در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی ایران رخ می دهد؛

افتتاح ۵ بیمارستان مجهز در کهگیلویه و بویراحمد

۱۳۹۷/۰۹/۲۷ - ۰۸:۴۶:۱۵
کد خبر: ۷۸۹۱۴۷
افتتاح ۵ بیمارستان مجهز در کهگیلویه و بویراحمد
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان در آستانه چهل سالگی انقلاب وارث ۱۳ بیمارستان می‌شود.

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ عزیز فیلی با اشاره به اینکه در آستانه چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم، افزود: کهگیلویه و بویراحمد قبل از انقلاب تنها نام استان بودن را به یدک می کشید و در واقعیت استان حاکمیت مستقلی نداشت و بوروکراسی اداری از طریق سایر استان های همجوار انجام می شد.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب حتی یک کیلومتر راه آسفالته در استان وجود نداشت، اظهار کرد: هیچگونه توسعه زیرساختی در حوزه بهداشت و درمان، حمل و نقل جاده ای،آموزش و عمران شهری در استان انجام نشده بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: خدمات نظام پس از انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست.

فیلی با اشاره به فصل حمل و نقل جاده ای، تصریح کرد: مجموع راه های روستایی و فرعی قبل از انقلاب  ۸۰۰ کیلومتر بود که تمامی این محورها خاکی و شوسه بود و حتی راه ها و مسیرهای ارتباطی با سایر استان ها نیز خاکی بود.

احداث بیش از 5هزار راه آسفالته در کهگیلویه و بویراحمد

وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب بیش از ۵ هزار و ۹۴۰ کیلومتر راه آسفالته با رعایت استانداردها و مسائل ایمنی در استان احداث شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به هزینه های بالای احداث راه در استان باتوجه به شرایط توپوگرافی آن، عنوان کرد: به برکت انقلاب و باتوجه به سفر مقام معظم رهبری در سال ۷۳ و سایر اتفاقات در طول این ۴۰ سال نظام توجه ویژه ای به مبحث راه های ارتباطی این استان داشته است.

فیلی تاکید کرد: بدون شک راه محور توسعه است و اولویت نخست استان ایجاد ارتباط راه های منطقه ای بود.

وی با اشاره به شرایط جغرافیایی استان و قرار گرفتن در سلسله رشته کوه های زاگرس، بیان کرد: استان قبل از انقلاب دارای آورد آبی مطلوبی بود اما به دلیل سهل انگاری ها و نبود مدیریت جهادی بیشتر توسط سایر استان ها استفاده می شد و مردم منطقه بی بهره بودند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: متوسط آورد آبی رودخانه‌های استان در فصل های پربارش بالغ بر ۱۰ میلیارد مترمکعب و در فصل های خشکسالی ۸ میلیارد است.

فیلی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب تنها ۱۸ روستا در استان دارای آب لوله کشی بودند، گفت: درحال حاضر یک هزار و ۴۷۲ روستای استان از نعمت آب شرب سالم برخوردار هستند.

وی جمعیت شهری استان قبل از انقلاب را ۸۵ هزار نفر دانست و افزود: اکنون بالغ بر ۴۰۰ هزارنفر از مردم استان در مناطق شهری از این خدمات استفاده می‌کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه مهار کردن این روان آب ها به برکت انقلاب بود، بیان کرد: در بحث تامین آب دو سد در استان داریم که در حال بهره برداری است و علاوه بر اینکه بخش عمده ای از مردم استان از نعمت آب شرب سالم بهره مند می شوند آب شرب سایر استان های خوزستان، بوشهر، هرمزگان بخش های استان فارس از محل این سدها تامین می شود.

فیلی با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد قبل از انقلاب فاقد شبکه جمع آوری فاضلاب بود، اظهار کرد: اکنون ۴۰ درصد شهرهای استان به سیستم فاضلاب مجهز هستند و مابقی در دست اقدام است. در تعدادی از روستاهای استان نیز شبکه فاضلاب اجرا شده است.

وی ادامه داد: سد چم شیر و تنگ سرخ از محل اعتبارات ملی احداث می شوند و علاوه بر تامین بخشی از آب شرب و زراعت استان بخشی از نیازهای استان های همجوار را نیز تامین می کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به سیمای سلامت استان گفت: در چهار دهه انقلاب اسلامی شاخص امید به زندگی از ۵۰ سال به ۷۰ سال رسیده است. بهبود شاخص مرگ و میرکودکان، مرگ مادران باردار، دفع بهداشتی زباله و فاضلاب روستایی را از جمله خدمات حوزه سلامت بعد از انقلاب است.

فیلی ارتقای مراکز سلامت استان از ۲۳مرکز به ۸۷ مرکز را از دیگر شاخص های بهداشتی استان برشمرد و افزود: قبل از انقلاب حتی یک مورد خانه بهداشت در استان وجود نداشت و اکنون به ۳۶۵ واحد رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه در واقعیت چیزی به نام هئیت علمی در حوزه سلامت در استان وجود نداشت، بیان کرد: اکنون تعداد ۱۷۸ عضو هیات علمی در این شاخه در استان مشغول به فعالیت هستند. بعد از انقلاب تعداد دانشکده بهداشت و درمان  از صفر به ۵ دانشکده رسیده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه قبل از انقلاب دانشجویی در این حوزه نداشتیم، اظهارکرد: اکنون ۲هزار دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی  مشغول تحصیل هستند.

فیلی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب تنها ۹۶ تخت بیمارستانی در استان وجود داشت، تصریح کرد: بعد از انقلاب این آمار به یک هزار و۱۵۰تخت در دست بهره برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب ۵۰پزشک در استان مشغول خدمت بودند، افزود: اکنون ۸۰۰پزشک در مناطق مختلف استان به بیماران خدمت رسانی می کنند. شاخص برخورداری استان از آمبولانس پیش از انقلاب ۸دستگاه است و اکنون ۹۶دستگاه در استان وجود دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد برخورداری از دو فروند بالگرد، ۳۹پایگاه اورژانس، ۱۷۰داروخانه، ۶کلینیک دندانپزشکی و ۷۸تخت ویژه را از دیگر خدمات انقلاب به استان در حوزه سلامت عنوان کرد.

فیلی با بیان اینکه قبل از انقلاب تنها ۳بیمارستان با ظرفیت محدود در استان وجود داشت، گفت: اکنون ۸ بیمارستان در استان وجود دارد و در آستانه چهل سالگی انقلاب ۵ بیمارستان دیگر به این ظرفیت افزوده می شود.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب تنها ۳ نقطه شهری در استان وجود داشت که اکنون به ۱۷ شهر ارتقاء یافته است. قبل از انقلاب شهرهای استان فاقد معابر، جداول و فضای سبز بود اما اکنون اقدامات خوبی در حوزه مبلمان شهری انجام شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه قبل از انقلاب روستاهای استان فاقد برق بودند، تصریح کرد: اکنون۵۶هزار و ۳۹۸ خانوار روستایی از نعمت برق بهره مند شدند. قبل از انقلاب تنها ۱۸ روستا دارای آب بودند اما اکنون یک هزار و ۴۷۲ روستا در استان از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردارند.

فیلی با بیان اینکه طرح هادی قبل از انقلاب در هیچ کدام از روستاهای استان اجرا نشده بود، گفت: اکنون ۱۰۰۷روستای استان دارای طرح هادی هستند.

وی در خصوص شاخص سرانه فضای ورزشی نیز اضافه کرد: قبل از انقلاب تنها سه سالن ورزشی وجود داشت و امروز ۱۱۷فضای ورزشی، استادیوم، زمین چمن طبیعی و مصنوعی و سالن های ورزشی در رشته های مختلف در اختیار مردم استان قرار دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز