مشاهده پرنده نادر «بوچانگاه» در کهگیلویه

۱۳۹۷/۰۹/۲۵ - ۱۹:۴۹:۰۸
کد خبر: ۷۸۸۵۸۶
مشاهده پرنده نادر «بوچانگاه» در کهگیلویه
رئیس اداره حفاظت محیط زیست کهگیلویه گفت: برای نخستین بار پرنده کمیاب «بوچانگاه خاکستری» در منطقه حفاظت شده خائیز در شهرستان کهگیلویه مشاهده شد و محیط بانان موفق به ثبت حضور آن شدند.

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ «بوچانگاه خاکستری» پرنده ای کمیاب بوده که پیش از این تنها در استان هرمزگان مشاهده شده است.

روح الله عزیزی روز یکشنبه گفت: هفته گذشته حضور پرنده ای کمیاب توجه محیط بانان و مسئول منطقه حفاظت شده خائیز را به خود جلب کرد.

وی بیان کرد: محیط بان منطقه حفاظت شده خائیز موفق شد از این پرنده نادر تصاویری را ثبت کند.

عزیزی تصریح کرد: پس از ثبت تصاویر و تحقیق در خصوص این گونه پرنده مشخص شد این پرنده «بوچانگاه» نام دارد که تاکنون در جنوب شرق کشور و در استان هرمزگان به تعداد بسیار کم ثبت شده است.

وی افزود: کار ثبت مشخصات این پرنده از سال 92 شمسی به بعد با همکاری تحقیقاتی یک تیم داخلی و خارجی پرنده شناس انجام و به لیست پرندگان ایرانی اضافه شد.

عزیزی تصریح کرد: مشاهده این پرنده پس از دیدن «عقاب دو برادر» و «جغد ماهیخوار» در کنار پلنگ و سایر گونه های جانوری در منطقه حفاظت شده خائیز نشان از تنوع و غنای زیستی بالای این منطقه و اهمیت و ارزش حفاظتی آن نیز دارد.

منطقه حفاظت شده خائیز با مساحتی افزون بر 33 هزار و 385 هکتار در شهرستان کهگیلویه قرار دارد.

پوشش گیاهی منطقه بلوط (گونه غالب) بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان است و گونه‌های جانوری شامل کل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ و پرندگانی از جمله کبک، تیهو، بحری و دلیجه است.

عبور رودخانه مارون از این منطقه، وجود غارها، چشمه سارهای فراوان، پوشش گیاهی و جانوری متنوع وچشم اندازهای طبیعی جلوه زیبایی به این منطقه بکر بخشیده است.

این منطقه تپه ماهوری، کوهستانی و صخره‌ای با برخورداری از ریزش‌های جوی بین 250 تا 670 میلی متر در سال و ارتفاع مطلوب از سطح دریا زمینه تولید مثل بسیاری از گونه‌های نادر حیات وحش را فراهم کرده است.

شاخص‌ترین گونه جانوری این منطقه حفاظت شده خائیز کل و بزاست که این منطقه را از مطلوب‌ترین زیستگاه‌های کل و بز کشور قرار داده است.

منطقه حفاظت شده خائیز در فاصله 15 کیلومتری از جنوب به بهبهان، ازشرق به پل پادوک در خیرآباد گچساران و از غرب به سد مارون وصل می‌شود.

این منطقه دارای طبیعت گرمسیری بوده و از مهم‌ترین زیستگاه‌های حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز