانی است و این قدرت را در استان های مرزی با قلب های پاک مردم آن بیشتر می توان حس و درک کرد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور اظهار داشت: خیلی جاها منابع خدادادی و اکتسابی خیلی بیشتری دارند اما گفتمان در مناطق مرزی به قدری قوی و غلیظ بوده که مایه مباهات است و مردم این قدرت را در طول 40 سال کشور در عرصه های مختلف با وجود مشکلات فراوان و فراز و نشیب ها زیاد بیشتر نشان می دهند.

وی عنوان کرد: امروز چندین استاندار مختلف در استان های کشور معرفی می شود که برای آنها مراسم تکریم و معارفه برگزار می شود لذا وزیر کشور با توجه به نگاه عادلانه به استان های مختلف معرفی استانداران را به معاونین واگذار کرده است.

جمالی نژاد گفت: در خراسان جنوبی از بیرجند به عنوان قطب فرهنگ و هنر، قاینات سرزمین طلای سرخ، طبس سرزمین گنج های طبیعی، فردوس سرزمین یاقوت های سرخ، نهبندان دیار پایدار، بشرویه سرزمین چهار سفره ها، سربیشه دیار روستاهای تاریخی، سرایان سرزمین آب انبارها، درمیان سرزمین آثار تاریخی و خوسف دیار گل های نرگس یاد می شود.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی استانی با بیش از 2 هزار شهید که از آن به عنوان استانی پر رمز و راز و اسطوره ای نام برده شده است امید است برگزاری مراسم تکریم و معارفه استاندار در سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبارک باشد و در چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب شاهد بالندگی، نشاط و پویایی نظام باشیم چون همیشه چهل سالگی بلوغ را نشان می دهد.

معاون وزیر کشور افزود: در مدت محدودی که مشغول به کار شدم به حدود 15 استان کشور سفر کرده ام در حقیقت وقتی استان های مرزی می روم حس و غرور خاصی در کنار معنویت، خلوص و صداقت به انسان دست می دهد.

وی بیان کرد: حس تعلق مردم مناطق مرزی به خاک کشورشان، تعصب به وطن و ایستادگی پای تمدن بسیار ارزش داشته است.

جمالی نژاد عنوان کرد: آنچه که در استان های مرزی همیشه عرض اندام کرده و خود را نشان می دهد اقتداری است که این استان ها تداعی می کنند استان مرزی خراسان جنوبی هم از این قاعده مستثنا نیست، وقتی بحث اقتدار و امنیت به عنوان یکی از شاخص های بسیار مهم ثبات در کشور مطرح می شود همیشه تمام کشورها دنبال اقتدار بوده اند.

وی ادامه داد: به نیابت از وزیر پرکار و دلسوز کشور از مدیریت مدیر دلسوخته و پر تلاش استاندار سابق خراسان جنوبی قدردانی می کنم چراکه سبقه برنامه ریزی وی برای این استان مرزی خیلی برکت داشته که یکی از آنها جذب اعتبارات بوده که خیلی مهم است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور اظهار داشت: به مردم خوب خراسان جنوبی تبریک می گویم که استاندار بسیار پرتلاشی دارند در شرایط سخت اقتصادی با تحریم های بی شرمانه حاکم بر جامعه پشت میزنشینی در کشور جواب نمی دهد لذا ما نیاز به مدیران جهادی با تلاش شبانه روزی داریم تا زندگی خود را وقف مردم کنند که استاندار جدید اینگونه روحیه ای دارد.

وی خطاب به استاندار جدید خراسان جنوبی گفت: خادمی این مردم کویری خونگرم، صمیمی و دوست داشتنی واقعا نعمت بزرگی است که امید است با تدبیر، خلوص، نیت پاک و تلاش شبانه روزی که در عرصه های ملی و استانی روزمه بسیار قوی دارید بکوشید.

وی اظهار امیدواری کرد؛ با حضور استاندار جدید قطار پر سرعت پروژه های عمرانی شرق بیشتر حرکت کند و توسعه دنبال شود چون دارای سبقه کاری در حوزه های عمرانی بوده و در این زمینه بسیار کار کرده است.

جمالی نژاد اظهار داشت: از استاندار خراسان جنوبی استدعا دارم از همه ظرفیت های استان استفاده کرده و در تمامی حوزه های عمرانی، هنری، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و سایر ورود کنند.

وی بر نگاه همه جانبه نگر در حوزه های مختلف تاکید کرد و گفت: این نوع نگاه خیلی می تواند موثر باشد باید از تمام ظرفیت های استان مرزی خراسان جنوبی با همکاری همه جریان های سیاسی استفاده شود.

معاون وزیر کشور ادامه داد: همه جریان های سیاسی از جمله دولت اعتدال و سایر باید داشته های خود را به اشتراک بگذارند چون اینجا کشورمان است و قرار نیست هیچکس حذف شود همه باید با همدلی، صداقت و رفاقت کمک کنند.

وی یادآور شد: یکی از تجربه های استان یزد این بود که تمامی جریان های سیاسی جمعه های اول هر ماه جلساتی به عنوان توسعه استان برگزار می کردند و در این نشست ها در ارتباط با موضوعات مختلف از جمله سرمایه گذاری، مشارکت، بخش خصوصی، سرمایه گذاری خارج از کشور و سایر به بحث می پرداختند این تجربه را می توان به عنوان دومین استان در خراسان جنوبی نیز اجرا کرد.

جمالی نژاد با تاکید بر برنامه ریزی در امورات مختلف یادآور شد: خیلی از شهرداری های کشور هنوز برنامه پنج ساله ندارند چرا نباید برنامه ریزی شده عمل کرد.

وی بیان کرد: در ارتباط با تعیین اولویت ها بحث شد، با وجود امکانات محدود و نیاز نامحدود به طور یقین نیاز به تعیین اولویت ها داریم که خوشبختانه با سبقه استاندار خراسان جنوبی این اتفاق در استان رقم خواهد خورد.

جمالی نژاد تاکید کرد: برنامه ریزی برای تسریع، تکمیل و تسهیل برای مردم بسیار مهم است از مدیران دستگاه های اجرایی خواهش دارم از ساده زیستی فاصله نگیرید از این موضوع نگران هستم.

وی افزود: در دهه 60 و جنگ تحمیلی خیلی از زیرساخت ها را در کشور نداشتیم اما اعتماد مردم را داشتیم اما اکنون خیلی از زیرساخت ها را داریم اما اعتماد را کم داریم استدعا دارم ساده زیستی را همه سرلوحه کار خود قرار دهند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور یادآور شد: ارتباط تنگاتنگ با نمایندگان مجلس، علما، روحانیت، فرهیختگان، نخبگان، هنرمندان، ائمه جمعه و جماعات بسیار مهم است و باید یک فضای صمیمی ایجاد شود.

وی بر استفاده از توان دانشگاه ها و مراکز علمی تاکید کرد و گفت: در استان مرزی خراسان جنوبی تمام قابلیت های دانشگاهی وجود دارد که افتخاری برای کشور محسوب می شود بی دلیل به این استان عنوان پایتخت علم و تمدن داده نشده است.

استفاده از نسل جوان و خلاقیت آنها از دیگر مواردی بود که معاون وزیر به آن تاکید کرد و افزود: با راه اندازی استارت آپ ها و نوآوری ها می توان از توان و خلاقیت جوانان استفاده کرد.

جمالی نژاد بیان کرد: اکنون فضا خیلی عوض شده نمی توانیم با ابزارهای قرن بیستم مشکلات قرن 21 را حل کنیم اما جوانان می توانند و این کار را شاهد خواهیم بود.

وی تقویت و توسعه شوراهای شهر و روستا را مهم و ضروری دانست و گفت: چرا باید به هر استانی که می روم بین شورا و شهردار، دهیار و اعضای شورا اختلاف باشد مگر هدف ما جداست.

معاون وزیر کشور اظهار داشت: استدعا داریم به روستا بیشتر توجه کنید مردمان این مناطق خیلی مظلوم هستند همچنین تقویت تشکل های صادراتی، مسئولیت پذیری، پاسخگویی، دلسوزی، اقدام جهادی، شایسته سالاری، کارآمدی، دست پاکی، اصل مبارزه با فساد، اخلاق مداری بسیار مهم است.

وی در ارتباط با مشکلات حمل و نقل هوایی خراسان جنوبی افزود: شهری که سومین فرودگاه راهبردی کشور را دارد، درست نیست پرواز بسیار محدود داشته باشد.

جمالی نژاد اضافه کرد: انتظار می رود پروازهای داخلی هرچه سریعتر فعال شده حتی به عنوان قطب دوم ترانزیت کالا فرودگاه استان خراسان جنوبی مطرح شود.

وی اظهار امیدواری کرد؛ همیشه عدالت حاکم بر تصمیمات، اخلاص و پایداری منش، دقت و سرعت مبنای رفتار، قانون مداری شیوه عمل، بهبود مداوم امور اندیشه و انگیزه همواره چراغ راهمان باشد.

«محمدصادق معتمدیان» در نشست روز چهارشنبه (هفتم آذرماه) هیات دولت به عنوان هفتمین استاندار خراسان جنوبی منصوب شد.

وی چهارمین استاندار منصوب دولت تدبیر و امید در خراسان جنوبی به شمار می رود.

«محمدمهدی مروج الشریعه» استاندار سابق خراسان جنوبی، 26 آبان امسال با اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان این پست را ترک کرد و معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار، سرپرست استانداری خراسان جنوبی شد.

 

 

نظر شما