بازسازی و مرمت ۳۰هزار متر مربع از بازار سنتی کرمانشاه

۱۳۹۷/۰۹/۲۴ - ۱۳:۴۶:۴۷
کد خبر: ۷۸۸۰۲۸
بازسازی و  مرمت ۳۰هزار متر مربع از بازار سنتی کرمانشاه
مرمت راسته بازار بنکدارهای کرمانشاه تا پایان سال به پایان می‌رسد

به گزارش خبرگزاری برنا: حمدرضا رشیدی کارشناس دفتر فنی معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: 30 هزار متر مربع از بازار قدیمی کرمانشاه مرمت و بازسازی شد.

n830

او افزود: تقریباً مرمت و بازسازی 12 هزار متر مربع از کل کار باقی مانده است.

کارشناس دفتر فنی معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: بازسازی بخش‌هایی از بازار «چال حسن‌خان» به میزان هفت‌هزار متر مربع و بخش‌هایی از بازارهای فراش بافی، بزازخانه کهنه و نو و بازار اسلامی باقی مانده است.

رشیدی ادامه داد: مساحت راسته بازار کرمانشاه 64 هزار متر مربع است و مابقی آن که از 30 هزار مترمربع بازسازی شده و 12هزار مترمربع باقی مانده جدا می شود به تاق‌های اصیل اختصاص دارد.

او افزود: بازار سنتی کرمانشاه به شکل طولی و خطی شکل گرفته، از یک دروازه آغاز می‌شود و به دروازه دیگر ختم می‌شود و آنچه که در ساختار کاری میراث فرهنگی وجود دارد این است بتواند بازارهای سنتی و قدیمی کرمانشاه را احیا کند، از همین رو از سال 74 کار مرمت بازار در دستور کار قرار گرفت.

کارشناس دفتر فنی معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: با توجه به اینکه سالانه اعتباری هرچند اندک در اختیار میراث فرهنگی قرار می‌گیرد سعی می شود به بازارهایی توجه شود که آسیب بیشتر دیده و کم تر بدان توجه شده است و ارزش افزوده پایین‌تری دارند.

رشیدی ادامه داد: کار مرمت و بازسازی بازار قدیمی کرمانشاه از راسته بازار صندوق سازها از سال 74 آغاز شدهاست.

او افزود: در آن سال در این راسته بازار در مساحتی به میزان 540 متر کار انجام شد و این بازسازی در سال‌های بعد در راسته بازار علاف خانه در حدود سه هزار و 500 متر ادامه یافت.

کارشناس دفتر فنی معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: کار بازسازی در راسته بازار ترک‌ها در حدود سه‌هزار و 500 متر، راسته بازار فراش‌ها به میزان 300 متر، راسته بازار مسگرها به میزان دوهزار و 100 متر، راسته بازار صحاف‌ها در حدود 500 متر، راسته بازار تفنگ سازها یک‌هزار و 100 متر، راسته بازار زرگرها یک‌هزار و 140 متر، چال حسن‌خان چهار هزار متر و بخش‌هایی از راسته بازار توپخانه و بزازخانه کهنه و نو انجام شده است.

رشیدی ادامه داد: بازسازی دوهزار و 400 متر از راسته بازار بنکدارها و آهنگرها انجام شده است.

او افزودافزود: مرمت چندین تاق باقی مانده که تا پایان امسال به اتمام می‌رسد.

کارشناس دفتر فنی معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: کرمانشاه دارای بیش از چهار هزار اثر تاریخی است که تاکنون بیش از دو هزار 200 اثر آن ثبت ملی شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز