" خادمی" در آییین روز دانشجو:

دانشجویان نباید صدای قدرت باشند/استان‌های زاگرس‌نشین در آینده ایران جز مناطق استراتژیک و اصلی خواهند بود/جنبش دانشجویی رویکرد خود را با شرایط امروز تنظیم کند

۱۳۹۷/۰۹/۱۸ - ۰۸:۰۰:۵۹
کد خبر: ۷۸۵۳۶۵
دانشجویان نباید صدای قدرت باشند/استان‌های زاگرس‌نشین در آینده ایران جز مناطق استراتژیک و اصلی خواهند بود/جنبش دانشجویی رویکرد خود را با شرایط امروز تنظیم کند
استاندار لرستان گفت: یکی از ویژگی‌های مهم محیط‌های دانشگاهی، این است که دانشجویان، صدای مردم باشند و به نقد قدرت بپردازند.

به گزارش خبرگزاری برناازلرستان؛ سید موسی خادمی شامگاه  شنبه در همایش گرامی‌داشت روز دانشجو ۱۶ آذر که در محل دانشگاه لرستان برگزار شده بود ، ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای این روزفاظهار کرد: جنبش دانشجویی از سال 1332 تاکنون با فراز و نشیب‌های مختلفی، در مسیر خود حرکت کرده است و اوج این جنبش، پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود.

اوبا بیان اینکه امیدواریم کسانی که این روز را خلق کردند بهتر درک کنیم، اظهار کرد: شور و نشاط دانشجویان بیانگر امید بین نسل جوان ایران اسلامی است.

خادمی  بابیان اینکه دانشگاه و دانشجو چندین رسالت مهم دارد، تصریح کرد: امروز، مهم‌ترین رسالت جنبش دانشجویی، عدالتخواهی و مبارزه با فساد است واولین و اصلی‌ترین رسالت دانشجو آموزش و پژوهش است، فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خارج از آموزش و پژوهش دانشجویان رسالت فرعی اما بسیار مهم است.

او  تاکید کرد:  دانشجویان باید  در عرصه‌های اجتماعی، جامعه مدنی و فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد نیز حضور و مشارکت بیشتری داشته باشند.

او  شکل‌گیری جنبش‌های دانشجویی در ایران را تأثیرگذار بر تحولات سیاسی و اجتماعی عنوان کرد و گفت: سال ۱۳۳۲ جنبش استبدادستیزی و استکبارستیزی دانشجویان بیانگر این مهم بود که علیه استبداد داخلی و استعمار خارجی قیام کردند.

خادمی  با بیان اینکه دانشجویان و روحانیون روحیه انقلابی را در بین مردم ایجاد و تقویت کردند، یادآورشد: این جنبش و حرکت انقلابی دانشجویان در دوره بعد از انقلاب با تسخیر لانه جاسوسی تکرار شد و در دوران جنگ تحمیلی با رویکرد وطن‌پرستی و حفظ ایران و اسلام ادامه داشت و در اوج قرار گرفت.

به گفته او  امروز این جنبش دانشجویی فعال است اما باید رویکرد خود را با شرایط امروز تنظیم کند.

 خادمی با تاکید بر اینکه دانشجویان نباید صدای قدرت باشند،یادآوری کرد: دانشجو باید مشکلات جامعه را رصد کند، در بعد سیاسی باید نواقص را مشخص و سپس با آگاهی آنها را مورد انتقاد قرار دهد. همچنین ماهیت دانشجو  پژوهش‌جو است و دانشگاه باید با تحقیق و آگاهی اظهارنظر کند.

او با بیان اینکه امروز مهم‌ترین وظیفه دانشجویی مبارزه با فساد اداری و مقابله با انحرافات است،خاطر نشان  کرد: دانشجو وقتی مسائل و مشکلات صنفی خود را بیان می‌کند مورد استقبال دیگر دانشجویان و دانشگاهیان قرار می‌گیرد که این بیانگر مشکلات آنان است.

خادمی  با بیان اینکه جنس دانشجو انتقادی است،  تاکید کرد: فعالیت‌های سیاسی معطوف به قدرت است، اما فعالیت‌های مدنی و اجتماعی از جمله جنبش‌های کمک به محرومین، اقشار آسیب دیده، حمایت کودکان و زنان بی سرپرست، معتادین و... از کارهای برجسته‌تر از علوم سیاسی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

 او  گفت: برجام کار درست و تصمیم نظام بود، اگر بدعهدی آمریکا نبود از دستاوردهای بیشتری می‌توانستیم استفاده کنیم.

خادمی  با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر بد عهدی آمریکا،خاطر نشان کرد: سیاست‌های کلی نظام حفظ برجام است و از دستاوردهای بزرگ دولت محسوب می‌شود.

او   به محدودیت‌های کاری در استان اشاره کرد وافزود: این به معنی عدم تعقیب مسائل دانشجویی و دانشگاه‌ها نیست، بلکه جلسات متعددی برای حل مسائل آنان در سطح استان با مجموعه دانشگاه‌ها داشتیم. یکی از استان‌های به شمار می‌آییم که دارای مشاورین دانشگاهی هستیم.

خادمی با بیان اینکه  بیکاری یکی از معضلات مهم کشور است و از حوزه‌هایی به شمار می‌آید که در نظام جمهوری اسلامی توفیقات زیادی داشته است،  ادامه داد: با وجود تلاش‌ها هنوز حجم زیادی از بیکاری‌ها از دوره‌های قبل انباشته شده که با وجود اینکه دولت تلاش می‌کند سالانه بین ۷۰۰ تا یک میلیون شغل ایجاد کند اما همچنان معضل بیکاری وجود دارد.

او بیان کرد:  لرستان به دلیل توسعه‌نیافتگی در گذشته و عدم سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی و دولتی و فقر پایه‌ای که از ابتدا وجود داشته نتوانسته مانند دیگر مناطق توسعه پیدا کند.

خادمی با اشاره به آمار بیکاری استان  نیز یادآورشد: نباید لرستان را بدترین استان بدانیم چرا که استان‌های دیگری با آمار بیکاری بالاتر وجود دارند.

او با بررسی دلیل بالا بودن نرخ تورم در استان ،خاطرنشان  کرد: از بین ۱۲ گروه طبقه بندی شده، لرستان فقط در یک گروه و دو آیتم مسکن و اجاره مسکن تقریبا دو برابر کشور هستیم. مسکن رشد ۲۲ درصد داریم که میانگین کشوری حدود ۹ درصد است.

استاندار لرستان   با بیان اینکه استان‌های زاگرس‌نشین در آینده ایران جز مناطق استراتژیک و اصلی خواهند بود،  تصریح کرد: لرستان به دلیل طبیعت زیبا و آب فراوان در آینده جایگاه بهتر و بالاتری در سطح کشور کسب خواهد کرد.

سید موسی خادمی  عنوان کرد:  لرستان دارای استعداد بالا و نیروهای انسانی خوب با فرهنگ غنی در حوزه هنر، موسیقی، ادبیات، پرورش نیروی انسانی، طبیعت و گردشگری بوده از استان‌های برتر هستیم که باید بیشتر در این مسیر تلاش کنیم.

نظر شما