رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان :

اصناف و بازار، پشتیبان بخش تولید و سیاست های اقتصادی کشور هستند

۱۳۹۷/۰۹/۱۹ - ۱۶:۲۳:۲۵
کد خبر: ۷۸۶۲۲۴
اصناف و بازار، پشتیبان بخش تولید و سیاست های اقتصادی کشور هستند
فردهادلق پوش گفت: اصناف و بازار، پشتیبان بخش تولید و سیاست های اقتصادی کشور هستند.

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان ؛ فردهادلق پوش در گردهمایی هم اندیشی روسای اداره های صنعت ، معدن و تجارت و اتاق های اصناف استان گیلان در شهرستان لاهیجان افزود: ظرفیت های تولیدی کشور باید توسط بازار به سمت صادرات و بازارهای خارجی و گردشگران سوق داده شوند تا بتوانند موجب رونق اقتصادی باشند.

وی افزود: در حال حاضر 102 هزار واحد صنفی دارای مجوز در استان گیلان فعالیت دارد که باید فضای لازم برای رونق اقتصادی ، تولید و سرمایه گذاری را فراهم کنند و در فعالیت های اقتصادی نقش فعالانه ای داشته باشند.

به گفته رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت گیلان، اصناف نقش مهمی در ترانزیت کشور دارد و بازاریان و اصناف باید اهتمام ویژه ای در همدلی و حل مشکلات جامعه ، ساماندهی سود و پیگیری مسایلی مانند قیمت گذاری داشته باشند.

دلق پوش خاطرنشان کرد: در کل 25میلیون نفر بطور مستقیم به اصناف و بازار وصل هستند که این جمعیت چرخ اقتصادی کشور را در عرضه و توزیع برعهده دارند و می توانند پشتیبان واقعی بخشهای تولید، صنعت و تجارت باشند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود، کیفیت پخت نان را یک معضل در گیلان دانست و یادآور شد: 20درصد قیمت نان در استان گیلان بخاطر رفاه حال نانوایان افزایش یافته که این افزایش از سال 93تاکنون صورت نگرفته بود و از آنان نیز انتظار می رود نسبت به افزایش کیفیت نان اقدام کنند.

این مسئول بر حفظ اتحاد و انصاف که برگرفته از اسم اتحادیه و نام اصناف است تاکید کرد و گفت: بازارو اصناف همواره امین و معتمد جامعه و مردم بوده وهستند و هم اکنون نیز در شرایط دشوار اقتصادی مردم انتظار همگرایی و مراعات ویژه جهت عبور از مشکلات را دارند.

جلال الدین شکریه رئیس اتاق اصناف مرکز استان گیلان نیز در این مراسم گفت: جامعه اصناف باید اختلافات خود را کنار بگذارند و در شرایط فعلی اقتصادی، ایجاد وحدت بین اصناف امری ضروری است و با همدلی و هم افزایی می توان مشکلات را حل کرد.

وی تصریح کرد: اصناف در شرایط اقتصادی امروز سربازان خط مقدم جبهه اقتصادی کشور هستند و باید این مسیر را شجاعانه طی کنند که در این راه ، همه باید در کنار هم باشیم.

وی بخش خدمات را مهم دانست و اظهار داشت: در کشور نسبت به بخش خدمات بی توجهی شده در حالی که 110کشور جهان، درآمدشان از بخش خدمات از سایر بخش های اقتصادی بیشتر است و در نظام صنفی کشور ما بخش خدمات مغفول مانده که باید به آن توجه شود.

به گفته شکریه ، 60درصد اشتغال در کشورها را بنگاه های اقتصادی کوچک در دست دارند و این واحدها با تولید کالای اساسی، حذف موانع تولید ، اشتغال و قوانین مزاحم و کاهش شیب قانون در اقتصاد و تولید نقش مهمی دارند.

وی بر ایجاد شرکت های سرمایه گذاری صنفی به شکل ملی تاکید و اضافه کرد: با سرمایه گذاری سه میلیون واحد صنفی و توزیع در کشور و نوین سازی قانون تجارت می توان نظام مدیریت را مهندسی کرد.

یوسف اکبری پور رئیس اتاق اصناف لاهیجان نیز در این مراسم اظهار داشت: در شهرستان هفت هزار و 500 واحد صنفی در قالب 26 اتحادیه فعالیت می کنند که سالیانه یک هزار و 400پروانه کسب توسط این اتاق صادر می شود.

وی افزود: 350واحد صنفی فاقد پروانه نیز در این شهرستان شناسایی شده که برای آنها مجوز صادر می شود.

حسین نیا رئیس اداره صنعت ، معدن و تجارت شهرستان نیز در این مراسم گفت: لاهیجان به عنوان قطب صنعتی استان به شمار می رود و در این بخش 99واحد صنعتی فعالیت دارند و تولید کیک ، کلوچه و چای در لاهیجان به عنوان قطب تولید و صادرات است که به کشورهای عراق ، آذربایجان ، امارات ، ترکمنستان و کشورهای آفریقایی صادر می شود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون هشت هزار و 800 شغل توسط واحدهای صنفی لاهیجان ایجاد شده و یک هزار و 38نفر در سال جاری در دوره های آموزشی این اداره شرکت کرده اند که دو نمایشگاه تخصصی عرضه کالا نیز در این شهرستان تشکیل شده است.

به گفته حسین نیا ، 11 هزار مورد بازرسی طی سال جاری در این شهرستان انجام و در این بازرسی ها 850متخلف شناسایی شده که 42مورد گشت مشترک با نیروی انتظامی و بهداشت نیز انجام شده است.

شهرستان لاهیجان در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.

 

نظر شما