یک "استاد علوم سیاسی" در گفت وگو با خبرگزاری برنا ،مطرح کرد:

سیاست خارجی چیزی جدای از سیاست داخلی نیست/ انتخاب یک سیاست خارجی مناسب سبب تحقق اراده دولت ها می شود/ سیاست خارجی مناسب از اصول و اولویت های منافع ملی نیز نشأت می گیرد

۱۳۹۷/۰۹/۲۴ - ۱۳:۳۹:۱۳
کد خبر: ۷۸۷۹۹۴
سیاست خارجی چیزی جدای از سیاست داخلی  نیست/ انتخاب یک سیاست خارجی مناسب سبب تحقق اراده دولت ها می شود/ سیاست خارجی مناسب از اصول و اولویت های منافع ملی نیز نشأت می گیرد
دکتر محسن عبدالهی در گفت وگو با برنا معتقد است : انتخاب یک سیاست خارجی مناسب و متناسب با وضعیت نظام بین الملل گام مهمی شمرده می شود که سبب تحقق اراده دولت ها در پیشبرد اهداف و تحقق اولویت های منافع ملی آن ها می شود.

به گزارش خبرگزاری برناازلرستان؛ مدیرگروه علوم سیاسی و کارشناس ارشد حقوق و تجارت الکترونیک و عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان در پاسخ به این پرسش که تعریف شما از سیاست خارجه چیست ؟ به برنا می گوید:  در مورد سیاست خارجه تعاریف متعدد است .عده ای می گویند سیاست خارجی در واقع سیاستی است که دولت ها جدای از سیاست داخلیشان در بیرون از مرزهایشان دنبال می کنند . عده ای هم معتقدند که سیاست خارجی همان سیاست داخلی است که به بیرون از مرزها امتداد یافته است. عده ای هم معتقدند گرچه سیاست داخلی و سیاست خارجی دو سیاست متفاوت هستند اما در واقع با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند. دولت ها بسیاری از اولویت های منافع ملی شان را با انتخاب یک سیاست خارجی مناسب محقق می کنند . هم چنین انتخاب سیاست خارجی مناسب و جهت گیری های آن تا حد قابل توجهی از اصول و اولویت های منافع ملی نشأت گرفته می شود .خاصه آن که در مجموع می توان گفت سیاست خارجی چیزی جدای از سیاست داخلی و غیر آن نیست.

دکتر محسن  عبدالهی در پاسخ به این پرسش که رابطه ی سیاست خارجی با سیاست بین المللی چیست ؟می گوید:  طبیعتاً در نظام بین الملل دولت های متعدد و متنوعی با جهت گیری های متفاوت و البته منافع ملی بسیار گوناگون هم سو و ناهمسو و گاهی هم متضاد وجود دارد. طبیعی است که هریک از دولت های عضو نظام بین الملل در انتخاب و تحقق سیاست خارجی خود باید این ویژگی اساسی نظام بین الملل را که در حقیقت تشکیل دهنده سیاست بین الملل است لحاظ نماید .بنابراین می توان نتیجه گرفت که سیاست خارجی دولت ها در ارتباط و تعامل و درفضای نظام بین الملل و سیستم بین الملل معنا پیدا می کند و از آن تأثیر می گیرد . پس سیاست خارجی چیزی جدای از سیاست بین الملل نیست .البته سیاست بین الملل هم صرفاً محدود به مسائل سیاسی نظام بین الملل نمی شود بلکه مسائل اقتصادی ، فرهنگی ، نظامی ، امنیتی و جز این ها را نیز شامل می شود .

این دکترای علوم سیاسی وعضو هیأت علمی دانشگاه لرستان در پاسخ به این پرسش که فواید سیاست خارجه برای دولت ها چیست؟بیان می کند: انتخاب یک سیاست خارجی مناسب و متناسب با وضعیت نظام بین الملل گام مهمی شمرده می شود که سبب تحقق اراده دولت ها در پیشبرد اهداف و تحقق اولویت های منافع ملی آن ها می شود ؛بنابراین سیاست خارجی می تواند برای حرکت رو به جلوی دولت ها در نظام بین الملل به سمت اصول و آرمان های خود و توسعه پایدار بسیار مفید واقع شود .

 این استاد دانشگاه تأکید می کند: نظام بین الملل یک نظام اجتماعی است که دولت ها در یک نظام اجتماعی باید قواعد زندگی اجتماعی را بپذیرند .هیچ دولتی به تنهایی نمی تواند تمام نیازهای خود را برآورده کند .بنابراین لازمه زیست جمعی همکاری های متقابل و چندجانبه است . در نظام بین الملل تک صدایی جواب نمی دهد و این مهم ترین سیاست خارجی است که به شرط مناسب بودن ومتناسب بودن با وضعیت نظام بین الملل و البته در چارچوب اصول ، آرمان ها و مبانی منافع ملی و اولویت های هر جامعه و هردولت می تواند آن ها را به سمت آن اصول و معیارها و اهداف نزدیک تر کند .

این دکترای علوم سیاسی در پاسخ به این پرسش که شما سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران را چگونه می بینید ؟اظهار می دارد طبیعی است که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همانند سیاست داخلی آن برگرفته شده از اصول و ارزش های مکتب اسلام و مبانی انقلاب اسلامی ایران است .در زمره این اصول و معیار ها می توان به اصولی چون نفی سلطه ، استقلال طلبی و حمایت از ارزش های دینی و اسلامی فراتر از جغرافیای سیاسی توجه نمود . براین اساس سیاست جمهوری یک سیاستی مبتنی بر ارزش های متعالی مکتب اسلام است که در اندیشه رهبران و مدیران و قانون  اساسی و نیز سایر قوانین نهادینه شده است.

گفت و گو : عاطفه صادقی دانش آموخته کارشناسی ارشد فلسفه ودانشجوی علوم سیاسی

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز