استاندار کهگیلویه و بویراحمد:

دانشگاه ها به سوی شیوه های نوین تولید علم حرکت کنند

۱۳۹۷/۰۹/۲۷ - ۱۳:۰۸:۴۱
کد خبر: ۷۸۹۳۵۳
دانشگاه ها به سوی شیوه های نوین تولید علم حرکت کنند
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: دانشگاه های این استان به سوی شیوه های نوین تولید علم در راستای تجاری سازی ایده ها و ایجاد ثروت حرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا ، علی محمد احمدی دوشنبه شب در آیین افتتاح نمایشگاه هفته پژوهش کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: عناصر و مؤلفه های متعددی در پیشرفت هر کشور تأثیر دارند که یکی از مهمترین آنها تولید علم و دانش با پشتوانه پژوهش نافع است.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون تولید علم و دستاوردهای پژوهش محور در ایران فضای جدیدی را ایجاد کرده که قابل مقایسه با هیچ برهه ای از تاریخ کشور نیست.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این بدان معنا نیست که کشور به شرایط مطلوب در حوزه پژوهش و تولید علم رسیده است.

احمدی عنوان کرد: کشور در چهار دهه اخیر در بسیاری از شاخص های تولید علم و فعالیت های پژوهشی دستاوردهای قابل توجهی داشته است.

وی ابراز داشت: باید در سایه پژوهش های هدفمند بین تولیدات علمی دانشگاه ها و نیازهای جامعه رابطه برقرار کرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون در این زمینه اقدام خاصی در کشور و استان انجام نشده و باید تلاش بیشتری کرد.

احمدی اظهار داشت: هر چند که سه درصد بودجه عمومی کشور برای امر مهم پژوهش لحاظ شده اما به دلیل تنگناهای مالی دولت، اختصاص داده نمی شود و میزان تخصیصی نیز در دیوان سالاری های درون و برون دانشگاهی به هدف نمی رسد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه ها باید به مسیر رشد جامعه سرعت دهند، افزود: بخش عمده ای از دانشگاه های کشور و کهگیلویه و بویراحمد در پژوهش های بنیادی متوقف شده اند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: دانشگاه های پویا و آینده پژوه افق های بلند را می بینند و با تمام توان در مسیر رشد جامعه حرکت می کنند.

احمدی عنوان کرد: تلاش جدی نخبگان و استادان دانشگاه های کهگیلویه و بویراحمد حرکت در این مسیر باشد تا بتوان برای برجسته کردن قابلیت های علمی جامعه دانشگاهی استان استفاده بهینه تری از آن کرد.

رئیس دانشگاه یاسوج نیز گفت: سالانه به طور میانگین حدود 10 هزار پایان نامه در دوره های کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه های کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.

احمد عریان اظهار داشت: باید 20 تا 30 درصد این پایان نامه ها در راستای نیازهای کهگیلویه و بویراحمد و رفع مشکلات استان جهت دهی شود.

وی افزود: دانشگاه های کهگیلویه و بویراحمد ارتباط بیشتری با مدیران اجرایی و نهادهای دولتی این استان داشته باشند به نحوی که مسائل استان شناسایی و برای کاهش آنها تلاش و برنامه ریزی لازم را انجام داد.

رئیس دانشگاه یاسوج بیان کرد: جامعه دانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد وظیفه دارند در رفع مشکلات این استان تلاش کرده و بخشی از فعالیت های پژوهشی و پایان نامه های استان در همین راستا باشد.

عریان عنوان کرد: دانشگاه های کهگیلویه و بویراحمد به سوی کارآفرینی حرکت کنند و دانشگاه یاسوج نیز برای تحقق این امر مهم اقدام هایی را انجام داده یا برنامه هایی در دستور کار دارد.

وی ابراز داشت: مهمترین این اقدام ها شامل هدفمند شدن پایان نامه ها و ایجاد رشته های تحصیلی متناسب با مزیت های نسبی کهگیلویه و بویراحمد در راستای کمک به توسعه استان از جمله در زمینه منابع طبیعی، آب، گردشگری، نفت، گاز، گیاهان دارویی و جنگل است.

عریان گفت: دانشگاه یاسوج در راستای برقراری ارتباط روزافزون با مسئولان اجرایی و نهادهای دولتی کهگیلویه و بویراحمد درصدد کاهش بروکراسی و انعقاد سریعتر قراردادهای همکاری است.

وی اظهار داشت: وجود دانشگاه های توسعه یافته در کهگیلویه و بویراحمد مستلزم در کنار هم بودن تیم مدیریتی و جامعه دانشگاهی این استان است.

عریان افزود: دانشگاه های کهگیلویه و بویراحمد کاهش مسائل این استان را هدف قرار دهند و مدیران اجرایی استان نیز بدانند که یکی از راهکارهای رفع مشکلات استفاده از ظرفیت جامعه دانشگاهی است.

24 تا 29 آذر امسال به عنوان هفته پژوهش نامگذاری شده و شعار آن نیز «پژوهش هدفمند و فناوری ارزش­ آفرین در خدمت تولید ملی» است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز